Trädgård allmänt
sennen: Bor? Alternativt, äter. Getingar är rovdjur, och äter insekter. Kanske är det fullt av myror och andra insekter i träden, då frossar getingarna på dem. Hade det varit tidigare på året kunde de "ätit trä" för att göra byggmassa till sina bon, men nu är det för sent på året för sånt. Nu flyger de bara omkring och lever livet, och jävlas med oss människor. Om de "bara" flyger
Tösatessan: Tack för tipset, men våra har också försvunnit. Jag har bara hittat 4-5 stycken och alla på nästan samma fläck! Efter det att vi vattnat i trädgårdslandet hittade jag en klunga vita snigelägg strax intill gången. Jag grävde upp dem och de rullade ut på gången. Vi skulle resa bort så jag tänkte att de säkert skulle kläckas då jag var borta, så jag strödde ut lite
jimmylindholm: Här är länk till ett företag som hyr ut en stubbfräs om jga förstått rätt från 1350 för 24 timmar http://www.hyrahyra.se/items/view/3391
Rozeman: Alacs: Har haft "lite" problem med kameran, därav "kejsarens nya bilder" d.v.s. inga bilder. Vår mur är snarlik i storlek, både höjd och längd med Jenfors, dock är vår terra-färgad. När vi grävde ut för muren, blev det styvt 50cm både under och innaför som försvann.
Sne4: När jag köpte nät för att bygga ett såll så fick jag höra att det kunde finnas färdiga på Granngården. Kanske kan vara värt att kolla där också
gojan: I vår kommun, Huddinge, så gäller att slänten skall ligga på den tomt som förändrar markhöjden, dvs tomtgränsen får inte ändras. Nu är det väl kanske vanligast att man höjer sin tomt och då blir det ju som Mowi300 säger. /Gojan
MrKarlsson: Hej. Tog ner flaggstången i våras som var gjord av trä. För att vara på säkra sidan spikade jag två stora Y ca 2 meter höga och mde en regel i foten. Satte ett spännband på "fel" sida av stången så den inte skulle ramla för fort ner mot mig. När den började luta satte jag dit det första Y:et som stötta och tog bort spännbandet. Satte sedan det andra Y:et lite längre bort och
Sne4: Titta gärna på http://www.poda.se/documents/hsf/LAAGERdefault.asp Där finns det en del snygga grindar i mitt tycke, men de kanske inte passar så bra till ditt staket? Själv så gjorde jag en enkel konstruktion enligt http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/90043-kommer-den-haer-grinden-att-braka-ihop.html. Med någon liknande konstruktion så skulle du kunna sätta spjälor på
jano: [citat] Låter gott, men jag får satsa på något mindre än helstekt kött, vi har aldrig så många gäster på en gång. Det kanske blir lite off topic om vi diskuterar mat eller bak alltför mycket här, men jag hade en gång tillfälle att äta lammkött tillagat i vedugn på landet i Bulgarien. Familjen visade oss grytan i ugnen innan vi åt, och temperaturen var då ganska låg i ugnen.
mortimer: Har för egen del slutfört ett sådanthär projekt, lyckat dessutom. Tar upp ca 40liter/min (alltså ca 2,5kubikmeter i timmen) med min anläggning. Just nu är det den 30 år gamla jetpumpen som begränsar vattenmängden, ska bytas mot en Pumpautomat nästa år. För den intresserade: http://http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/95223-roerspetsbrunn.html
Smeddie: Trädgårdforskningen fick vila till förmån för fönster- och dörrmålning. Har i stort sett bara klippt gräs i sommar. Dock fick jag ett oväntat genombrott i min forskning då jag vid ett besök hos den genomtrevlige grannen fick reda på att det var hans far (grannens alltså) som byggt dammen någon gång på 60-talet och att "överfyllningsskyddet" i själva verket utgjorde en slags
Donald Trump: Kan rekomendera skum. Köpte (men kommer dessvärre inte ingå namnet) en spray som tillskillnad från radar bildar ett raklödderaktigt skum som tar kål på dom rackarna. Tryckte i en halv flaska i ingångshålet och det brummade ordenligt. Några tod sig ut en annan väg men det var bara att lägga fylla även det.
yonna: Tovans förslag låter väl bra? Sätter du dessutom en del buskar längs tomtgränsen på din sida kommer dessa naturligtvis ta hand om åtminstone 'ditt' vatten. På bilden ser det nästan ut som om dräneringsbrunnen ligger ganska högt.
