När vi köpte vårt hus för några år sedan hade vi uppenbarligen inte småbarnsföräldraglasögonen på oss.

Vi tänkte då inte på det olämpliga i att ha en flack (ca 10 graders lutning), lång och lätt vindlande stensatt trappa (granit och betongsten) upp till entrén. I varje fall inte den dag vi skulle behöva dra barnvagn upp till huset. Jättesnyggt, men inte så barnfamiljsvänligt.

Nu är vi där. Nedsläpp om ett par månader. :) Således hög tid att antingen skaffa annat hus eller snickra ihop en barnvagnsramp. Det får nog bli det senare.

Trappan är lååång och i fyra etapper. Två av etapperna svänger lätt.  :P

Eftersom barnvagnstiden trots allt är övergående känns det som att vi inte vill röja trappan och jämna ut sluttningen till en backe.

Är det någon annan som varit i liknande situation och har knåpat ihop en lämplig konstruktion på ramp? Andra som har tankar eller tips?

Är intresserad av input såväl beträffande materialval som konstruktion.

Spontant utan att tänka allt för mycket så hur vorde det med några 28X95 tryckvirke lagda som ramper att köra vagnen på. Sen tar man spillbitar av samma 28X95 och gör tvärstag av. Dessa skulle jag fästa med bockade beslag så att 28X95 blir stående mot ett trappsteg. Möjligen får man borra något håll i trappen och fästa ett tvärstag eller två mot trappen så att allt ligger still.

Lagom korta sektioner bör fixa de svängda delarna

Tack mats_o för svaret och förslaget. Det är någonting i den riktningen som jag själv tänkt. Själv tänkte jag möjligen 28x120 med påskruvat virke i lämplig dimension på yttersidorna för att hindra att man rullar av rampen. Smart med spillbitar som tvärslag.

Det blir för övrigt ett himla finlir för att jämna ut ojämnheter och svängda delar. Men det är ju ett pris man får betala för att inte ha tänkt före. ;)

Vad tror du (eller ni andra) om övergången från virkesändarna i trappändan, särskilt i överkant. Det blir ju en del påfrestning där. Bör man ha någon form av metallbeslag som bryggar över?

Vad gäller infästning i trappan är en hake att trappstegen är lagda i trädgårdssten (granitblock och betongsten), inget trä eller annat bra material att fästa i således. Däremot finns det glipor mellan betongstenarna som det går att köra ner förankring i.

Om jag tänker rätt så borde det räcka med att snekapa ändrna så att du får en behaglig på och avkörning.

En barnvagn med last är en rätt lätt sak och ska inte vara minsta lilla problem för 2X28 mm att hantera, iom att du kör med hjul blir det ingen större nötning heller

Det som gäller är ju att du får fast konstruktionen mot trappan så att den ligger still.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.