Ska göra en "grusgång" till trappen. Där är idag gräsmatta, hur mycket behöver man gräva bort? Och ska man lägga matta under? Och ska man ha nått annat grus i botten?

MVH Anders

Beronde på vad du har under så skulle hag gräva bort jorden/gräva ned ca 15 cm.

Lägg geoduk för att gruset inte ska sjunka ned i underlaget.

Sen fyller du upp med matrialet till din gång.
Hur har du tänkt att "kanta" av din gång? att bara göra en grusgång i en gräsmata leder till att gräset börjar växa in från sidorna och du får en massa rensningsjobb.......

• Gilla
Formby
  • Laddar…
Ett tillägg...om du vill ha gången i ett "lättrullande" material som t ex natursingel blir den mer "ergonomisk" att gå på om du har först ett bärlager av stadigare material, t ex samkross, och sedan ett tunnare lager (<= 5 cm) av det snygga gruset ovanpå det.

Sammanlagd tjocklek fortfarande 15 cm och geoduken underst.

tack så mycket för tipsen.
Jo jag ska ha kanter runt av antingen stolpar eller impregnerat plank.

MVH Anders

En annan Anders lånar tråden. Har samma planer fast en grusad uppställningsplats för bilar i anslutning till min garageinfart. Antar att man behöver gräva djupare o ha ett bärlager grovt mackadam el dyl under topplagret, eller...?

Jag gjorde precis en sån uppställningsplats vid vårt förra hus för fem år sedan. Jag grävde 30 cm och hade ett bärlager på 25 cm makadam 16-32 som jag paddade, ovanpå det 5 cm gårdsgrus (natursingel). Satte sig inte en centimeter.

Underlaget var ganska fast och väldränerat - fyllnadsmassor med mycket sten och grus i. Under de förhållandena var kanske 30 cm litet overkill. Man kan också ha samkross i stället för makadam, det packar sig bättre och blir därigenom stabilare. Det dränerar litet sämre men i mitt fall var som sagt marken i sig väldränerad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.