Trädgård allmänt
LOS: Kolla krukväxterna, trips är en av standardohyran på krukväxter och kan ställa till med stor skada.
maggan9: jag bifogar en bild på hur mina ser ut som är mycket bra och roliga att använda men tyvärr har svaga handtag.
AstaS: Det finns delade meningar om det. Vissa säger att man kan och vissa säger att man bör vänta minst ett år innan man målar det. Jag har läst på tillverkares sidor och då skriver de att det går att måla "när det är torrt". Vi har just satt upp ett nytt staket och de delar av staketet som är tryckimpregnerade kommer vi att vänta med att måla. Virket var helt klart ganska blött vilket
Aleborg: Tack, jag misstänkte att det var något sånt. Den finns på vissa platser i trädgården i buntar där inget annat är planterat, dvs den måste vara planterad där av förra ägarna, men sen dyker den även upp på vissa andra ställen i enstaka plantor, som mitt mellan våra knopprosor, förmodligen inte dit planterad utan den har spritt sig naturligt, som tur är gör den sig bra bland
hammer: Köpt en Black and Decker 18v trimmer och den var kass! Batteri skulle håller i 15-17 minuter, men var slut efter 8 minuter. 8 timmar att ladda.... kom ungefär halvvägs runt trädgården på en vecka (6 laddningar), enl. anvisningar så skulle batteri endast ta en laddning till 80% i borjan, närmare 50% med mitt ex. Sedan lämnade jag tillbacks den och köpt en vanlig med sladd för halva
fredwel: Har sett att dete varit NY asfalt under stenläggningar i stockholm, därefter sättsand under det. Blir nog ett jättebra underlag. Det bör inte bli något problem med dräneringen heller iom att vattnet är tänkt att rinna av sbnarare än att sippra igenom. /fredrik
AstaS: Beroende på hur trädgårdsbaserat det skall vara så finns Google Skethup som är gratis. Det står i alla fall att det skall gå att använda för trädgårdsdesign också. Sedan har bl.a Plantagen någon trädgårdsplanerare på sin sida. Det kanske fler sådana kedjor också har.
v-g: 102700:- (som billigast) för stenutläggning, håhåjaja. Kanske ta ut semester ett par veckor extra och tjäna stora slanten? Lägga sten är INTE svårt och blir det fel så går det att rätta utan att man dör eller ens blir skadad, forum finns med hjälpsamma medlemmar. Gör underarbetet rätt så är resten enkelt.
kurt: [citat] Myror kryper inte bara, de befruktade drottningarna kommer ju flygande för att leta reda på ett ställe att bygga ett nytt bo på.
hajof70: Fundera också på vad du ska kunna göra ovanpå den. Jag är hemmameckar och har därför domkrafter och pallbockar i farten. Därmed fick jag en tjockare och hårdare asfalt ovanpå ett lite mer seriös underarbete än normalt för villatomter så att det inte skulle bli gropar etc. Typ och kostnad kommer jag dock inte ihåg. Ingen större skillnad dock.
enasnilla: En bild? Svårt att se framför sig... Är lutnngen ner mot grannen? Vad för slags rabatt är det ni tänker er? Ansad eller vild? Fantasiplanerar trädgårdar för jämnan så är lite extra nyfiken:)
Trix: Vår ger relativt stora flisor, inte supersnyggt. Om man enbart kör grenar utan löv och barr skulle man kanske kunna använda det. Har i dagsläget lagt det på komposten, men jag kan nog tänka mig att lägga det under häcken.
Hopplunda: Tack för Radar tipset! Var och handla en Jumbo flarra, testade ett 2 sekunders spray under ena fönsterblecket. 6 stjärtisar ramla ner och dör. Kom på mig själv att stå och asgarva med en a´la James Bond ärkebuse style garv :) I skymningen blir det äntra Ninjadräkten och ut på jakt. Tack så mycket!
fattig: Jag tog fyllnads jord jag köpte av en. sen la jag gräs jord över vart mycket bra. det gick ca 14 ton fyllnad sen 13 ton jord men vart bra tyckaer jag är det i sthlm kan du mejla ditt nr kanske jag kan fixa åt dig till vettigt pris mvh tomas tomas_saljen@hotmail.com
pool: Polstjärna och honungsros skulle nog gå bra i norrläge. Klematiser får vackrare färger ju skuggigare dom står. Pipranka och murgröna är skuggtåliga. Skulle tro att äkta kaprifol också funkar bra.