Hopplunda: Jag vet inte om det där att det inte ska spela någon roll när man sår gräs verkligen stämmer, för en marktemp på under 7 grader så slutar gräs/frön att växa. Jag har stödsått med Weibulls extra Green och det som har kommit upp är förjäkla fint. Ska tydligen vara ett av det "finare" och bättre sort/märke på fröblandning. 20 kg´s säck på Granngården för 1000:-.
Larzon: Jag undrar om någon kan tipsa om plantor, gärna blommande, att ha i utomhuskruka som står i skugga i princip hela dagen nu på sensommaren/hösten. Tack!
Eva H: Rörelsevakt kopplat till vattenslangen borde vara rätt effektivt. Har för mig att jag sett någon sådan anordning till försäljning.
Eva H: Sjjälv odlar jag inte så många rosor och har ingen erfarenhet av dina sorter. Men om rosorna har fått gödning sent, efter midsommar, har kraftiga skott svårt att avhärda innan vintern så det är en bra åtgärd att klippa ner dem nu, risken att de fryser bort är annars stor.
snuttjulle: Kolla i denna tråden då det nog är en spettsbrunn du hört talas om. http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/95223-roerspetsbrunn.html
Marlen Eskilsson: Det är nog lättare att ge råd om du kan lägga upp en bild? Om det är gamla stolpar som jag tänker mig så finns det ju många varianter med stående brädor som kan vara snygga. Alternativet är väl gunnebostängsel.
Sommartorparn: Om ni har möjlighet att ta upp rosorna så är en lösning att täcka hela rabatten med ogräsduk, snitta hål i vilka ni planterar rosorna, och sedan lägga bark på det hela. OK ni får då inte den charmiga blandningen av perenner och rosor, men en väldigt lättskött rosenrabatt. Annars är Roundup lösningen för tistlar. För att dom ska ta upp giftet maximalt är det en fördel att man
Sommartorparn: Då ska ni kanske ändå ha dit en åkare som levererar materialet till cykelbanan (grus eller vad det ska vara...) Då kan han komma med skopan och skrapa av översta matjordslagret och ta med sig. Gjort på några minuter och miljövänligt. Jag antar att ungarna inte ska cykla i matjorden utan att det måste till något slags underlag? Om ni ska spruta Roundup så måste ni ge giftet tid att
fredwel: [citat] Jag har sett en (privat) bild på en gång med stenmjöl. Det blir snyggt när naturen börjar krypa in på gången igen. Googlade lite och hittade den här sidan. med lite bilder. Fördelar med stenmjöl är 1) Det är billigt och 2) det är ett perfekt underlag för marksten, singel eller vad man nu kan tänkas vilja ha på gången i framtiden. Jag har idag gjort en liten stig med
TimPellet: Finns det någon bra maskin man man kan hyra som sållar jord från grus? Jag har en lång grusgång och det lockar verkligen inte att att bygga ett såll som som skakas och fylls för hand. Sjysst hade förståss varit att hyra en liten gräsklipparaktig maskin som skyfflade upp grus och jord och matade ut delarna i två högar. Finns inte det kanske det finns några motoriserade bra såll på
olov66: Stödmuren o trappan lät vi vara kvar som den var för det tyckte vi var snyggt.
Rottan: jo man brukar räkna ungefär 1-1,5 m2. Det sjunker ju in lite efter och blir mer kompakt. Sen är det alltid bra att lite extra, man behöver lägga i lite efteråt. Särskilt efter åskskurar i början. Så räkna med 1-1,5 m2 MVH' //Rille
Mats: vill man få det fint så får man lida pin :) Problemet är ju att du inte kan använda för långa stenar om du ska kunna svänga lite och sen blir det ju ganska tungt med längre stenar också men någon typ av byasten då?