joflopp
joflopp: Hepp! Inget nytt under solen tydligen. 2006 verkar det som att några bestämde sig för att faktiskt göra kliniska tester med myrfarmar. Resultatet? Ingen skillnad. http://www.snopes.com/humor/iftrue/antpoison.asp
6 svar · 7,6k läst
A
akhagen: Jag körde grus under mitt nya. Snyggare med grus tycker jag. Däremot kan du gott ta och måtta gräsklipparens faktiska gräns till klippytan. Jag tog ett spadtag grus och satte staketet i mitten. Jag når inte intill med gräsklipparen från något håll, så jag måste trimma kanterna lik förbannat. Ska bredda gruset vilket år som helst...
3 svar · 5,6k läst
S
se38005: Håller med föregående talare, har köpt en likande lampa på Jula, kan jämföras med ett stearinljus, mysigt kanske , men har mycket lite med belysning att göra. Laddningstiden borde vara olika beroende på vilket batteri du sätter in i lampan.
5 svar · 4,2k läst
F
fredwel: Här är en bild från vår slänt när den var nyanlagd. [bild] Vi gick på höstrean på plantagen och andra ställen och köpte på oss låga buskar och barrväxter. Förutom detta så har vi satt lökar, en pionbuske, lite bolltistel och massor med vintergröna som ska täcka marken. Fördelen med vintergröna och barrväxter är att dom är gröna året om vilket är en fördel då slänten
5 svar · 8,4k läst
·
B
billy_baver: Vad duktig du är eefwah! .... 40 kubik fast material under bark fixar jag inte på en hel vecka.
7 svar · 2,2k läst
Larsa
Larsa: Man kan lägga några långa reglar som man väger av och justerar så att de följer den lutning/form du vill ha på gräsmattan. Beroende på storlek kan man lägga några rader med ca 4m mellan. Väg av med vattenpass till allt är jämt eller lutar med den lutning du vill ha. Sen ser man ganska tydligt, och man kan även "dra av" kullar genom att dra en lång bräda över reglarna
2 svar · 1,3k läst
K
Kalle_odenplan: Hej Har du slagit till på någon trästång ännu? Jag är själv på G att köpa trästång. Den 8-kantiga stången du talade om ska väl svarvas efter limningen för att bli rund? De två varianter av trästång (15-16 meter) som jag finner på marknaden kostar ca 20.000kr levererade och monterade. Den ena är ihålg och den andra är solid. Hur väljer jag? Vad är skilnaden? Någon som har
1 svar · 9,7k läst
T
Tag_H: Tänk den som ändå hade fått hjälp att bära fram stenen *s* jag la vår uppfart (150 m2 på 10 dar ink en liten mur och trapp. Endast läggningen 0ch utkörning av flis då, hade grävmaskin 2dagar innan samt 1dag med att justera höjder etc men det var heldagar, det tar alltid lite längte tid om man ska göra det på kvällar o helger, ma hinner ju knappt plocka fram grejorna förän det
17 svar · 36,2k läst
il_duce
il_duce: Jag tycker det verkar vara väldigt billigt?
1 svar · 3,0k läst
B
billy_baver: Blåeld (Echium vulgare) är ett sympatisk "ogräs" som växer där inget annat växer. http://linnaeus.nrm.se/flora/di/boragina/echiu/echivul6.jpg Förgätmigej (Myosotis scorpioides ) är också tacksamt. http://www.stauder.net/bildearkiv/Brunnera%20macrophylla%20THL.jpg Ormöga (Omphalodes verna Moench). http://linnaeus.nrm.se/flora/di/boragina/ompha/omphver2.jpg Silverarv (Cerastium
6 svar · 10,4k läst
E
ElizaP: Limhamns Trädgårds Service är GRYMMA på plattsättningar av alla dess former. Liten firma med bra service. Tommy Persson heter han som äger den. Rekomenderas varmt!
3 svar · 3,4k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Vilken petimeter du är då. ;) Detaljplan och kommunen äger skogen som arrenderas ut till hushållningssälskapet
8 svar · 16,6k läst
M
midsjö: tackar för infon...den va fin
7 svar · 8,5k läst
·
M
B
billy_baver: Börja med att bekanta er med bäcken. Vattenföringen varierar våldsamt, och det måste ni ta hänsyn till vad ni än gör i omgivningen. Som vanligt brukar det bli som bäst när ni med endast försiktiga medel hjälper naturen "tillrätta". En naturlig bäck ska man hålla beskuggad. Detta ger ett rikare insektsliv, vilket drar till sig en massa fåglar. Är stränderna sumpiga ska ni
1 svar · 1,9k läst
Myrlejon
Myrlejon: Saxat från Meijers sida om impregnerat trä: Träskyddsmedel Vattenlösliga medel (saltimpregneringsmedel) består av kopparföreningar, ofta i kombination med amin och organisk fungicid, alternativt krom och eventuellt arsenik. De vattenlösliga medlen, som används till huvuddelen av allt impregnerat trä, fixeras starkt till träet. Det ger träet den karakteristiska gröna färgen.
