Hej,
Jag håller på i trädgärden där jag lagt en uteplats av marksten (se bifogad bild så är det lättare att förstå vad jag menar).
Runt uteplatsen kommer jag att ha en "zon" på ca 60 cm med dansk sjösingel (http://www.benders.se/Mark/Dekormaterial/Sjösingel.aspx).
Dock har jag inte bestämt mig vad jag skall ha mellan sjösingeln och gräset (den röda strecken på min bifogade bild), där jag ser att jag har följande val:
1) Inte ha nån kant så gräset möter sjösingeln.
2) Använder markstenen (135 x 205 mm) som jag använde till uteplatsen
3) Gå till smeden och köpa "plattjärn" och böja den lite svagt och banka ner den i gränsen mellan gräsmattan och sjösingeln.

Skulle behöva ha ert råd vilket alternativ jag skall gå på, här nedan listar jag upp fördelarna mellan de olika alternativen som jag ser det:
1) Ingen kant
==> Fördel: Enkelt då förutom att gräva en rak gräskant inget förarbete krävs.
==> Nackdel: Ingen kant mellan gräs och sjösten gör så att kanske sjöstenen lättare "läcker" ut på gräsmattan, samt att inget stoppar gräset ut mot sjösingeln.
2) Marksten:
==> Fördel: Kanten blir enhetligt mot uteplatsen då det är likadan stenar.
==> Nackdel: Stenen stjäl mycket plats då den är såpass bred
3) Plattjärn:
==> Fördel: diskret kant som är funktionell och som inte tar mycket plats.
==> Nackdel: Plattjärnet kanske rostar (jag vet inte

Av de 3 alternativen så funderar jag på att använda plattjärn, tex använda ett som är 100 mm högt, där man bankar ner 50 mm i gräsmattan, och 50 mm blir kvar ovan jord.
Jag har för mig att jag sett detta sätt på "Äntligen hemma", men jag undrar om det är nån av er som kan ge mig info, eller råda mig att göra på nått annat sätt.

Tack på förhand och MVH,
Anders

Bender har färdiga kantjärn för detta ändamål. dom är gröna och går att böja och finns på färdiga längder om 1,20

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.