Trädgård allmänt
Mats: Skulle tro att man behöver göra ett stort U. dvs en balk under grinden och sen troligen gjuta upp stolparna för att det ska hålla utan yttre stöd.
maggan9: (sedum) fetknopp är väl ett annat alternativ, en liten växt som kan leva i magra jordar utan mycket vatten...
goranmjolby: Någon timme tar det nog att få upp rätt värme. Faktum är att ofta spricker stenen utan att man slår på något vatten. Nackdelen är ju såklart som du säger det här med svarta fläckar i gräset, inte särskilt snyggt :-(
Kjell_G: Jag funderade också på snedkapning, tänkte att man kan lägga stenarna med förskjutning, markera radien från platta till platta och sedan kapa. Då ligger skarvarna 90grader hela tiden. Om jag nu tänkt rätt, än har jag inga plattor att lägga ut så jag kan inte kontrollera det. Sitter o raggar beg plattor på Blocket ev. Ibland dyker det upp mindre storlekar och det borde ju vara en
jimmyekman: gunnebo ca 280-300 ex moms lpm, trästaket 580-750 kr lpm ex moms. Titta på http://www.skandinaviska.nu för bilder på dessa modeller. Gunne bo kommrer ej att synas mot häcken efter den växt. Mvh Jimmy
jenfor: Har byggt en stenmur (Windsor) vid vår infart och tänkte pryda den med någon slags belysning som även kan lysa upp en del av infarten. Skulle helst vilja ha modell grindlyktor (typ 30-40 cm höga), men har inte hittat några som matchar våra pollare som är i aluminium. De flesta grindlyktor verkar vara galvade, rostfritt eller koppar. Har även funderat på markspottar men vet inte hur
jenfor: Har själv dansk sjösten på gången mot huset, men jag la den inte på infarten eftersom jag var orolig för att sjöstenen skulle släppa. Har sett såna tendenser även på infarten och där är det inga däck som kan slira runt. Packar du underlaget riktigt hårt så ska inte 50 mm vara några problem, dvs jag tror inte att plattorna spricker. Mer orolig för ovanstående.
saltrulle: inte lätt och svara på det. Beror ju helt och hållet på. Vad menar du med normalstort? hur högt är det t.ex mellan marken och första grenarna? Vad är det för typ av träd? mycket löv och skit som hindrar ljusgenomsläpp vidare uppåt? Men mycket mindre än 50w tror jag inte är lönt, men det beror helt och hållet på som sagt. Kan du sätta ljuskällan en bit ifrån så det täcker
AstaS: Vi har köpt oss ett hus och på framsidan är där en risig syrenhäck som vi inte tror vi kan få fin. Istället funderar vi på att sätta ett staket eller något spaljéliknande och plantera rosor där. Mot vägen är där en bit mur och i den är där fäst järnstolpar. Det skulle ju vara ganska bra att återanvända de här järnstolparna och fästa staketet i dem. De här stolparna är
jormah01: 30-35 cm skulle jag tro men med armeringsnät så kommer kanterna att vara rätt vassa, . huh en vinterdag så är det rött i snön! Skulle nog rekomendera grönt gunnebostängsel mellan dina spaljeer och då måst du nog ha en höjd på 1,5 m. De kan nog hoppa över ändå om de så känner för det med det hindrar nog de flesta. Vill du dölja det så sätt en häck utanför.
fredwel: Japp det är sedummatta. Samma som man kan ha på tak. Vi har sedummatta som marktäckare, vi lade det här på nationaldagshelgen: [bild] Dessa mattor kommer från Vegtech, och är av den röda typen. De får vita och gula blommor. Dessa mattor kostar ca 500 kr m2 (de är ca 1 m2 st). Vi passade dock på och tiggde till oss överskottsmaterialet efter ett rondellbygge här i stan. fick väl runt
fredwel: Hej! September är bästa månaden enligt vegtech. http://www.vegtech.se/froblandningar.html /fredrik
Hopplunda: Jag håller på med automatiskbevattning. Gräsmattan är klar nu ska jag beställa lite dysbevattning till rabatter etc. Jag har blandat mellan Gardena prylar samt ett märke som heter Hunter, den sistnämda är lite mer proffs grejjer som jag har installerat i paradmattan. Jag har beställt alla grejjer på http://www.hogi99.de/ från Tyskland, det ligger halva priset till mer än halva priset
bolets: tack jockgbg! Mycket trevliga belysningar på den sidan. Fler tips önskas tack!