8 svar · 28,2k läst
W
wedge73: Har nog en hel del att göra med typen av jord man har som underlag.. Bättre att vara säker om man inte vill lägga om två hundra meter kantsten. Att göra och göra om är att göra ingenting.
8 svar · 16,9k läst
Stinger
Stinger: Allmänt skall man nog bli lite frågande när någon kommer och erbjuder tjänster på det sättet. Vet att polisen var förut väldigt intresserade och veta var de håller hus någonstans. Vet ej hur det är nu, men ett litet samtal skadar nog inte
5 svar · 8,3k läst
K
Kjell_G: Har fått hämtpris på cirkel 1,58 diameter för 850kr. Verkar det OK? Det var S:t Eriks sten. Kjell G
1 svar · 2,4k läst
M
maggan9: Faktiskt är det inte farligt att blanda koncentrerad saltsyra VIS, utan det är när man blandar koncentrerad svavelsyra det är farligt. Svavelsyran är hygroskopisk, vilket medför att vid tillsats av vatten börjar den koka och då börjar det stänka. Att få koncentrerad svavesyra på sig kan ge svåra sår mm. Koncentrerad saltsyra är 33% alltså finns där redan 67% vatten, medan
4 svar · 23,0k läst
yonna
yonna: Jag har (haft) en tät tulpanbädd inramade av låga buxbomshäckar. Efter tulpanblomningen har jag grävt upp lökarna och jordslagit dem med den gröna blasten liggandes snett så att jag får dem så packade som möjligt, därefter skyfflat över näringsrik kompost som lökarna och blasten får ta del av. Under tiden har jag i tulpanbädden haft daliabädd. När daliorna plockas upp sent på
2 svar · 13,5k läst
K
Kjell_G: Farzan har helt rätt, den metoden funger fullt ut och själva principen (känd sen länge) lär nu ha nått även högskolor:) Kjell G
2 svar · 2,8k läst
A
Anna_J: Jag hade också planterat trädet först och låtit det vara en säsong eller två, innan jag lade dit stenarna. Att lägga ned duk under sten är nog nödvändigt för att du ska kunna undvika att gräset växer tillbaka underifrån. MEN tänk på att gräs och annat ogräs kan komma luftvägen, dvs fröså sig. Du kommer troligen att behöva rensa lite ändå, men om du använder duk så
5 svar · 3,1k läst
H
Havsutsikt: Kolla på Jehanders hemsida eller ring. Gruset i sig är inte så dyrt det är transporten som är dyr. Köpte själv ett tumlat grus som är lite rundare. Det är snyggare, men är jobbigare att gå i om det läggs tjockt. Rekomenderar detta, men inte så tjockt som jag la (5-10cm). För övrigt så räkna noga så du inte gör samma misstag som jag. Köpte 10 ton=full bil för transporten var
4 svar · 15,1k läst
F
Farzan: Jag tror inte att den där varianten med stolpar och panel är särskilt enkel. Antagligen måste du få ner stolparna rätt djupt för att den inte ska lägga sig utåt med tiden. F ö måste du ha A-impregnerat virke i både stolpar och panel vilket blir varken miljövänligt eller särskilt billigt. Hur hög ska den här stödmuren vara egentligen? Jag byggde en halvmeterhög stödmur av
2 svar · 5,8k läst
·
M
mrperry: Tack för alla svar. Det blev en Tanaka TBC 270 DS till slut. Har inte provkört ännu men hoppas att jag blir nöjd.
5 svar · 3,6k läst
M
Mats: Som jag tolkar dig så behöver du en mur som behöver hålla tillbka ca 40 cm jord och som ev kan agera stöd för ett staket också. för att en mur ska stå stadigt så behöver man gräva ur lite och göra ett bra underlag för muren plus att man låter lite mur hamna under marknivå dör att den ska få ett riktigt bra fäste. Även med det inräknat så behöver du nog inte en högre mur
1 svar · 4,5k läst
T
Tag_H: Då är det bättre med Lufgevär, än att låta katten plåga dessa småfåglar. Kattskit och kattpiss luktar 10 X värre.
2 svar · 4,9k läst
P
pette: du behöver absolut ingen markduk , duk e för o bromsa vegetation eller materialåtskillnad. i detta fall med dött material(bärlager)under så kan du skita i det. Bara o toppa med stenmjöl eller rörgravsgrus o dra av o lägga!!!
4 svar · 5,3k läst
M
Maskot: Tog nyligen ner en tall, men sparade nedersta 1,5 meterna av stammen på rot för att ev. kunna ha som stomme till en liten koja eller plattform för rutschbana. Är det någon som har gjort något liknande? Tips och / eller bilder och ritningar mottas tacksamt.
0 svar · 1,3k läst
G
gluecifer: Vår Stiga med B&S motor från -04 gick nog aldrig bra från början. Fick det här bränslemembranet ni pratar om (35 spänn) bytt och den går bättre än nånsin. Felet var att den varvade upp och ner och gick mkt dålig. hittade detta http://www.chl.chalmers.se/~term/techproj/briggs/brigg1.htm
25 svar · 54,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.