Trädgård allmänt
yonna: Nu stänger jag tråden! Förhoppningsvis har forumisterna avreagerat sig tillräckligt ;).
OlaF: Sök på "topdress" eller "toppdress"så hittar du nog en massa info. Det handlar alltså om att lägga på ett lager topdress och kratta ut och platta till så det blir ett tunnare lager på de högre ställena och ett tjockare lager i "groparna".
Farzan: [citat] Syrener hör till de växter som tål att man föryngrar dem genom att stubba dem. Men det brukar rekommenderas att man lämnar så pass mycket att det finns några sidoskott kvar på stubbarna och det är bl a för att det inte ska bli så mycket rotskott.
Evangeline: Vi är på väg att köpa en gräsklippare. Det lutar åt stiga 50 s rental . Någon som har erfarenhet av denna? 8-)
skanelangan: Gå in på www.rinkabyror.se och du FRAKTEN INGÅR, i sökfönstret skriver du in 1498 så kommer det upp en bra pump. Använder ungefär samma till mitt idag med en borra på 50meter och vatten som sugs från 3meter cirka...
Miicke: [citat] I vilken Eko-butik köpte du den? I Halmstad möjligtvis? [citat] Jag slänger allt gräs på komposten vi har här på gatan där jag bor.. Blir väl kanske 2-3 fulla skottkärror per klippning.. //Miicke
Farzan: Enbart fin sand kan göra leran än mer kompakt... det är bättre att blanda ner grov sand/fint grus samt mull (brunnen kogödsel, kompost el likn).
yonna: Du får nog lägga in två bilder på den 'trodda' idegranen - en närbild på grenar/barr & en helbild. Just idegranen får otroligt rejäla rötter och kan därför också bli väldigt gammal, flera hundra år. En sådan är kanske inte så lämplig att flytta om den har ålder däremot kan man tukta även äldre idegran rejält.
Sunetta: Hej alla ni därute... Funderar på att anlägga färdig gräsmatta på en viss del av tomten men ej allt-hur skyddar jag då resternade "ytjord"? Kan flis fungera under en längre tid (6-8 månader? Vill gärna ha gräsmatta klart när huset är klart..vill inte stiga ut i gegga..har en pigg 3 åring!! Några förslag??
anasel: [citat] Nej, det tycker jag inte att det är. Personligen skulle jag nog valt en grind i smide/rostfritt till den typen av hus men tycker du bättre om trä ska du välja detta! Dock tycker jag att grinden på den övre bilden, den från Skånska grindar, passar bättre till ett nyfunkis hus då denna grind har en lite rakare form. Mvh Anna
emalin: Jag tror inte heller det är ngn fara! Så himla mycket kan nog inte läcka ut i jorden att man blir sjuk av det. Jag byggde odlingslåda av råspont som jag klädde med lite överbliven markduk samt plast och så målade jag hela rasket med oljefärg. Snyggt blev det och inget har ruttnat ännu trots att det var sämsta kvaliten på sponten. Men man tager vad man haver.. Nu i efterhand skulle
Franke: Vi är i samma situation och tänkte köpa Gunnebostängsel från Beijers, men sedan hittade jag en kopia på Jula till ungefär en tredjedel av priset. Tror att vi satsar på den istället. Vi ska ha ett 120cm högt stängsel (och 150cm mot skogen) och tänker gjuta fast stolpar i vår steniga trädgård ::) Håller på att gräva nu. Inte lätt.....
sanne78: stick till tex Ramirent och hyr en stor såg för betong.. grannen håller presis på med ett sådant arbete.. han har hyrt från Byggman, såg med vätskekylning. ett tips
yonna: Eftersom du skriver om zon 1 tycker jag att du ska tänka till lite djupare. Denna zon har sååå många möjligheter till vackra häckar som insynsskydd. Ta inte alltför stor hänsyn till snabbheten på bekostnad av skönheten.
OlaF: tre terasser som följer altanpelarna blir säkert jättesnyggt. Men, jag tycker inte alls att det ser konstigt ut med din lutanden rabatt. Plantera ojämnt höga växter och högre växter på den lägre delen så borde det "jämna ut sig" och bryta upp lutningen du stör dig på utan att du béhöver bygga och gräva. Men... är det något *du* stör dig på så ska du absolut åtgärda det.
