G
gaia: [citat] Que? Det går att anpassa sättsandens nivå där det behövs ... gaia
2 svar · 3,3k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: Hade också gjort gräsmatta först.. Dels av anledning som Ophelia skriver och dels för att om man gör sina gångar först o sen gräsmatta så har man gräsfrö på gångarna också så blir man aldrig av med det.. blir till att dra gräs mellan plattorna sen. Och även om man täcker gångarna medans man lägger ut sina gräsfrö så kommer fröna ändå dit av olika andra anledningar.
19 svar · 4,1k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: Ang stolpar så slå ner stolpspjut och sätt stolparna i. Funkar utmärkt. http://www.beijerbygg.se/ImageVault/Images/conversionFormatType_Jpeg/compressionQuality_0/conversionFormat_23/width_210/height_300/id_3368/scope_4/ImageVaultHandler.aspx
23 svar · 67,1k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: [citat] Exakt ! Markera gränsen med några pinnar och ett band. Köp ett flerfärgat brett plastband så syns det tydligt.. Sätt också upp skyltar med några tiotal meters avstånd där det står nått om Privat tomt, tillträde förbjudet, rasta EJ hundar här !!! [citat] Oavsett om man bor på landet eller istan så är det upp till hundens ägare att se efter sina djur. Dom har INGET på
20 svar · 9,8k läst
P
pjkw: Har köpt likadana som uffe_xx på xlbygg, dock kan jag tro att alla xlbygg inte har samma sortiment?
5 svar · 4,7k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: [citat] Djupet för att undvika skador av yttre föremål och maskiner. Röret för dels att det är gult (du kan lägga utan rör men då med en gul märkrämsa över) och sen så med ett rör kan man lägga det vid ett tillfälle och sen dra kabel vid ett senare då diket är täckt eller så är det lätt att byta i framtiden eller rentutav nyttja röret till någon mer kabel i framtiden.
1 svar · 2,6k läst
T
tjommeost: En ide är att du skulle hyra en skurmaskin med borstar på. Eventuellt så kan du behöva lägga på något medel beroende på vad du vill ha bort.
1 svar · 4,3k läst
S
starhubble: Tusen tack! Så får det bli. :)
9 svar · 12,7k läst
·
tihimas
tihimas: Ursäkta, jag satt på toa. Det är väl ingen jättegrej att plocka upp ett par plattor gräva ner plintarna, men kan du med visshet mäta ut var plintarna skall stå så är det ju att föredra att gräva ner dem först. Om du väljer att göra det efteråt så kan du plocka bort lite mer än fyra plattor, packa om ytan runt plinten och sedan lägga om plattorna.
6 svar · 3,8k läst
Returia
Returia: [citat] Tror inte att den måste vara jättebred. Grannens trädgård är mer intressant än att göra sig besväret att hoppa över något läskigt för att komma in till din. Djur fungerar så att de går längs med mer eller mindre bestämda rutter. Man kan styra hur man vill att djuren ska gå, tex genom att sätta upp staket. Det sämsta med att ha en inhägnad som är svår för djuren att
10 svar · 5,5k läst
O
Ophelia: Vilken färg skulle ni vilja ha? Ja det är bra idé att låta den vara nu och ha tid på sig att fundera och läsa om olika växter. Det är inget roligt att behöva skynda sig och så blir det "fel" och upplevs som tråkig. Den ska ju vara en stolthet som ni gärna vill visa upp!
1 svar · 4,6k läst
·
A
AndersS: [citat] Det är därför du ska informera markägaren där trädet står så att de kan vidta åtgärder om du behöver rensa bort rötter. De kanske då väljer att ta ned trädet.
