Trädgård allmänt
Mats: Nix inte mer än att starka har en pdf med måtten i. Finns en länk här på forumet någonstans. Jag har skrivit en del om hur jag gjorde så prova och sök lite
abbe_: Hej, tänkte göra en stödmur av betonghålsten. Vad behövs för skydd mot fukt på översidan för att undvika frostsprängning? Jag tänkte bara forma en lutande yta av putsbruk på krönet. Räcker det eller måste man ha ett tak av typ plåt/tegel/sten för att förhindra att fukt tränger ner i muren? Några erfarenheter? Mvh/Abbe
swecul: tycker fronten blir snyggare om den är rak och jämn.... därför vill jag mura... men det kanske går att göra triangelformen med muran framsida?
benganman: [citat] ~ 1.000:- / m2 för murblocken + lite betong/lösLeca/fiberduk/dräneringsrör m.m.[/quote] Är det megastone sten från benders? jag ska antagligen lägga megastone 150 grafit. och den stenen kostar 39kr/sten fritt levererat. mycket snygg mur.
fubar: Tänker göra ett enkelt staket. Stolpar (givetvis) och sedan 2-3 liggande brädor. Vilket avstånd bör man ha mellan stolparna, verkar 3m OK? Vad ska jag välja för dimension på brädor och stolpar?
Farzan: Litet osäker är jag...stödmur i en befintlig sluttning tror jag inte är något problem. Om du däremot ska skapa fallet som muren ska stödja så kan det krävas lov, för att ändra marknivån (genom schaktning eller uppfyllnad) mer än 0,5 m brukar kräva marklov. Men som sagt, säker kan du bara bli genom att kolla med kommunen.
Beppo: Jag har ju inte mindre än 30 träd på och runtom min tomt vilket kommer att ge en hel del löv vad jag kan tänka. Är det någon som har en bensindriven lövblås och kan meddela hur denna fungerar? Jag är lite intresserad då jag har en hel del rabatter och det vore smidigt att suga upp lövena här istället för att kratta upp dom. Sedan ahr vi en slänt på baksidan av huset så det vore
Miicke: [citat] Dom lär fungera lika bra iår som förra året innan vintern.. Gräsfrö är sköldtåliga
Sunetta: Hej! 1) Någon som vet ifall det finns jordtester att köpa för hemmabruk? Såg ett programm på BBC häromveckan och det fanns tydligen i England...men finns något likande här? Ligger i planering för en tomt på ett "nybyggarområde". 2) Hur JORDFÖRBÄTTRAR MAN BÄST? Andra tips? Mvh
mickelkpg: Tjockleken med jord styrs av vad du har för material under jorden, är det grus bör du ha minst 20cm för att kunna få en fin gräsmatta, har du jordliknande eller lermaterial under så räcker det med 10cm...
yonna: ;) Gallrar man inte spirean och klipper den efter blomningen blir den inte rolig - speciellt om man har den riktigt högväxta sorten Van Houttei. Men spirea är mer lättskött än de flesta häckar.
galento: [citat] Menar du uppsamlaren från Jula? /O[/quote] Hejsan,nej våran var röd och uppsamlingskorgen hade inga stödhjul,kanske Julas funkar bättre än den vi hade.Är osäker på fabrikatet,men själva "borstaggregatet" liknar våran.Kanske funkar bättre om man har stora plana ytor att klippa :-/ :)
Fixtrix: Vi är i färd att sätta ut en avgränsande spalje mot vår granne eftersom det är för grunt att plantera häck. Vi hade hem en trädgårdsarkitekt som kom med förslaget och sa att vi skulle låta pipranka/klätterhortensia söka sig uppåt på spaljen. Nu till problemet! Vi vet ungefär/exakt vad vi är ute efter men har ingen bra bild på det vi söker. Måste ju ha en bra bild för att
Mats: Jag kör med mitt eget recept på gräsmatta Börja med att klappa ned ett antal merkeringspinnar som du mäter in höjden på gräsmattan på. Laser eller slangvattenpass är guld värda här. Sen fyller du med jord till ungefär den önskade nivån. Trampa jorden med platta skor (sorry tjejer men inga högklackade här) så att den packas lite lagom. Justera nu in nivån till ca -3 cm mot den
Farzan: Har inte provat det, ska jag säga först som sist, men: Antar att det är friväxande häck du ska ha, inte klippt. Det är inte ovanligt att blanda olika buskar i friväxande häckar - det ger ett livligare och roligare resultat än en enhetlig häck. Men då brukar man vanligen inte göra som du tänker på utan kanske först ha en bit av en sort, sedan en bit av en annan sort, sen kanske den
ASLJediknight: Jag köpte matjord på sydflis i Malmö (Lockarp): Betalade 1400 med utkörning (10 km totalt) för ~10 ton jord S
koko: Superbra svar har du fått, jag vill bara tillägga det som vi har upptäckt - tänk på att det ska vara enkelt att klippa gräsmattan för det är oftast det du spenderar mest tid med i trädgården... Vi har en gammal trädgård med träd och enstaka buskar nästan överallt, och det funkar inte! Vårt trädgårdsprojekt består alltså mer av att gräva upp än att plantera... En trädgård
Faidros: Här är en firma i Stenungssund som har lagerträd: http://www.drakenius.se/sydligt_Laurus_nobilis.asp
Mats: Gör bara det som måste göras. Som far säger, fundera ett år, ångra ett år och gör sen...... Det ligger rätt mycket i det och det är mycket lättare att ångra sig på papper än i solid betong. Ett fällt träd är onekligen fällt.
Lotta och Roger: Tack angelven Det är en hel djungel med rosor och det kliar verkligen i alla fingrarna att få lov att plantera och planera...synd att det inte växer upp på en dag:) Tack för dina tips.
Moses: Någon som känner till en trädgårdsarkitekt man kan anlita i Göteborgsområdet?
Maskot: Kan det möjligen vara Byggahus.se:s bokhandel som menas? ;) https://shop.byggahus.se/collections/bocker
Farzan: Ja, FlitigaLisa, det är en djungel...min förklaring ovan om olika grussorter fick jag ihop genom att sammanställa info på några olika stora grusleverantörers hemsidor, i samband med att frågan dök upp på ett annat forum. Men det finns säkert en och annan leverantör som skulle skaka på huvudet åt den, så pass förvirrat verkar det vara.
Micke_1: Hej Hade samma sak hemma på min tomt och frågade en "trädkille" Svaret jag fick var att man skulle fylla med kross eller liknande materiall minst lika som kronans storlek. //Micke
FlitigaLisa: Det är gabioner som jag har skrivit om här på forumet tidigare. Vi köpte våra av TerraTec. Om jag minns rätt hette vår kontakt där Jens Gunnarsson. De finns i södra Sverige men fraktar hem till dig. Vi betalde ca 20 000 kr inkl frakt för ca 35 meter och då var de 1 meter höga och mellan 1 och 1,3 metr djupa. Sen tillkommer sten, geotexduk mm. Allt som allt gick vårt på 32 000 kr men
Fredrik1976: nån som vet var man kan köpa träd och buskar billigt i större parti finns det nån som säljer på nätet kanske! nån som vet! :D