Nacka: På gardenas sida hittade jag lite mer info kring kapacitetsproblematiken: http://www.gardena.se/index.cfm?fuseaction=act_getpagecontent&parent_page_id=45&page_id=255&department_id=1&
maggan9: Vi har haft rosentry och det gav i alla fall bär... Minns dock inte om de var röda tror mer åt det oranga hållet, ganska mjuka oval blad... Det på bilden ser ut att var lite hårdare blad..
Kjell_G: Nej, jag backar igen. Efter att tagit in en blomma o jämfört så säger jag liten blåklocka. Mitt ex är ca 30 cm hög, med smala blad, runda längst ner. Knölklockan ska enligt virtuella floran vara ca 70 cm hög, lansett formade blad o hjärformade blad längst ner. Så jag framhärdar, det är nog liten blåklocka o den ska jag försöka spara.
maggan9: Vi köpte en trädgårdsprydnad för att den var så häftig i form av en Korp. Nu har vi fått den bieffekten att alla kajor och kråkor är helt borta. Tidigare besökte kajorna mina kaninburar och t o m stal kaninmat för dem varje dag. Efter att korpen kom på plats försvann alla fåglarna, till både mig och grannarnas nöje. Korpen är ca 45 cm stor i plastmaterial och jag fick tag på den
Kjell_G: Lidl har samma sortiment (i stort sett) i hela landet, tror att de flesta butiker ser likadana ut i inredningen också. Den typen av ankare såg jag i Skövde i går. Har du nån butik i närheten så kolla. Däremot vet jag inget om kvaliten. Kjell G
tallmilan: Plantagen har en som är i bra kvalité, kostade 800 kronor för bara kanan ... den är till deras gungställning egentligen. Men särskilt hög vet jag inte, hur hög är ställningen - Grönalund hög ?
Mikael K.: Någon form av stengrund till en framtida altan/uteplats? Kanske kombinerat med nåt land. Kul att göra något som inte så många andra har...
jenfor: Jag talar mig varm för Windsor som säljs på de flesta byggvaruaffärer. Har låssystem vilket gör dem enkla att lägga. De är 30 cm långa och 10 cm höga. Kostar 20 spänn/st. Om det i genomsnitt är 20 cm höjd så kommer du att behöva 666 st stenar á 20 kr = 13 333 kr. Till detta kommer kostnaden för bärlager samt ett tunt lager stenmjöl under stenarna. Säg att materialkostnaden
Mikael K.: Tackar för svaren. Då har jag nog grävt lite väl djupt. Har grävt 25 cm ned och ska ha det ca 7-8 cm upphöjt över gräsmattan. Men det blir nog bra :)
TorpAnders: Det är nymfer av "Boxelder Bugs" här kan du lösa om deras liv o leverne http://www.mortonarb.org/res/CLINIC_pests_BoxelderBugs.pdf En typ av skinnbagge dvs bärfissläkte..? Ska tydligen enkelt åtgärdas med varmt såpavatten ( som så mycket annat)
Tag_H: Det beror väl på vad det är för underlag idag, har du ett bra bärlager redan så behöver du inte gräva ut nåt, det kanske räcker att skava av lite och fixa till höjden. Håller själv på med samma projekt, just exact nu. Men jag vet att vi bor på gammal lerig träskmark. Så grävarn blev klar häromdan, har grävt ut 40-60 cm, lagt markduk och fyllt upp och grovplanerat med 0-40.
Sommartorparn: Pröva. Ogräsättikan kommer att ta död på vissa av ogräsen. Ogräs som har starka rotsystem kommer att krokna till en början men sedan komma igen med ny kraft. dom är lätta att skyffla bort med skyffeljärnet när dom är försvagade av ättikan. Gör man inte det så kommer dom igen. Giftigt o giftigt........ Det är nog inte så hälsosamt att dricka..... men att gå på grusplanen ska