16 602 läst ·
46 svar
17k läst
46 svar
Mördarsniglar
Sida 1 av 4
Vad skall jag ta mig till!? Vi drabbades förra sommaren av en snigelinvasion och plockade upp och klippte itu kilovis varje dag.:eek: Nästa dag samma visa... Vi har kommunens mark som granne och som kryllade av sniglar. Det känns tröstlöst och trädgårdsintresset kommer att avta i takt med sniglarnas framfart. Alla goda råd tages tacksamt emot. 
Tösatessan i Ystad
Tösatessan i Ystad
Produkter som diskuteras: "Mördarsniglar"
Snigelbekämpning Snigel Effekt Neudorff
Mot alla sorters sniglar
215 kr inkl moms
Läs mer
Tack för länkarna! Mycket att läsa där. 
Hallå ja.
Vi hade samma problem förra sommaren. Bor granne med en bilverkstad där det också kryllar av dom.
Har läst så mycket i tidningarna nu att denna sommaren kommer att bli mycket värre på snigelfronten.
Det finns många sätt att bli av med dom på och tro mig, jag ska pröva alla!
Madde i Skivarp
Vi hade samma problem förra sommaren. Bor granne med en bilverkstad där det också kryllar av dom.
Har läst så mycket i tidningarna nu att denna sommaren kommer att bli mycket värre på snigelfronten.
Madde i Skivarp
Vi hade också snigelinvasion och kämpade i åratal med det. (bodde i Stockholmstrakten) Sniglarna drogs ju till vår trädgård ifrån hela omgivningen, de fanns överallt både hos grannar och i naturen, så det spelade ingen roll att man lyckas ta död på alla hemma, det tillkom nya. Vi provade med det där dyra "snigelfritt" pulvret, men det märkte jag ingen stor effekt av. Det effektivaste är nog att ta dem för hand (typ sax) och gå ut varje kväll, speciellt i början på växtsäsongen är detta viktigt. På det viset kan man begränsa deras antal men tyvärr aldrig få bort dem helt. (man missar alltid någon och det tillkommer ju nya hela tiden) Det sägs att myskankor äter sniglarna, i så fall skulle det nog vara värt att prova om man har möjlighet, det manuella utrotandet tar mycket tid i anspråk. Jag ber en stilla bön att de snigelätande djur (typ grävling, igenkott o dyl) vi har naturligt i vår fauna kan anpassa sig till detta överskott av proteinrik föda.
Kan det vara för att du hanterade Weibulls snigelfritt fel? Jag använde det med gott resultat förra sommaren och jag har mördarsniglar i sådan mängd att det inte ens är lönt att handplocka dem.
Med ett par få dagars mellanrum la jag ut giftet ganska tunt. På ett par ställen la jag ut dränkt papp som lockade till sig sniglarna - och så ut med en stråke gift runt denna efter någon dag.
Upprepningsmodellen verkade gott för mig och eftersom giftet är så dyrt gäller det att inte 'ösa' på.
Diskuterade just med ett trädgårdsmästeri som hade tagit in ett antal myskankor - dessa tog inte mördarsniglarna eftersom det fanns så mycket annat, mer smakligt, att äta. Man har gjort sig av med ankorna numera.
Vi får nog lära oss att leva med dessa otyg. Inhägna grönsaksland och blomster som attraherar sniglarna. Och så får vi vara tacksamma att de inte går på häckar, buskar och träd
Det är möjligt att det inte användes rätt, vad jag minns så spred vi det i trädgården några gånger på våren. Vår trädgård var då en liten radhusträdgård, endast bestående av rabbatt och gångar. Det kan ju också tänkas att det kom in nya från grannarna relativt snabbt.
Det är nog så att eftersom det inte finns något rovdjur som livnär dig på dessa sniglar (inga epedemier heller) så är det bara tillgången på föda och hårda vintrar som begränsar deras antal. Så länge som det finns nåt att käka (och de äter väl det mesta) och de inte fryser ihjäl så fortsätter stammen att kolonisera nya områden och öka i antal. De blir för många i ett område och då sprider de ut sig.
Har också problem med dessa slemmiga krypen, och är så less!!
Det enda jag har kommit på som borde funka men kommer att kosta en hel del
men som ändå kanske är värt det i slutändan är följande;
Gräva ned breda impregnerade plank längs hela tomtgränsen som
en sorts kant och förse utsidan med dessa med en förtennad koppartråd i dubbla
rader och rostfria häftklämmor och koppla allt till en skyddstrafo 24V med en kontrollampa.
