cleaner skrev:
tack för så många tankar och ideer kring detta med flaggstänger.
sen slog det mig..lol...varför inte ringa tillverakaren av stången och fråga? ;)

så på Måndag är det jag som ringer och dubbelkollar...återkommer med rapport på svar :)

....jag gissade faktiskt inte om vikten. Plockade viktsiffran från en tillverkares hemsida. Att fälla plaststången på en person går men det är förstås lättare om man är två. Trä och järnstänger ska man akta sig för....;)

En glasfiberflaggstång på 8 m med gångjärn nere vid marken hanterar man lätt på två personer. Jag och min far har utan problem gjort den manövern på en 12 meters. Vi brukar göra så att han lossar muttrarna och så håller jag den på plats. Sedan hjälps vi åt att luta ner den. Tar man det sakta och säkert så funkar det hur bra som helst.

I våras tog dottern och jag ner vår 15m trästång..vi hade ett block uppe i en björk och en ögla 2/3 upp som mothåll medans jag gick med en 6m klyka/stång och höll emot.
Det gick skapligt men fan vad tungt det var, utan blocket hade det INTE fungerat.

Hej. Tog ner flaggstången i våras som var gjord av trä. För att vara på säkra sidan spikade jag två stora Y ca 2 meter höga och mde en regel i foten. Satte ett spännband på "fel" sida av stången så den inte skulle ramla för fort ner mot mig. När den började luta satte jag dit det första Y:et som stötta och tog bort spännbandet. Satte sedan det andra Y:et lite längre bort och tog bort det första osv... Lungt och stilla, så var det inga problem att ta ner en tung stång själv.

• Gilla
dragenrof
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.