Trädgård allmänt
OlaF: Toppdressa några cm som mats_o säger och kör med gallervält vid varje gång så kommer du ha grannskapets grannaste gräsmatta nästa år. I år kommer det nog vara mest toppdress på tomten men det kanske det får vara värt.
piggeliten: Jag tänkte kolla med vad som gäller när man sätter upp staket.... Hur nära tomgräns får man sätta den utan att man måste ha grannarnas godkännande ? Om man har grannarnsa godkännande kan man då sätta upp staketet på tomgräns? Och hur nära en väg ( en stickväg) får man sätta upp staketet ? Det blev många frågor som jag hoppas att ni kan svara på ::) ::) :-*
yonna: Det beror alldeles på vad för typ av 'trädgårdshjälp' du söker. 600-900 kr/tim för en utbildad arkitekt/landskapsarkitekt på högskolenivå 300-700 kr/tim för en utbildad trädgårdsingenjör/trädgårdsdesigner på gymnasienivå Detta är höftat mellan tummen och pekfingret! Det är bäst att begära offert med takpris. Det kanske är tillräckligt för dig att ta in någon av dessa
Farzan: Det där kan ju vara litet tänjbart beroende på hurdan jorden är och det ena med det andra, men jag skulle säga att med 30 cm jord klarar sig de flesta perenner och även mindre buskar. Vissa större perenner t ex pioner bör dock helst ha djupare, säg åtminstone 50 cm. Fyll inte bara med matjord utan blanda i grus och sånt som ökar mullhalten - helst inte bara vanlig torvmull, den
billy_baver: Tryckimpregnerat virke ger bättre start än obehandlat. Men det är givetvis inte heller underhållsfritt. Även om man vill behålla virkets struktur synligt bör man behandla det med åtminstone träolja, såväl när det är nytt som årligen i fortsättningen. Då ökar livslängden dramatiskt. Inget annat än ohämmad vana hindrar att man istället bemålar tryckt virke med exempelvis
Chinaski: Ja, jag är medveten om att det sägs så... Men huvudfrågan var om det finns att få tag på obehandlade staketmoduler.
sofia_k: Har du tittat runt om de "bryter" torv nånstans i närheten av där du bor, där brukar man kunna få mkt billig torv. Så är det i vår kommun och där kan man hämta med släp etc. Ett kanske dyrare alternativ är kanske om Bauhaus etc. kan sälja storpack till dig, såg nåt om ett alternativ som kallas "Big Bag" hos dom, där var det 1000 kg säckar. Vad gäller matjord så titta på
Faidros: Det borde väl bli större vändradie på de midjestyrda.
Farzan: Någon bra lista på nätet har jag inte hittat men ta en till titt i bokhandeln, det finns många böcker som tar upp blomningstider. Mest fakta brukar man få i böcker av typ uppslagsverk över ett visst ämne t.ex. rosor, perenner, buskar, inte inspirationsböcker som "Trädgårdens rum" o dyl och inte i översiktsböcker typ "Trädgårdens ABC". Tänk på att blomningstid för en viss växt
Farzan: Hej, jag kan inte svara på huvudfrågan men tänkte bidra med lite info om alternativet, att lägga själv... 2001 lade jag en gång + uteplats om drygt 20 kvm i smågatsten med kant av storgatsten (och ett par RV-kantstenar där det var större nivåskillnad), samtidigt som jag intill gången anlade en grusad gäst-P-plats. Hela jobbet innebar: Avtorvning och grävning 30 cm djupt Djupgrävning
Farzan: Jag tycker att det låter som en bra ide att skippa gräset på den här sidan. Och så slog mig en sak... Grusplan, hängträd, vintergrönt...det låter som början på något japanskinspirerat. Jag är ingen expert på den stilen men om man tänker stramt, skulpturalt, sparsmakat...att lyfta fram ett fåtal vackra växter/föremål och välja sånt som har starka och intressanta former. Det
yonna: Går inte skadan helt runt stammen bör ett normalt friskt träd klara åverkan själv. Men se till att du nätar runt om för att hindra att rådjuren går på igen. Undvik i första hand att kleta lacbalsam eller liknande.
