3 968 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Fulskott på rosor
Runt min uteplats har jag lite Rosenholm, Super Exelsa och Super Dorothy. Nu över vinter kupade jag dem rätt rejält och eftersom det var första året för dem så hade jag också blivit tillsagd att klippa ned dem helt. Så gjordes.
Men nu har det skjutit iväg grenar som jag misstänker har med rotklumpen att göra och inte "finsorterna". Men jag har lite svårt att med säkerhet avgöra vilka grenar som är "fulgrenar" och vilka som är "fingrenar". Bladfärg och bladantal är t ex lika.
Ska jag helt enkelt klippa bort de grenar som:
- har blivit abnormt långa och
- de som inte har några blomklasar eller skott på sig
Men nu har det skjutit iväg grenar som jag misstänker har med rotklumpen att göra och inte "finsorterna". Men jag har lite svårt att med säkerhet avgöra vilka grenar som är "fulgrenar" och vilka som är "fingrenar". Bladfärg och bladantal är t ex lika.
Ska jag helt enkelt klippa bort de grenar som:
- har blivit abnormt långa och
- de som inte har några blomklasar eller skott på sig
Normalt brukar man känna igen fulskott på det att bladen ser annorlunda ut. Det vore ju synd om du klippte bort återväxten på dom förädlade rosorna. Säkraste sättet att veta är att gräva vid skottet för att se om det kommer nedanför eller ovanför ympen.
Ja man bör absolut vara misstänksam mot sådana skott. Men även ympade rosor skjuter ibland långa raka årsskott. Det är hur som helst en god idé att gräva fram var skottet börjar, för är det ett fulskott så bör man helst klippa det så nära roten som möjligt, för annnars skickar den bara upp nytt.swehjo skrev:
Kom nu mig för att ta tag i detta. Var inte helt enkelt att se om ympat eller inte. De långa skotten satt någon centimeter under de "fina", på samma kvist så att säga, så jag misstänker att det egentligen inte var några fulskott. Tog dock bort dem inne vid stammen ändå då de var helt abnorma.Sommartorparn skrev:
Sjjälv odlar jag inte så många rosor och har ingen erfarenhet av dina sorter. Men om rosorna har fått gödning sent, efter midsommar, har kraftiga skott svårt att avhärda innan vintern så det är en bra åtgärd att klippa ner dem nu, risken att de fryser bort är annars stor.
Klicka här för att svara