Trädgård allmänt
ByggSann: Tack för alla svar... Jorden är nog ca 10 cm...vi har bara en liten täppa så det blir nog inte så JÄTTE dyrt med rullmatta. Men hur vi än gör det får vi ju kratta upp hela mattan o jämna ut den...på vissa ställen är det stora hål. Ja det var nog en dröm o få en fin matta till sommaren...om vi inte rullar ut den förståss... ;)
Mats: Hyr en vettig hilti eller liknande på en maskindepå. Ska inte kosta mer än 150-200 kr/dygnet. Borren tillkommer troligen
Mats: Det där är ett jobb för en grävare...... Vi har en liknande variant som heterr kibbitz (tror jag). Rötter som bara den och nästan omöjlig att få bort. Dödar man en del sä skjutet resten av rötterna nya skott som bara den
Mats: Ett alternativ kanske kan vara att köpa trälister och montera dessa på spikband. Sätt sen denna "tapet" runt en vanlig plasttunna
Mats: Jag brukar säga 10-15 bra jord så det bör kunna räcka. Frågan är bara hur hård samkrossen kommer att bli. finkorningt och lera brukar kunna bli väldigt hårt. Å andra sidan så tar sig ju rötter alltid igen avloppsrör så ....
Mats: Håller med ovanstående talare. Låt det gå minst en sässong om du inte vill ha sättningar. Alternativet är att du sår och låter det sjunka och sen toppdressar bort svackorna. Även resten av den nya gräsmattan kommer att röra sig lite och den kommer säkert att röra sig lite ojämnt. Min erfarenhet är att alla jordytor rör sig oavsett underarbetet
Willan: HEj, Har någon erfarenhet av konstträd? Jag har sett snygga konstträd på Konstväxter.se och där hittat snygga träd för entren som jag har tänkt ha i urnor. Jag vill ha dessa snygga träd som ofta finns på fina restauranger, träd med små "bollar". Tänkte det kunde vara smartare att köpa två konstträd istället för riktiga, i fall träden dör (de jag sett kostar åtminstånne 2
bird: glöm ej att i sverge är markstenen blöt halva året och i alla brochyrer skiner solen vilket betyder att stenen oftast är mycket mörkare stor del av året! :)
Index: Hittade detta efter lite "googlande": http://www.uteskolan.com/fortbildning/tipsstaket.asp Du kan ju också gå till närmaste bibliotek och kolla om de har böckerna: "Pilflätning - praktiska prydnader för trädgården" av Kerstin Engstrand eller "Fläta i pil och andra naturmaterial" av Christina Sjöberg. Många studieförbund anordnar också kurser i pilflätning om du är intresserad.
billy_baver: Dare frågade: "Finns det då något sätt att slippa toppsten eller plåt, jag vill ha ett så rent utseende som möjligt, finns något putsbruk som är vattentätt? som man kan lägga svagt lutande så att vattnet rinner av?? " Svar: Med natursten kan du ha en homogen ovansida. Krysshamrad eller råkilad granit ger rustik kontrast. Polerad sten kanske passar dina idéer bättre.
Mats: Laternativet är att du tar min favoritmetod. JAg brukar göra som så att jag lägger jord upp till befintlig nivå. Sen trampar jag den med platta mjuka skor. Då sätter sig jorden lite. När den är plattad så justerar jag den till ungefär minus 3 cm mot önskad nivå. Sen häller jag på väl luckrad jord och sår. Detta brukar bli hyffsat jämnt och bra från början. Det bryter lite mot
bengha: Getingfälla görs enklast av en genomskinlig godisburk (sådan man kanfå ifrån godis affärer mm). Mitt i locket gör man ett hål för ett rör, tex. en bit från ett avloppsrör 32 eller 40 mm diameter 50mm långt. Hålet skall sluta tätt runt röret. Som lockmedel använer man en del öl. en del sockervatten och lite gäst. Det går bra att pilla ner några äppelbitar i också. Ställ
LUDDET: :)Jag har använt många av ikonerna som finns på hemsidan och som följer med programmet. Lyckas få till en ritning med samtliga våra växter och med en bra beskrivning på växterna genom snabbinläsningen. Saknar av naturliga, säsongsmässiga, skäl bilder till registret. Det skulle kunna bli en riktigt häftig ritning över trädgården, skalenlig, om jag bara kunde få till kurvor i de
Virri: Har en rabatt där solen skiner fram till kl 10-11 på dagen. Jag har tänkt att ha daggkåpa längst fram, nävor raden bakom, efter det kantnepeta eller Salvia för att längst bak ha solhatt. Blir det en bra kombination om allt inte ska blomma samtidigt? Tankar , idéer? Ingen av blommorna är väl särskilt skräpiga av sig? Vilen slags näva vore bäst? Tack för svar??
