9 862 läst ·
11 svar
10k läst
11 svar
Hur göra naturlig stig?
Vi ska göra en gång från garaget upp mot huset som vi skulle vilja likna en upptrampad skogsstig (fast i brett format
). Kraven är lite ljusare yta, möjligt att gå barfota (=ej grusgång), mjuk i färgerna... Är det någon som har gjort något liknande och har tips?!
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Kanske hoppsand kan vara något? Dvs sådan sand som anläggs runt kommunala gungställningar.
Pinjebark lät ju mysigtgromit42x skrev:
Apprentice: Hoppsand? Hmm... vill inte att det ska vara sandlådelikt... För mig är sån sand gul-brun och känns inte så kul. Skulle vara kul att se nån bild?!
Vilken natursten hör till trakten och er byggplats? I synnerhet om stigen läggs i sluttning borde flata ljusa trampstenar passa fint. Inrama med robust marktäckande växtlighet, gärna något "ogräs" som trivs på platsen spontant.
Nåt liknande hade GDS 10/2008 som förslag från läsare; man hade gamla stenar men inte i tillräckligt antal för att göra en hel gång. Då la man ut stenarna med lagom stegavstånd o fyllde sen med grus runt om. Lite stenkrukor här o var mjukade upp. Skulle inte vara främmande för ideen själv men har inte hittat några lämpliga gamla stenar ännu. Natursten är kanske svåra att få tag på?billy_baver skrev:
Kjell G
billy_baver: Hade vi tänkt på det från början hade vi hur mycket sten som helst på tomten... Men de är nu nedgrävda som "fyll". Men naturstenar är ju inte så platta?! Frågan är hur de hade fungerat att gå på. Det hade inte varit så lätt att hitta flata bland de som jag har sett i alla fall... Men en god idé är det!
fredwel: Stenmjöl har vi faktiskt funderat lite på. jag tycker det verkar som en bra idé!!! Har du sett någon som har testat det i verkligheten?? *nyfiken*
Kjell_G: tack för lästipset! Ska följas upp
fredwel: Stenmjöl har vi faktiskt funderat lite på. jag tycker det verkar som en bra idé!!! Har du sett någon som har testat det i verkligheten?? *nyfiken*
Kjell_G: tack för lästipset! Ska följas upp
Vissa trakter är rika på kalksten. Jag tänkte påminna er ifall ni hade turen att bo i en sådan del av landet. Granit och gnejs är sällan lika flata, men visst varierar formen! Det gäller att leta lite. En annan lösning är att använda sprängsten.
En annan variant är att "bygga fram" ett vackert böjt stråk av gräs mellan två breda borders med väl valda växter. Själva stråket får mellan 1.20 och 1,80 cm bredd, och utförs med samma grund som plattlagd gång. Men istället för att toppa med marksten kröner ni verket med ett tunnt lager mager sandjord direkt ovanpå det hårdgjorda stenmjölet..
Sedan är det bara att inviga stigen, och låta naturen ha sin gång. Mycket snart täcks stråket av växtlighet, utom på just där ni sliter bort det med er gångtrafik. Kör emellanåt över stråket i dess helhet med gräsklippare inställd på stor klipphöjd.
Är ni kräsna och experimentella kan ni hjälpa naturen på traven. Plantera då sedum, eller någon annan trevlig marktäckare som ni är förtjusta i.
En annan variant är att "bygga fram" ett vackert böjt stråk av gräs mellan två breda borders med väl valda växter. Själva stråket får mellan 1.20 och 1,80 cm bredd, och utförs med samma grund som plattlagd gång. Men istället för att toppa med marksten kröner ni verket med ett tunnt lager mager sandjord direkt ovanpå det hårdgjorda stenmjölet..
Sedan är det bara att inviga stigen, och låta naturen ha sin gång. Mycket snart täcks stråket av växtlighet, utom på just där ni sliter bort det med er gångtrafik. Kör emellanåt över stråket i dess helhet med gräsklippare inställd på stor klipphöjd.
Är ni kräsna och experimentella kan ni hjälpa naturen på traven. Plantera då sedum, eller någon annan trevlig marktäckare som ni är förtjusta i.
Jag har sett en (privat) bild på en gång med stenmjöl. Det blir snyggt när naturen börjar krypa in på gången igen. Googlade lite och hittade den här sidan. med lite bilder.Skorpan skrev:
Fördelar med stenmjöl är 1) Det är billigt och 2) det är ett perfekt underlag för marksten, singel eller vad man nu kan tänkas vilja ha på gången i framtiden. Jag har idag gjort en liten stig med stenmjöl (mest för att ha nåt att gå på i över huvud taget.) Vi har även tänkt att ha stenmjöl till gångarna i vårt framtida woodland, där vi vill ha ett enkelt och informellt utseende
/fredrik
Klicka här för att svara