Farzan: Jag har inte sett den rena arten någonstans...vid en snabb och kanske inte så uttömande nätsökning verkar alla handlare ha 'Pendula' . Men silverpäronträdet i vita trädgården på Sissinghurst är tydligen också ett 'Pendula'. Jag hittar ingen riktigt bra bild på det men det ser ut att vara uppstammat. Enligt vad jag hittar på några webbsidor är det vanligt i England att göra så
Farzan: När vi flyttade in i vårt förra hus - ett då nybyggt parhus - var det rullgräs på entrésidan och barjord med precis nysått gräsfrö på baksidan. Men det som var irriterande var inte den bara jorden i trädgården utan entrégången som var vad entreprenören kallade "avgrusad" - d v s ett lager samkross med ytskikt av grovsand avsett för att lägga vad vi nu ville ovanpå. Sanden och
Lus: Vad snyggt det blev Annas! Vi kommer få en 2,5-3 meter slänt uppåt mot skogen på baksidan av huset, just nu är det bara jord. Funderingarna går kring atta antinegn slänga på gräsfrön alt. lägga sten, somm ett stenparti. Tyckte att iden med en j-kla massa påskliljor lätt bra, men hur der det ut resten av året...?
MatildaSofia: Detta väger en del, vet inte exakt. Det ska stå på altanen/verandan året runt. Snyggt och smidigt! :) www.perranch.com
tuffeuffe: Det går bra att ha ordentliga rabatter utan att behöva rensa så mycket. Nu är det ju inte jag som sköter våra rabatter, det gör min kära hustru som också kan alla latinska namnen på växterna, men så mycket har jag snappat upp att rabatter ska täckas med växter. Blanda marktäckande med andra sorter. Ju mer i rabatten desto mindre att rensa. Resten av trädgården ska ni som tidigare
digital: Kolla i närmsta trädgårdsbutik, de har säkert prylar för att testa pH-värdet i jorden. Lerighet kan man testa själv. Ta en bit fuktig jord och rulla mellan händerna. Om det blir en sammanhängande sträng är jorden lerhaltig. Om jorden inte håller ihop alls är den inte "lerig".
Farzan: Ibland kan man också ha tur och hitta såna i nerlagda grustag, speciellt runt kanterna. Tror också att jag har hört om någon som bad snällt och fick plocka såna gratis i ett grustag (som tydligen inte sysslade med att sälja dem).
Mats: Börja med att ge oss lite mer detaljer om storlekar avstånd och höjdskillnader så blir det lite lättare. Min egen uppfart lutar 4-5 meter på 30 meters längd
lier: Fint med häck men det får nog bli staket eller kanske en gärsgårdsstaket eller hur det nu stavas. ;D
Farzan: Det var bra råd från Byggaren. Tänkte tillägga att det är närmast en fördel att ni inte tänkt göra så mycket precis i början - om ni t ex nöjer er med att finplanera tomten (alltså få ut matjordslagret) och så gräs första året. För då hinner ni se en hel del som blir till nytta när ni bestämmer hur ni ska utnyttja tomten i fortsättningen, inte minst för växtvalet. Ni
M@ZE: Hehehehehe den var ju inte speciellt vacker eller ljudlös :) men jäklar vilken fart det var i den.
Ophelia: Pil har ju en otrolig fördel att kunna rota sig snabbt. Att man sedan kan fläta ihop och få mönster kan oxå vara häftigt. Då kan det krävas att med jämna mellanrum slå ner kraftigare stolpar som fungerar som stadga åt staketet. Relativt snart så börjar ju pilpinnarna sticka ut småskott med blad. Rosmarinvide är en salixsort som är nog den bästa om man vill ha någon salixsort som
Ophelia: Vill du se en trevlig kombination av bok/blodbok så kan du titta på sid. 43 i tidningen "Allt om Trädgård". Den ska fungera bra upp till zon 3 (sedan är det beroende på zonklimatet i trädgården och jordmån). Här där jag bor (Mälardalen) är det inte alls vanligt med bokhäck, här används då mer avenbok.
Angelven: ... ingick jord ? Det jag ville ha fram är att frakt av jord är fantastiskt dyrt. Utan jord går det lugnt att hålla under 100 tkr, det kan jag hålla med om.
Farzan: [citat] Nej, hylle var helt rätt ord - på botanikerspråk är idegranens frukt inget riktigt "bär" utan ett "frö med hylle". Men det är alltså det röda som är hyllet och det är som sagt inte giftigt.