5 svar · 2,9k läst
O
Ophelia: Nafsa av daggkåpan om du har möjlighet efter blomningen så kommer den raskt men är snyggare till hållningen. Själv tycker jag att flocknäva är helt outstanding för jobbiga ställen (och den täcker snabbt). Den finns i lite olika blomfärger och storlekar. I en slänt brukar ju lökar älska att gotta sig och sedan täcker flocknävan de fula bladen. Lägger man sedan in någon buske kan
2 svar · 2,6k läst
H
Helioz: Detta är förmodligen lite för sent då du kanske redan gjutit pelarna men det finns färdiga gjutrör i papp för romerska kolonner med både fötter och kapitäler: http://www.rolf-dickman.se/Produkter/flik2/pelarformar.htm
3 svar · 5,1k läst
S
Stefan_hallsberg: Hej hopp. Är ute och letar efter en snygg, smidig, säker brevlåda som jag ska ha till företaget. Då jag inte brukar handla dessa dagligen, eller har aldrig gjort så undrar jag om någon kan rekommendera en och en annan. Har varit runt och tittat men som sagt vet jag inte riktigt hur kvalitén är. /Stefan
0 svar · 1,5k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Vår erfarenhet vad gäller att ha vanligt tegel som markbeläggning, även i skyddade lägen under tak, är att teglet ändå går sönder/frostsprängs om det ligger ute i marken vid minusgrader. jag antar att det blir minusgrader även vid ditt uterum. Huruvida man kan motverka detta med hjälp av stenmjöl, murning osv. törs jag inte uttala mig om.
1 svar · 4,5k läst
tihimas
tihimas: Är du noggrann när du staplar stenarna så behövs inget lim. Se till att låsa fast dem med varandra och toppa med ganska flata stenar. Inga genomgående fogar. Använd gärna slägga för att dela stenarna. Som sades tidigare: var noggrann med underarbetet, annars rasar allting efter ett tag.
3 svar · 10,7k läst
Per Eskilsson
Per Eskilsson: Det trodde jag också först men det var fel. Gunnebostängsel har inte några runda stolpar (åtminsonde inte längre).
4 svar · 2,8k läst
·
M
mins: [citat] Intressant, det var någon här och frågade om vi behövde nya plattor (bor i Segeltorp/Smista). Han berättade att han hade gjort några jobb i närheten. Han var ganska pådrivande, så enklast blev man av med honom genom att säga att man inte har några pengar...
5 svar · 2,0k läst
L
lt1cobra: Har moget övervägt det hela och kommer lägga stenen ända mot grunden. Jag har en 'typ' bröstbräda längst ned som antagligen kommer ta största 'smällen' av stänkade vatten...
6 svar · 9,8k läst
S
seliass: Hittade bästa stället själv. Kan rekommendera Tibro Skog och Trädgård. Fick en rejäl maskin för 250 / dygn
1 svar · 4,9k läst
T
trojlee: upp och hoppa...någon?:)
1 svar · 2,0k läst
S
Sjörre: Tack för bra tips, jag ska ut och mäta lite och sedan presentera idén för sambon och se vad hon säger :-)
4 svar · 1,8k läst
·
niklash
niklash: Vad för jord skall man ha när man planterar det? Skall man ha någon näringstillskott? Fick förslag om benmjöl? Kan planera mer denna gång, sist skulle avloppet grävas och det var panik.
10 svar · 6,0k läst
B
Bagarn: Oavsett typ av staket eller dess höjd är det ostridigt så att grannens staket måste stå på dennes tomt. Inte in på din och inte ens mitt i tomtgräns.
7 svar · 57,7k läst
kinshasa
kinshasa: Tack igen. [citat] Jag har den lösningen på den ursprungliga, intilliggande bilplatsen och är nöjd med utseendet - så några "omtänkningar" av estetiska skäl blir det inte. Däremot är jag lyhörd för tekniska-praktiska problem eller egenheter som en sådan plattläggning skulle kunna föra med sig. Mvh Jörgen
6 svar · 6,8k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Jag har använt mej av ett 16mm elrör, stoppat in lite isolering ca 15cm fyllt upp med Myrr efter det stoppat in röret i getingboet och blåst till. När jag inte har kommit åt så har jag tagit flera rör och plåst till med tryckluft. Enkelt och lätt
32 svar · 29,1k läst
tihimas
tihimas: Om du ser ett gäng anläggare som håller på att arbeta så kan du fråga dem om de vill sälja duk till dig. Villkoret är att du inte begär kvitto och inte bryr dig om vems ficka pengarna hamnar i. Du kommer nog undan billigt. Just nu arbetar jag i ...
9 svar · 14,9k läst
rqu
rqu: Farsan som hjälpte mig med bygget använde jordankare till sitt staket, men hos mig är det sprängsten så vi vågade oss inte på att slå ner något i den steniga jorden. Köp ett eller ett par ankare och testa!
3 svar · 4,2k läst
M
MicklarPelle: Nån som vet var man kan köpa makadam till bästa pris med hemkörning i Norrköpingstrakten?
0 svar · 4,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.