Och göra en grusad kant på utsidan av dessa om 20-30 cm så att inget gräs
eller liknande kan växa över skyddskanten och att göra det lättare att hålla fritt.
Om någon snigel skulle ta sig över och kortsluta systemet tänds lampan och man får kika för att
se vart invasionen startat!
Man skulle även kunna sätta 2 par trådar så att om den första blir kortsluten funkar den andra
uppsättningen!
Nu har jag relativt stor och krånglig tomt på 2400 kvm så jag kommer nog bara "hägna" in den'
delen som används mest, vilket blir ungefär halva tomten.
Och även om kostnaden blir hög, säg 10.000 kr så är det ändå värt det i långa loppet
då det på en 10-års period bara blir 1000 kr om året, vilket är hälften av det
jag lägger ut på motmedel idag.
Vet inte riktigt om det kommer funka iom att tomten är så pass kuperad men annars har jag ingen
lösning.
Då blir det till att hårdsatsa på att få den inhägnade delen fri och sedan hindra nya
från att ta sig in...
Det enda jag har kommit på som borde funka men kommer att kosta en hel del
men som ändå kanske är värt det i slutändan är följande;
Gräva ned breda impregnerade plank längs hela tomtgränsen som
en sorts kant och förse utsidan med dessa med en förtennad koppartråd i dubbla
rader och rostfria häftklämmor och koppla allt till en skyddstrafo 24V med en kontrollampa.
Och göra en grusad kant på utsidan av dessa om 20-30 cm så att inget gräs
eller liknande kan växa över skyddskanten och att göra det lättare att hålla fritt.
Om någon snigel skulle ta sig över och kortsluta systemet tänds lampan och man får kika för att
se vart invasionen startat!
Man skulle även kunna sätta 2 par trådar så att om den första blir kortsluten funkar den andra
uppsättningen!
Nu har jag relativt stor och krånglig tomt på 2400 kvm så jag kommer nog bara "hägna" in den'
delen som används mest, vilket blir ungefär halva tomten.
Och även om kostnaden blir hög, säg 10.000 kr så är det ändå värt det i långa loppet
då det på en 10-års period bara blir 1000 kr om året, vilket är hälften av det
jag lägger ut på motmedel idag.
Vet inte riktigt om det kommer funka iom att tomten är så pass kuperad men annars har jag ingen
lösning.
Då blir det till att hårdsatsa på att få den inhägnade delen fri och sedan hindra nya
från att ta sig in...
Testa Celaflor Schneckenkorn limex, ska tydligen vara bra vad jag hört. Vet inte om det finns att få tag på här, men det finns i Tyskland. Små piller som man lägger ut och som sniglarna inte tål. Eller skaffa några kanadagäss då de tydligen festar på de små liven... 
Läste om en annan variant på inhägningstemat som skulle kunna passa för mindre områden (tex rabatter) och nog är mindre dyrt också. Enligt Någon Som Testat fungerade det bra med en "sarg" som ett uppochnedvänt L (alltså med överhäng FRÅN området man vill inhägna). På undersidan av överliggaren fästs någon typ av matta, tex sån där grön dörrmatta med plast"gräs", där sniglarna inte får fäste, i alla fall inte när de hänger uppochned.swecul skrev:
Visserligen dör inte sniglarna på vägen, men de hindras då från att komma in i den smaskiga rabatten.
/Elin
Elins förslag är bra men det finns en enklare lösning: En lång plåt ca 25-30 cm hög och med bockad spetsig kant - utåt - på ca 4 cm och med vinkeln på ca 45 grader. Banka ner plåten så att den står stadigt. Detta är väl mest lämpligt just för trädgårdsland med sallad och andra gemensamma ätbarheter.
När det gäller rabatter skulle ialla fall jag undvika sånt som även sniglarna anser som godsaker - eller så hålla efter med snigelgift. Blir inte så snyggt med kanter.
Jag har en del snickrade bänkar med buxbom och dessa får jag ha i fred.
När det gäller rabatter skulle ialla fall jag undvika sånt som även sniglarna anser som godsaker - eller så hålla efter med snigelgift. Blir inte så snyggt med kanter.
Jag har en del snickrade bänkar med buxbom och dessa får jag ha i fred.
Hej Madde!maddish skrev:Hallå ja.
Madde i Skivarp![]()
Du det snöar och skall bli en riktig kall Påsk här nere! Härligt va!!
Skivarp, he he..Då kör jag nog förbi dig nästan varje dag då jag åker till jobbet!
Tösatessan i Ystad