2 184 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Slavarbete till ingen nytta blir så trött!!!!
Detta har hänt!
Förra året dränerade jag grunden. För ca 2 veckor sedan började jag arbetet med att återställa trädgården. Grävmaskinisten lade ett extra lader för att det skulle sjunka lite visst lera kompremeras inte så mycket utan jag har för hand skalat av 1-2 dm tjockt lager av lera från husväggen och cs 2 meter ut, aldrig haft sådan träningsvärk och smärta! När jag nu börjar bli klar jämnat ut marken lagt på grus/sand så kommer detta.
Vi är 10 hus på gatan alla hus förutom dom två sista på våran sida. Våran granne fick plötsligt en vattenläcka och det visar sig att dom husen får sitt vatten från en vattenledning som går rakt över våra tomter tydligen ligger det 2 brunnar på våran tomt jippi :'( dom kom igår och sa att det kommer en grävare som ska2ll gräva upp en stor del av tomten. Eller som han sa ett omfattande arbete.
Vad ska man säga blir så trött!!!!!! men fick lite träning och vattenblåsor sinte bara av ondo
Förra året dränerade jag grunden. För ca 2 veckor sedan började jag arbetet med att återställa trädgården. Grävmaskinisten lade ett extra lader för att det skulle sjunka lite visst lera kompremeras inte så mycket utan jag har för hand skalat av 1-2 dm tjockt lager av lera från husväggen och cs 2 meter ut, aldrig haft sådan träningsvärk och smärta! När jag nu börjar bli klar jämnat ut marken lagt på grus/sand så kommer detta.
Vi är 10 hus på gatan alla hus förutom dom två sista på våran sida. Våran granne fick plötsligt en vattenläcka och det visar sig att dom husen får sitt vatten från en vattenledning som går rakt över våra tomter tydligen ligger det 2 brunnar på våran tomt jippi :'( dom kom igår och sa att det kommer en grävare som ska2ll gräva upp en stor del av tomten. Eller som han sa ett omfattande arbete.
Vad ska man säga blir så trött!!!!!! men fick lite träning och vattenblåsor sinte bara av ondo
Vad ska man säga? Fy för ledningsservitut.
"Tydligen finns det två brunnar" säger du - är det så att "någon" har missat att tala om det för er när ni köpte? Existerande servitut är sånt som säljaren måste upplysa om.
"Tydligen finns det två brunnar" säger du - är det så att "någon" har missat att tala om det för er när ni köpte? Existerande servitut är sånt som säljaren måste upplysa om.
Jag har tjatat lite om en ledning under vår tomt tidigare, men vem håller reda på servituten egentligen?Farzan skrev:
Säljaren upplyste inte om nån ledning (tror inte de har kännedom om den), kommunen kom på att där ligger en ledning efter att vi fått godtjänt, den fanns dock inte inritad nånstans så de fick gräva upp tomten och leta rätt på den.
Har i efterhand kolat med lantmäteriet och inskrivningsmyndigheten men de har ingen uppgift om nån vattenledning.
Så vem borde veta? och som nån fuderat på i en annan tråd: kan man ta bort den eller använda den i utpressningssyfte?
det finns ju förstås muntliga servitut, tror jag.
Ja, servitut kan till och med uppkomma genom sedvana - t ex om någon brukar driva sina kor över ens mark för att komma till och från betet, och man tolererar det tillräckligt länge, så blir kostigen till sist ett servitut. Problemet med såna servitut och muntliga är ju att det är svårt att bevisa att de existerar.fubar skrev:
Men i ditt fall finns ju bevisligen ledningen. Är den kommunal så borde det finnas ett servitut registrerat någonstans - antingen fanns den där när fastigheten bildades, och då borde servitutet ha registrerats som en del av förrättningen, eller också kom den dit senare, och kommunen skulle väl knappast bara ha knackat på och frågat om det var okej att gräva ner en liten ledning.
Så om ledningen är kommunal måste det väl vara en administrativ miss att inte servitutet finns registrerat...
Det är som sagt säljarens skyldighet att berätta om alla servitut som belastar fastigheten men om de inte visste om det så handlade de i god tro när de inte upplyste dig. Vet dock inte om det räcker för att befria dem från ansvar i ett sånt här fall. Och mäklare brukar ta reda på om det finns servitut i fastigheter som de säljer, för att hjälpa säljaren att uppfylla upplysningsplikten, men fanns det inget reggat så kammade han förstås noll.
Klicka här för att svara