Hej! Har samma problem :( Men det finns massor med växter som rådjur inte gillar. Inte om dom inte håller på och svälter ihjäl iallafall då äter dom det mesta..

Tex pioner, alla typer av narcisser, fritilaria, Tuja mm.

Vissa saker gillar dom verkligen tex tulpaner, rosor.

Vad det gäller staket/inhägnad, så är det så att kan rådjuren inte se igenom det räcker det med en höjd av 170, men kan de se igenom behöver stängslet vara 2 meter högt då hoppar dom inte över.

Tidigare hade jag ett 2m högt stängsel men fann fler gånger rådjur som gick och mumsade innanför.
Sedan ca 10 år använder jag Chrysan (pulveriserad ej granulerad) förstärkt med Gyllebo plantskydd. Jag blandar ca 95% Chrysan med 5% Plantskydd och strör litet över tulpaner, rosor när de knoppas, rödbetor, bönor med flera rådjursfavoriter. Jag har besök varje natt året runt av rådjur ( ser spår) men får se 100-tals tulpaner mm blomma i fred. Ganska ofta missar jag i början och då toppas de 1-2 cm höga tulpanplantorna varefter jag sätter in behandlingen och allt får vara ifred. Behandlingen får upprepas efter regn. Det är inte särskilt betungande, vårarna är ofta regnfattiga och man slipper förfulande stängsel runt alla vackra blommor. Chrysan är dessutom ett miljövänligt gödselmedel. Det fungerar alltså som ett osynligt "kemiskt" staket.
När tulpanknopparna fått färg och börjat slå ut är de inte längre intressanta och då kan man sluta med behandlingen. Det är blomknoppar av olika slag som är favoritkäket liksom de oemotståndliga rödbetsbladen. :D

Testa att spraya med en blandning av tabasco,vatten, matolja, blodmjöl.........

Har funkat för mig. Det gäller att påverka djuren genom vanebildning. Dvs att alltid låta ens växter smaka urk, medans grannens är godare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.