Miicke: [citat] Motorerna var bättre förr tyvärr.. det gäller iallafall de med Briggs&stratton motorer.. Nu mera tillverkas de för att gå ett visst antal timmar.. förr va chassina den svaga länken. Nu känns det som det är tvärt om :( Har själv en gamal MTD (tror jag den heter).. med en 3.5 hästars B&S motor.. den startade på första draget efter vinterns vila.. :)
jessica: Vill du har inspiration Sahara? så kan du kika på http://www.flisbyab.se/ Här finns mkt tips att få.. Lycka till! :)
rolv: Skulle vilja ha en "trädridå" av olika träd/buskar mot en väg - SNABBT ;) ; snabbväxande träd eller trädliknande buskar med som ska ha en maxhöjd av 3-4 meter. Jag är intresserad av växthastighet (cirka dm/år i zon 1 på lerjord i öppet läge) och maxhöjd hos respektive: rönn, tall (pinus mugo), fläder, hägg, körsbärskornell (cornus mas) och ginnalalönn. Svara gärna även om
Mats: Jag hadde gott om rötter och stubbar på min tomt. Jag gjorde som så att jag "offrade" en kedja till motorsågen som jag bara använder till rötter och liknande sågning och ja, den har det sågats jord, grus och sten med, den har slipats några gånger men det är som sagt en skruttkedja som bara används till sånna jobb och lite rötter fixar den snabbt. Alternativet är vinkelslipen eller
OlaF: Bort med stenrösen och försök locka dit igelkott. Innan vi fick jord på tomten och bara hade en massa sprängsten så kunde jag se en och annan huggorm men bara ett år efter var de alla borta, samtidigt som vi såg ett par igelkottar den sommaren. Säkert bara tillfällighet med igelkottarna för nu är både de och ormarna borta. Nu har jag sett en enstaka snok vid dammen men det är
yonna: Om du är intresserad har jag en hibiskussort som på få år blir väldigt stor och frodig. Den har 'avlats' i hemmiljö i mer än 70 år och har ett vackert bladverk. Blommar flitigt om den verkligen får stå i sol - annars inte rikblommig. Jag drar upp den som stamträd på ca 80-100 cm. Fördelen med denna sort är att den inte angrips av lus lika lätt som de sönderavlade man köper i
zingo: OK tack för ännu fler tips. Jag börjar bli proffs på det här nu utan att ens ha kopplat ihop grejerna. ::) Förresten den där luftventilen går väl till kudden inuti. Det står med tusch på att den ska ha 2 kg. Då är det väl bara att blåsa på med kompressorn tills trycket är hyfsat och innan allt annat kopplas in?
TorpAnders: Det kanske helt enkelt är "bra att ha" prylar? Inför en framtida odling som skydd mor ev djur men som aldrig blev av.. (Min lada är i alla fall full av "bra att ha prylar".. :D)
joseful81: Bild 3 Mer på bladen och lite på stammen.
babsan: Du hittar många bra program på www.landscaping-software-review.toptenreviews.com Själv använder jag trädgårdsprogrammet som jag fick gratis när jag köpte husjournalen och det är jag nöjd med.
Nieuwe: Vår granne fick betala 1500 kr meter och så verkar vara normalt pris. Alltså med vinst inräknat.
antelund: Var själv inne på Benders terramix men fraktkostnaden blev för dyr. Valde istället Starka mosaik sand/terracotta. Fick ett pris på 172 /m2 hos en lokal handlare. Före detta Skanska , numera Nordform är ju också ett vettigt alternativ.
Farzan: Ska du kallmura d v s stapla sten utan bruk behövs inget fundament, bara ett lager packat drängrus. Ska du mura med bruk bör du förmodligen gjuta ett fundament som du bygger muren ovanpå. Kallmurade murar gör man något bakåtlutade och rätt tjocka för att få dem stabila. 50 cm kräver dock inte så särskilt kraftig mur för att hålla. En bit närmast bakom muren fyller man med grus