Jag har en rabatt i en slänt med kantsten. Där växer några ölandstokar, en slags marktäckare, rosor och en jädra massa ogräs bla tistlar. Tistlarna har jag tagit bort hela sommaren men det bara kommer nya hela tiden. Varit borta på semester en vecka och nu ser det värre ut än nånsin. Jag är less på det här! Vad göra? Nu har det tillkommit ngt som ser ut som "änglahår" - en jäkla djungel.

Jag vill ha en rabatt som jag bara behöver fixa till en gång på våren. Varken jag eller min fru vill stå med huvudet ner i jorden hela sommaren. Jag tar tacksamt emot förslag. Ska man spruta med något? men dör inte allt då? Vi vill gärna ha ngt grönt - inga blommor - och gärna en ngn slags marktäckare som stryper ljuset till ev ogräs (asfalt tex).

/Nybörjarn

Snailman
jag har för mig roundup är ganska effektivt på tistlar, det dödar ju rötterna och rötterna hänger visst ihop mellan flera tistlar, det bästa är att pensla koncentrat på något blad per tistel, på vårkanten när de börjar komma upp...

I ditt fall skulle jag nog använda lite Roundup, för att få bort dina tistlar.
Jag har en rabatt som jag bara rakar lite i någon gång i bland, och den är HELT grön.
Har planterat ett antal olika Hostor. Finns en massa olika sorter, växer bra och är stryktålig.
Sedan har jag några gräs i detta, det ser grönt, snyggt ut och är framför allt, LÄTTSKÖTT!!

Om ni har möjlighet att ta upp rosorna så är en lösning att täcka hela rabatten med ogräsduk, snitta hål i vilka ni planterar rosorna, och sedan lägga bark på det hela. OK ni får då inte den charmiga blandningen av perenner och rosor, men en väldigt lättskött rosenrabatt.

Annars är Roundup lösningen för tistlar. För att dom ska ta upp giftet maximalt är det en fördel att man låter dom komma upp ett par bladnivåre så att det finns tillräckligt med bladmassa som kan ta upp tillräckligt med gift för att ta död på det enorma rotsystmet. Se bara till att skydda de växter ni är rädda om!

Det tar ett par veckor innan det syns på tistlarna att dom håller på att dö.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.