7 892 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Hur gör man en grusgång?
Beronde på vad du har under så skulle hag gräva bort jorden/gräva ned ca 15 cm.
Lägg geoduk för att gruset inte ska sjunka ned i underlaget.
Sen fyller du upp med matrialet till din gång.
Hur har du tänkt att "kanta" av din gång? att bara göra en grusgång i en gräsmata leder till att gräset börjar växa in från sidorna och du får en massa rensningsjobb.......
Lägg geoduk för att gruset inte ska sjunka ned i underlaget.
Sen fyller du upp med matrialet till din gång.
Hur har du tänkt att "kanta" av din gång? att bara göra en grusgång i en gräsmata leder till att gräset börjar växa in från sidorna och du får en massa rensningsjobb.......
Ett tillägg...om du vill ha gången i ett "lättrullande" material som t ex natursingel blir den mer "ergonomisk" att gå på om du har först ett bärlager av stadigare material, t ex samkross, och sedan ett tunnare lager (<= 5 cm) av det snygga gruset ovanpå det.
Sammanlagd tjocklek fortfarande 15 cm och geoduken underst.
Sammanlagd tjocklek fortfarande 15 cm och geoduken underst.
Jag gjorde precis en sån uppställningsplats vid vårt förra hus för fem år sedan. Jag grävde 30 cm och hade ett bärlager på 25 cm makadam 16-32 som jag paddade, ovanpå det 5 cm gårdsgrus (natursingel). Satte sig inte en centimeter.
Underlaget var ganska fast och väldränerat - fyllnadsmassor med mycket sten och grus i. Under de förhållandena var kanske 30 cm litet overkill. Man kan också ha samkross i stället för makadam, det packar sig bättre och blir därigenom stabilare. Det dränerar litet sämre men i mitt fall var som sagt marken i sig väldränerad.
Underlaget var ganska fast och väldränerat - fyllnadsmassor med mycket sten och grus i. Under de förhållandena var kanske 30 cm litet overkill. Man kan också ha samkross i stället för makadam, det packar sig bättre och blir därigenom stabilare. Det dränerar litet sämre men i mitt fall var som sagt marken i sig väldränerad.
Klicka här för att svara