antelund: Skall du överhuvudtaget göra något med det så är Grumme grönsåpa helt suveränt. Skurborsta för hand eller möjligen "terassborste" på högtrycksvätt. Undvik ren högtryckstvätt eftersom du drar loss träfiber. Olja är ingen sprickgaranti, snarare risk för att virket "bränner och kokar" i solen.
Miicke: [citat] hehe :) Neudorff e en tillverkare som gör miljöanpassade produkter, såkallade "biologiska ogräsmedel" http://www.miljocenter.com/produkter/neu_ogras.php
karinohenrik: Ett tips är också att du hör med kommunen om de har gjort någon bullerberäkning eller mätning vid din tomt? Det finns värden som man ej bör överskrida med trafik och överskrids dom så kan kommunen vara tillhjälplig med åtgärder för att minska bullret.
Lina: Tack för utförligt svar! Jag hade för mig att något var annorlunda med buskrosor jämfört med vanliga rosor. Ja, det är en Julia Renaissance jag har. Jag ska kolla på sprötet och se hur det er ut. Tack igen. // Lina
nihtila: Hej! Har sett massa sådana hemsidor och de brukar ligga på ca 5000kr, man får skicka in lite foton från olika vinklar mm mm
matslindskog: Funderar på att bygga ett krysstaket (45m) nu till våren och skulle gärna vilja ha lite tips. - Vinklar i "kryssen". Hur få det snyggast? - Betongplintar? - Spik/skruv? Dimensioner? - Jag tänkte mig att varje sektion skulle vara 1 meter lång. Mer/mindre? - Hur långt från vägen bör staketet vara (med tanke på snövallar) Tacksam för alla råd! /Mats
co: Ja, vad som har hänt vet jag egentligen inte. Men häcken var uppvuxen och fin när vi köpte huset för 10 år sedan så den har säkert 15-20 år på nacken och SÅ odödlig är ju inte ens liguster! Vår tomt gränsar till en väg också som inte saltas alltför ofta men ett par gånger per säsong blir det väl och det gillar inte häckar enligt plantskolan. Men den mest sannolika teorin
brasse: Tack för det! Var uppe igår och det gick ganska lätt att få till snygga snitt med "krage", den gren i toppen som gick vågade jag mig inte upp till (högt) så där får jag hoppas på det bästa.
Faidros: Jag hittade en äldre tråd med fler sorktips: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Tradgard;action=display;num=1115754283
__OJ__: Tack! Hur mycket mull alt grov sand skall man minst ha i cm? Hur många cm jord ovanpå?
tallmilan: Lite beroende på tomtstorlek men om ni gör allt på en gång, rita karta, markera vart ni vill lägga ned vattenslang i marken till olika "vattenposter", lägg ned rör och elkabel (inte så dyrt som man tror) och ta sedan in en minigrävare med förare. Vattenposterna är för att slippa linda in 50m vattenslangen i era nya fina rosor. Elen är till för trädgårdsbelysningen till vintern,
tallmilan: Här kommer några topp-tips! Grensax: Vi ärvde och fick en del saxar av äldre eller billigare model. Sedan köpte vi denna http://www.fiskars.com/SE/Trädgård/Product+Detail?contentId=84744 och den använder vi konstant, vinter som sommar. Utvecklingen går framåt och köp inte en utan utväxling, det gör att min fru kan klippa lika grova grenar som jag kan. Sekatör: Valdes av min fru, jag
digital: Om era ormbunksrötter är som de i vår trädgård så är de hårda som sjutton, men inte speciellt djupa. Hugg isär dom med spett eller liknande, sen kan man gräva upp dem och plocka bort dem. Jag tror också att det är lättare om man flyttar på stenarna först. "Mirakelmedel" för att ha ihjäl plantor finns det ju, men då riskerar man att förgifta både sin trädgård och sig själv.
bjorktorp: Det du behöver är troligen inte en landksapsarkitekt utan en trädgårdsdesigner. Sök på "Trädgårdsdesign" på nätet så får du upp många träfar eller sök på www.tradgard.org, de har en lista.