Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Jordgeting och Bålgeting

1. de.zoega
    Medlem · Stockholm · 69 inlägg

de.zoega

Medlem
    Vi har en ganska stor tuva med ljung och annat ogräsliknande som växt över en mindre sten. I går kväll noterade jag att ett djur grävt ett stort hål i tuvan. I slutet av hålet finns ett nu trasigt jordgetingbo, stort som en fotboll. Ganska intressant att få reda på vilket djur som ger sig på dessa elakingar.

Nu blir det vår uppgift att ta bort boet. Jag sprayade lite radar på det och hela tuvan började vibrera och dåna, så det finns visst mycket getingar kvar. Vilket sätt är bäst att ta bort dom på?
    - Bensin (just nu är det för tort och jag vill inte orsaka rotbrand, då det är för nära huset.
    - Gräsklippare, funkar det verkligen?
    - Myrr blandat med vatten... låter för giftigt...

Hjälp oss!

2. Jesca_j
    Medlem · Västerbotten · 3 025 inlägg

Jesca_j

Medlem
    Myrr med hjälp av ett elrör verkar populärt här på forumet mot getingar.

3. M
    Moderator · Västernorrland · 11 268 inlägg

MatsPremiumikon: Skruvdragare

Moderator
    Myrr är även den rekommendation jag fick från anticimex. Är det en större yta så kan man även ta en mindre spade och leverera med. En riktigt rejäl rotblöta tar bra också. Getingar tycker inte om inomhuspool

4. de.zoega
    Medlem · Stockholm · 69 inlägg

de.zoega

Medlem
    Bra tips, myrr står nu högst på inköpslistan... Tack!

5. D
    Medlem · A · 110 inlägg

Donald Trump

Medlem
    Kan rekomendera skum. Köpte (men kommer dessvärre inte ingå namnet) en spray som tillskillnad från radar bildar ett raklödderaktigt skum som tar kål på dom rackarna. Tryckte i en halv flaska i ingångshålet och det brummade ordenligt. Några tod sig ut en annan väg men det var bara att lägga fylla även det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.