1 584 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
gödning!
Det finns en tråd om detta: http://www.byggahus.se/forum/traed-buskar-haeckar-graesmattor/123355-goedning-till-rimligt-pris.html
Köpte två st 25 kg säckar med Yara gödsel på Granngården.
Fick tipset att sprida lite grann för hand då det regnade med ca 3 veckors mellanrum ett par gggr under sommaren.
Gräsmattan har aldrig varit grönare och växt bättre än tidigare......
Har gödsalt 4 ggr nu under denna säsong och ca en halv säck har gått till ca 1000 kvm.......
Pröjsade ca 300 spänn för en säck (260 om jag kommer ihåg rätt).
Han vi köpte gödselt av på Granngården hade provat en massa olika gödsel själv och han sade att problemet de flesta har är man gödslar för lite.
Köpre man märkesgödsel, Stroller eller liknande så svider det ganska rejält i plånboken och då drar man sig för att gödsla så mycket som behövs. Så funkar det för mig i alla fall.
Med Stroller el annat liknande hade jag fått betala ca 3000:- om året för at gödsla gräsmattan. Med Yara gödslet blir kostnaden istället ca 200 spänn:-d^_^b
Fick tipset att sprida lite grann för hand då det regnade med ca 3 veckors mellanrum ett par gggr under sommaren.
Gräsmattan har aldrig varit grönare och växt bättre än tidigare......
Har gödsalt 4 ggr nu under denna säsong och ca en halv säck har gått till ca 1000 kvm.......
Pröjsade ca 300 spänn för en säck (260 om jag kommer ihåg rätt).
Han vi köpte gödselt av på Granngården hade provat en massa olika gödsel själv och han sade att problemet de flesta har är man gödslar för lite.
Köpre man märkesgödsel, Stroller eller liknande så svider det ganska rejält i plånboken och då drar man sig för att gödsla så mycket som behövs. Så funkar det för mig i alla fall.
Med Stroller el annat liknande hade jag fått betala ca 3000:- om året för at gödsla gräsmattan. Med Yara gödslet blir kostnaden istället ca 200 spänn:-d^_^b
Men försök att gödsla med måtta. Naturen orkar inte med hur mycket övergödslande privatpersoner som helst. Om du klipper gräsmattan och låter gräset vara kvar så är det oxå ett alldeles utmärkt gödselmedel och då är det fullt tillräckligt med att gödsla ett par tre gånger. Om du vill ha en fin gräsmatta är det inte bara gödsel som krävs utan även skötsel. Du ska se till att gräset har en bra jord att växa i. Sedan är gödselmedel avsedda för lantbruk ofta av en med snabbverkande karaktär och gräs behöver ha gödsel som utsöndras långsammare.
Klicka här för att svara