Trädgård allmänt
MrMaple: Hej! Vi har alltid haft ganska få mördarsniglar på vår tomt söder om stockholm, trots att det funnits mängder av de små äckliga j-vlarna runt om oss. Jag har antagit att det funnits något som dom inte gillar hos oss, men aldrig kunnat första vad det skulle vara. Igår var jag ute på tomten och pulade och fick se en stor svart skalbagge gå fullständig bärsärkagång på en flera
_chrille_: Salt? Hundar och katter kommer inte att drika mer än någon klunk och de dör inte =) Däremot har jag inte koll på om eller hur salten på sikt skadar betongen...
napaj: Hej, Lappen var på engelska. ;) Vi åkte tillbaka klockan 10:00 och prata med killarna ( killen som min kompis träffade var inte där :( ) dvs vi pratade med fel grupp kanske. Killen sa att han var i Oslo igår och skulle till Sundsvall idag. Vi åkte iväg och parkerade ca 100 m bort. Det tog 5 min innan killarna försvann från platsen. Konstigt nog åkte inte killarna till Sundsvall men till
naggen: [citat] Okej, detta låter som ett bra och smidigt system men jag antar att det blir ganska dyrt? Jag tänkte främst på att vattna gräsmattan men det behövs inte så mkt efter att gräset är uppe menar du? Kommer förmodligen inte att odla så mkt tomater och annat, då kanske sprinkler-system är onödigt? :S Smidigare att klämma upp en vattenstolpe i anslutning till huset typ där man kan
ace011: Håller Atamon som ett ess i rockärmen. helg nu så man har lite tid att fördjupa sej. Är rätt säker på att det är lömsk flugsvamp vi har 8 ser ut precis som en "vanlig flugsvamp" men har ett grönt skinn på hatten.
Benny_o_Lina: Så högt man får 180cm? Antar att du sökt bygglov för muren annars är det kanske tid att göra det.
Ophelia: Men försök att gödsla med måtta. Naturen orkar inte med hur mycket övergödslande privatpersoner som helst. Om du klipper gräsmattan och låter gräset vara kvar så är det oxå ett alldeles utmärkt gödselmedel och då är det fullt tillräckligt med att gödsla ett par tre gånger. Om du vill ha en fin gräsmatta är det inte bara gödsel som krävs utan även skötsel. Du ska se till
Fasting65: Såhär gjorde grannen (se bakgrund) för att förhindra att hans mark rasade ner på vår gård. Han lade bara ett gäng slipers och borrade rakt igenom och slog ner långa armeringjärn. Är man rädd att de tippar kan man nog förankra dem in på er egen går i något fundament som ni gräver ner. Grannen gjorde inga förberedelser i form av utgrävningar el. dyl. Han lade bara slipers direkt
MaZtoR: ställ det på någon lämplig plats, gjut en botten i ringen och använd det som en liten pool.
Lybbe: Hej, Ska byta ut bef. staket längs vår tomt. Det finns ett kort staket idag, med en häck bakom. Problemet är att vägen inte är jämn utan lutar längs med huset. Frågan är vad som blir snyggast när man ska sätta nytt staket. Spjälorna kommer att vara i våg i överkant, men vad blir bäst i underkant? Ska man följa i våg även i nederkant som det är idag, eller ska man göra
Beppo: Vi byggde garge för 2 år sedan och rev då upp hela vår garageinfart med gång till huset osv. Nu skall vi göra något åt detta och valet har fallit på stensättning. Hur i helskotta väljer man hur man skall kombinera? Det finns ju en uppsjö olika plattor och stenar. Vi har ca 150kvm som skall sättas. Det är ca 12m djup och 14m brett. På min skiss är grönt gräsmatta. Rött är ett
Beppo: Bender har färdiga kantjärn för detta ändamål. dom är gröna och går att böja och finns på färdiga längder om 1,20
Dalbotant: [citat] Jo... Fast det är ju mycket enklare när den skuttar iväg av sig själv. :) Har tyvärr en skada på luktsinnet så jag känner inte riktigt när det är dags att kila ut med kompostpåsen. Rätt praktiskt ibland... Hur som helst, jag är hopplöst beroende av brittiska trädgårdstidningar och i flera av dem har det pratats varmt det senaste om att lägga ut komposten direkt i
ATH: Jag har också varit på jakt efter en schysst snygg slangvinda. Jag ringde Hozelock för något år sedan och frågade om de kunde tänka sig att tillverka deras vindor i andra färger (svart och eller grå) men kvinnan jag pratade med var tämligen ointresserad och sade att de bara vill tillverka gröna. Synd, för jag gillar kvaliteten i Hozelocks slangvindor men tyvärr inte färgvalet. Det
lt1cobra: Jag har en grund från supergrund som jag vill lägga marksten runt. Det som blir stökigt för mig är att rekommendationen från supergrund (?) är att kantbalken täcks med minst 10 cm 'jord/fyll/grus/what-ever?', dvs inte mer än 20cm ska synas av kantbalken. Jag har markisolering runt plattan enligt ritningen, det som får mig lite fundersam och tveksam är hur sjutton jag ska få till det
Rrrrr: Ingen fara att bygga en mur ovanpå en kabel så länge du inte gräver av den. Risken att kabeln skulle gå av just under muren verkar ju obefintlig.
Bengt54: Den klarar sig utan stödkant. Vill du så släpper ni de sista 20-30 cm och lägger en stödremsa av grus mot asfalten på den bredden och i jämnhöjd med asfalten. Den får sedan luta ca 1:3 tills den möter gäsmatan. Detta gör att du "tvingar" biljulen att inte gå på yttersta kanten och att ev gräs inte ger sig in under asfalten så fort.. Du har dessutom en bra undergrund för din
hazze77: Kolla även http://www.waterboys.se/. Funderar själv på ett "självgående" system. Har inte kommit till skott än. Förhoppningsvis nästa år!
Beape: OK, tack för tips. Muren ska bli 70 cm och det stod ingenting i bygglovet som jag nyss fick hem om krav på staket, så jag skippar nog detta.
Benny_o_Lina: Jepps, finns i dom flesta byggvaruhus.. Dock osäker på vilka storlekar dom har men iallfall till en "normal" staketstolpe finns. Beijer, bauhaus, jem&fix.. tillomed ÖB brukar ha.. t.ex: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.aspx?id=41842 http://www.transnaval.se/stolplock/
djac: Har precis skaffat Gardenas grejer för bevattning, spridare, droppslanf och automatik och funderar på vad jag ska sikta på i bevattningsmängder, eller ha för bevattningsstrategi. Har relativt stora gräsytor, en lång häck av lagerhägg och en del bambubuskar som jag vill hålla liv i. Droppslangen ligger redan i häcken men hur mycket vatten behöver en häck som stått ett par år och är