BobbyEwing: Hehe, jag jobbar ganska snabbt när jag väl kommer igång, har byggt ett par timmar varje kväll nu. Är inte så orolig för att få slut på jobb dock, har en övervåning att bygga klart sen också ;) Får tacka för tipsen i övrigt. Förstår att det förnuftiga är att vänta lite, men det är ju lite deprimerande att bo i en grus/jordhög..
Mixar´n: Använde mej av stolpspjut till mitt altanbygge, funka kanon! :D De finns ju ifrån 45*45 och uppåt, så man kan ju anpassa utseendet från litet & nätt till bastant och rejält... Jag hade kört på stolpspjut, baserat på mina erfarenheter. :cool:
pettersvarte: Funderar så smått på ljussättning i vår trädgård som för tillfället är beckmörk....Har läst lite om In-Lite konceptet som verkar smidigt med deras Plug and Play...någon som själv använt sig av detta och som kan ge lite info ? http://www.in-lite.eu/sv_SE/home/
baratette: Jo, det lutar nog åt spett eller liknande, måste bara vänta på att elbolaget kommer å märker ut var ledningen går =)
JEGS: jaja, jag misstänkte att det rörde sig om bräken av ngt slag. Lika bra om du frågar mig. Den där muck-trucken är ju hur cool som helst! Ok, du kan inte stegra o snurra runt på bakhjulen... men va f_n... Är som sagt nyfiken på hur det ser ut på dina ägor.
johan_ben: Tänkte lägga en gång med Ölandssten. Orkar inte med tre olika lager av olika typer av undermaterial utan tänkte nöja mig med någon typ av sand. Under denna kanske jag lägger en fiberduk. Jag förstår att det blir bättre om man gör det enligt konstens alla regler men jag är lite lat. Vad skall jag lägga för typ av sand, spelar det stor roll? Sandlådesand, stenkross...?
kloka_elin: Hej! Har en väldigt buskig kaprifol som jag tänkt flytta. Har gjort en del avläggare som jag tror har rotat sig, så jag hoppas att jag kan dela den i ett par olika delar (även om det kommer att bli trassligare än en knyppling). Just nu blommar den, och jag gissar att det inte är bäst att göra den tänkta delningen/förflyttningen just nu. Eller? När är det bäst? /Elin
Lymmeln: Har hört att en del bekämpat mullvadar med en "padda" (markvibrator) med bra resultat.
Krumeluren: Hej Någon som har erfarenhet av att bygga en trappa av granitblock? Vi tänker bygga en trappa av 6 stycken 150 x 33 x 14 cm granitblock (väger ca 200kg styck) och funderar på lämpligaste sättet att göra fundamentet på. Har sett dels förslag på att gjuta 2 st ca 30cm breda "betonglinor" som stegen vilar på, dels att bygga upp underlaget med vanligt paddat grus och stenmjöl ungefär som
ipppe: Och ändå är en bilresa på några mil mycket skadligare för miljön... Men vem har dåligt samvete över det ? Väldigt få, eftersom vi "måste" åka bil...
Peterltj: Jag tycker det blev mycket mer lättöverskådligt när det blev fyra olika kategorier.
jon_h: Är det en dålig ide? Naturligtvis inte om den är angripen på något sätt. Frågan är om det ändå ökar risken för smitta i jorden. Är det bättre att lägga den på komposten? Jag växlar naturligtvis växtplats varje år, minst 4-årig växtföljd.
JEGS: Dessa fallskyddsmattor är busenkla att lägga. http://www.slottsbro.se/lek/fallskydd/fallskydd.html men det är helt klart mer estetiskt med ett naturmaterial som täckbark.