Trädgård allmänt
Farzan: Och min mormor var inte så trädgårdsintresserad, det var morfar som stod för påtandet... Jo visst är kaukasisk förgätmigej trevlig. Frodigt bladverk också när den har blommat över.
Bezt: Tror inte det är någon bra idé då rötterna finns kvar och lätt kommer att leta sig upp genom det nya lagret singel, jämför med en åker som man bränner bort gräs, den kommer ju igen och får ännu bättre. Kanske man man lägga på sand/stenmjöl så det blir någorlunda jämt eller vad som är lämpligt och sen markduk, sand/stenmjöl igen om man vill och sen singel. Ni slipper ta bort
esox: Vi har en tjock beläggning av mossa på våra betongplattor på uppfarten, och mossmattan är helt livsfarligt hal nu när det börjar bli frost. Mossan är helt omöjlig att borsta bort och någon högtryckstvätt har jag inte. Finns något bra medel jag kan använda för att få loss mossan, åtminstonde så pass att jag kan borsta bort den med en piasava? Det är också viktigt att medlet
PeddaIndian: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/96925-snoeslunga-till-stiga-park.html Kolla in mitt bygge=) Fast snöslunga, skall gå att använda till snöplog med:-)
AndersS: Skottkärror är lite olika utformade beroende vad du ska använda dem till. För vanligt trädgårdsarbete duger de flesta och de är oftast lite lättare. Ska du däremot köra mycket tungt som vällfyllda kärror med singel/grus och kanske blandad betong ska de vara "vridstyva" och de blir då lite tyngre, speciellt om du måste balansera dem på plankor för att komma fram till något du
y0da: Hej TMC! Hur det är med Norlys och Konstsmide kan jag inte uttala mig om. Jag är dock anställd på Noral så där svarar jag dig gärna. Vi har tillverkat utomhusbelysning i många år och våra produkter har hög motståndskraft mot korrosion. Lackerad aluminium är som bekant ganska lurigt, det är svårt att få det att hålla bra. Vi har dock inga större bekymmer med detta, vi lämnar
pette: 30-60, de platterna tål inge marktryck utan spricker utan fast underlag. e re en liten yta utan bilkörning på e e bara o köpa armeringsnät o gjuta en platta på 5 cent me hyfsade massor under, dräneringsmässigt, och sätta med frostsäker fix
pette: lite platonmatta eller dylikt låter kanon då får du "andning" ..
Mats: Hej och Välkommen. Här på forumet gäller regeln: en fråga, en tråd. Då du redan har en under markarbet stänger jag här.
Boatman: Tack för ditt svar. Det var precis vad jag gjorde, tog bort alltihop. Fick hyra en bobcat med bilningsaggregat, tog ett par timmar att slå sönder eländet . Totalt fraktade jag bort 13 ton. MVH Lars
LOS: [citat] Hum, igelkottar har faktiskt orm på sin meny. Så vill du har en ormfri gård se till att igelkotten trivs!
kyticka: det var nåt månad sen, jag plockade även plommon med den :)
Tompa01: Tackar för era svar. Jag har nu beställt en Biokub, och skall start upp den när den kommer om förhoppningsvis ca 2veckor. Lättare nu än i januari. Eftersom det är sent på säsongen och för att få upp volymen lite till vintern så att den förhoppningsvis inte fryser så tänkte jag pröva att starta med en del lagom brunnen gödsel. Primärt är komposten till för köksavfallet efter 4
Jesca_j: Du kan ju sätta snedsträvor uppe i hörnen, från överliggaren ner till benen. (Vissa gungställningar har dessa strävor monterade original).
Johan Gunverth: Jag har också en Biokub sedan 2005 och den har fungerat utmärkt om man tänker på att varva med lite grövre och torrare material som yonna skriver. Jag får också sätta in små distanser mellan skarvarna i sidoväggarna sommartid för att lufta komposten. Annars har den i princip skött sig själv. Mycket lätt att tömma, man plockar helt enkelt ner väggarna och skyfflar ur den.
billy_baver: Ja, gaia, det är tänkbart att träden knoppas och fäller löv i olika ordning beroende på växtzon. Rönn, lönn, ek, bok, fågelbär och - ! - ask bär fortfarande löv hos oss i zon 3. Just lindarna är kala. Om alm och avenbok vet jag intet, eftersom vi inte har några sådana träd själva. Det kan också finnas lokala variationer som beror på luftföroreningar.
billy_baver: Inte tilltalande? Slabba på lite faluröd slamfärg, så "försvinner" träet lite mer.
yonna: Jag fick för något år sedan offert från större stängselfirma Gunnebo på 50 löpmeter med två hörn och stag men utan grindar. Zinkat. 12.500 exkl montering. Har precis i dagarna fått upp 90 resp 60 högt relativt tunnt staket med tillsågade vinkeljärn inkl hål i dessa; 23 säckar betong för gjutning. Staketet är billigt; vinkeljärnen dyra. Materialkostnad 5.000. Mycket stenig mark
magnusss: sorry, fel mått men det borde även finnas större att köpa.
Mats: den hjälper bra mot inväxande gräs också. I synnerhet om man viker upp kanterna lite lagom
Mats: Yes tar riktigt bra så det kan man för det mesta ersätta avfettning med :)
Mats: Instämmer med ovanstående om att lastmönstret är kraftigt dimensionerande på detta. Hadde liknande höjder att hantera för min infart och där blev det betongelement av L-typ för att det skulle hålla
billy_baver: Har jag uppfattat saken rätt? Du tänker bygga en 2,5 meter hög barriärmur, på vars ena sida återfyllnad belastar. Inte ens ritjobbet är något harmlöst hemmapyssel à la Ernst! Kontakta någon tekniker och låt göra en juridiskt bindande konstruktion. Annars riskerar ditt projekt bli mycket (!) dyrt.
ghosten: har nu gjort min gräsmatta plan men på ena kortsidan är det en förhöjning på ca35-40´cm till grannen där ja tänkte göra en rabatt som en slags gräns till grannen. jag tänkte lägga en slags mur med bya sten nedanför så att det blir lite avgränsande till rabatten på min sida tomten. hur långt ner måste ja gräva och läga bärgruset där muren skall vara.
il_duce: Underbart! Tack så mycket :) Ja, vidare gott luktar den inte. Huset ligger i värmland vid en damm/å och dom lär tydligen trivas i fuktig jord. Kommer från indien! Hittade lite info om den här: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/balsamina/impat/impagla.html
billy_baver: En stenrabatt är svår att hålla i trim. Era plantor kommer med åren ( i vilket fall som helst) att täcka allt mer mark. Om syftet med stentäcket är att hålla ogräs borta rekommenderas istället bark eller halm. Den fina stenkanten gör det ändå ganska lätt att hålla täckmaterialet inom planteringens gräns. Hortensian? Varför inte både behålla den och plantera ett par, tre
billy_baver: Full sol och lavendel? Hur kan man bara undgå att plantera ROSOR i sådant läge!!! Jag skulle nog kompletterat det horisontella uttrycker med några "höjdare". Kanske en rad rosentorn, som "allé" intill infarten. Din blivande rabatt får med ditt växtval ett ganska neutralt och grått intryck som tål ett par kraftfulla färgklickar. Om du frågar efter röda rosor i plantskolan kommer man
joflopp: Hepp! Inget nytt under solen tydligen. 2006 verkar det som att några bestämde sig för att faktiskt göra kliniska tester med myrfarmar. Resultatet? Ingen skillnad. http://www.snopes.com/humor/iftrue/antpoison.asp