Hej på Er!

Nyinflyttade sedan i vintras inser vi nu att vi har en koloni med flugsvamp i trädgården. lite googlande har avslöjat att det nog är en rätt ohälsosam sort (lömsk flygsvamp verkar stämma enligt bilderna på google). Till saken hör även att vi och de flesta vi umgås med har små barn så nu är frågan om någon har något bra tips om hur man blir kvitt dessa? (annat än dagliga plock ronder)

//Ace

Flugsvampar är ju inte kända för att växa i vanliga gräsmattor. Är det en skogstomt det är fråga om?

Ge fan i att köra över dem med gräsklipparen om det är gräsmatta för det är nog vad någon annan har gjort (sporerna sprider sig) tror att det är lite för surt om svampen tar sig - kolla med jordprov för då kan ni kalka bort dem

Blev också lite förvånad att hitta dom. Nej det är en vanlig villatomt, mitt i ett större villområde, det enda som är lite annorlunda är att vi har en stor bok på tomten och svamparna växer i anslutning.

ok så om vi har lite sur jordmån och vi höjer pH värdet så slipper vi svampen?

Japp

Den gillar ju lövmulljord. Ni kanske ska lurva upp jorden och peta ner lerjord och även lägga till lite grus/sand för att göra det hela mindre mysfuktigt. Även se till att hålla gräset kort samt kratta upp ev. löv. Möjligtvis kanske glesa ur om ni har lite av naturtomt med buskage och annat som ger en trolsk mysfaktor i trädgården.

Tackar för tipsen, efter att vi plockat av och slängt de svampar vi hittade så har utbrottet kommit av sej. men bevakar dagligen. Det märkliga var att det inte är en trollsk skogstomt utan en liten ytterst ordinär villtomt. och området där de växte är i anslutning till en stensättning som vi har för att ställa upp bilarna så det är delvis bärlag som det växer ut. den enda som är lite åt lövskogshållet är att det står en stor blodbok i anslutning som ger skugga till plätten där de växte. Ska dock ge mej på att göra "habitatet" lite mer ogästvänligt i helgen. Har en del sand jag tänkte använda.

Jag har haft problem med lite olika sorters svamp i både gräsmatta och rabatter. Dock inte flugsvamp. Nyligen hittade jag äntligen ngt som fungerar, Och som dessutom är både billigt och miljövänligt. Nämligen Atamon, dvs det husfrun använder i sylt och marmelad för att motverka mögelbildning. Finns alltså att köpa i mataffären. Tag en flaska, flytande Atamon, och bland ut med vatten i en 10 L vattenkanna. Vattna ut på svampbevuxna delar + riskbenägna områden i preventivt syfte. Lycka till !

kan också vara honungs skyvling som växer på gamla stubbar eller ängchampinjon .... liknar vit flugsvamp men ej giftiga.
Har aldrig sett flugsvamp växande i flock och utanför en skog däremot sorter ovan brukar göra det. Hoppas det är någon av de senare...
gaia

Håller Atamon som ett ess i rockärmen. helg nu så man har lite tid att fördjupa sej.

Är rätt säker på att det är lömsk flugsvamp vi har 8 ser ut precis som en "vanlig flugsvamp" men har ett grönt skinn på hatten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.