Trädgård allmänt
Mercafreak: Har åxå användt stenmjöl till mina stenar. funkar kanon. Men nu efter 3 år har jag börjat få sättningar på garageinfarten. Främst på den sidan där "bruksbilen" körs ut å in hela tiden. Men det beror förmodligen på dåligt underarbete :-) Blir till att ta upp stenen igen nån dag å lägga på mer stenmjöl :-)
floydinspace: Här kommer några bilder jag tog tidigare idag. Jag gjöt ner stolpskor bakom stenmuren som stolparna sedan sitter i. Stolparna är tryckt 45x45 och ribborna är vanlig läkt. Detta målades med falu svartfärg. Mvh
Hemmakatten: Om du menar oregelbunden skiffer för utomhusbruk så skulle jag nog som köpare betala max 50-100kr per kvm.
Hemmakatten: Du kan klippa ner rododendron, men man får bara klippa ner 1/4 till 1/3 per år. Klipp ner roddisarna under några års tid, flytta sedan de rosa och cerisefärgade dit du vill ha dem. Roddisar har en ganska kompakt jordklump och är förhållandevis lätta att flytta. Dina gamla rododendron har förmodligen större rötter men det gör inget om du klipper /hugger av dem. De lila är med all
kerran: kullersten från naturen(eller kanske grustaget) kanske funkar för dig om det är en "lantlig" tomt?
Stew: Du hindrar dels rotogräs (typ knölklocka) genom att marktäcka med marktäckväv (släpper igenom vatten men inte ljus) men även att luftburna frön får fäste. När du tar bort täckningen nästa år så har du dels troligen dödat en del rotogräs (ogräs som är rotat) men också hindrat allt som kommer från luften. Landet kommer få en mycket bättre, och enklare start. Mvh Stefan
M@ZE: Köp Toro´s bevattningssystem istället för Gardena som är skräp. Andra som säljer bra bevattningssaker : Bevab, waterboys. Då får du betydligt bättre saker. Själv har jag Toro´s bevattningssystem nergrävt och automatik magnetventiler som jag styr innifrån huset.
fremar: Kan inte hitta något kemiskt medel att bekämpa öronvivel med som man får köpa som privatperson heller när jag googlat, finns det något eller är det bara nematoder som gäller?
pette: kemankare e 2komponentslimmassa som härdar jättesnabbt o blir hårt som betong på nån minut . En vanlig slagborr kan du säkert låna av grannen. vad kan behövas en 14 mm borr kanske max, de ska inte va problem, infästning i ev. betongstolpe gör du ju likadant nog för attdet e mer lättborrat, om du inte hade tänkt gjuta in grinddubb direkt vilket jag tror e bökigare med mått o
pette: det blir kanon, o så gnuggar du ner de ifall de är ojämna undertill
Samper: Hej! Hoppas innerligt på hjälp, synpunkter och tips angående vårt växthusbygge. På vår tomt finns en gammal betongplatta där det för ca 10 år sedan låg ett gammalt uthus. Plattan är ca 15-20 kvm och har många sprickor på ytan - det går att lossa stora "kakor". Under sprickorna verkar plattan vara hel vad vi kan se. Det är okänt hur länge plattan varit sprucken (om den blivit det
pette: armerinsjärn nerslaget i backen cc första stolpe och måttband som räcker hela sträckan, annars blir det lätt att du bygger hela tiden...
maric: Hej, Det besvarar ju inte din fråga men ett tips är att kolla på Blocket. Där säljs ofta begagnat glas från växthus för allt mellan 3-15 kr/st. Själv köpte jag 120 st 4x600x1000 mm glas, nya i träkistor från en kille som avvecklade ett växthus (för 3500kr). /Mattias
vimsan: Tips: en fungerande kompost alstrar värme, så om du kommer igång med kompostering och vill veta om det fungerar ska du stoppa ner i komposteringskärlet och känna om det känns varmare än utanför. Då ska det funka. Lycka till!
mangew: Tänkte bygga ett staket med liggande reglar, efter att läst runt lite om olika alternativ så har jag till slut kommit till slutsatsen att jag använder: 90x90 stolpar 110cm höga 45*45 reglar 11 rader (med 10st rader av lika stort 4,5cm mellanrum) Stolparna fästes med jordankare 10x10cm och 90cm(långa) cc mellan stolpar 140cm, totallängd på staket 28m två skruvar i varje regel och stolpe.
bkblhe: Hej Jag ska byta ut gamla betongplattor mot nya på ingången till huset. Nuvarande plattor har legat i 50 år och jag har kollat underlaget, Det utgörs av sand/grus 0 - 4 mm tjocklek 15 cm. och är väl packat med åren. Det finns inga sättningar. När jag nu ska lägga nya plattor räcker det då att jag jämnar av underlaget och packar det och lägger de nya plattorna. Det är bara
byggankan: [citat] Mina föräldrar har en snok som verkar bosatt sig i deras guldfiskdam...
wodda: Tjena Ska sätta stängsel runt tomten och har en del kuperat berg där stängslet ska vara. Finns det några bra instruktioner om detta? Dels ett bra alternativ på stolpe + förankring och hur man gör för att få stängslet att följa berget? Har funderat på 20mm armeringsjärn, funkar det? Stängslet är 150cm högt.
farstukvisten: Tack för svaret! Och är glad att det var positivt :-) Knallhatten som tog fram motorsågen måste ha missförstått "överenskommelsen" fullkomligt eftersom han gjorde så tidigt som så här. Gruvligt fel av honom, men nu är vi glada så länge björken överlever. Gör den inte det så vet jag inte vad jag tar mig till!
pette: måste rätta mej själv lite..... me tanke på passform så antar jag att du måste ta till ganska mycket vid borrning av hål. om du gjuter fast järnen i den nedre delen med tex expanderbruk. sätter kemankarlim i den lösa, ej för mycket o sedan trär på stenen på järnet. obs bråttom som faan.......men det blir benhårt. skulle köra stenlim i allafall längs kanterna. ev kanske vätat
Yonaz: Tack för alla svar - nu vet jag vad det är jag söker d^_^b
lubbe75: Jag undrar om det finns någon myggfälla som fungerar för trädgården/uteplatsen? Det finns ju en hel del att välja på där ute. De som man har läst fungerar drivs ofta av propangas samt någon doftampull. De är dyra att köpa och dyra i drift. Finns det några erfarenheter av andra typer, som inte behöver propangas och doftpatroner? Är det något annat som fungerar? Det finns till
lisabygger: Det är nivåskillnad mellan våran tomt och grannens. Deras ligger lägre än vår. I tomtgränsen står en syrenhäck - och på deras sida är det en en meter hög stenmur som ser ut att vara lösa naturstenar med något fogmaterial mellan - typ cement? På några ställen är det halvhöga järnpinnar som gjutits i marken som håller emot. Det har rasat ut en del stenar ur muren - gissningsvis
Tiger79: Ja, det kommer att funka. Klipp stammen lite kortare än grenarna så täcks den snabbare. Har gjort detta själv och det blev bra, kapade bort över två meter. MVH
pette: har du bra sten?... börja med botten, hela muren samtidigt.störst sten först och tumma inte på att nedsidan måste ligga stabilt.får du inte till det helt kan du använda bruk, botten e viktigast o får du den stabil o att bygga så mycket som möjligt.men som sagt de e inte kul om det rasar hela vägen ner.... svårt att säga så här vad som funkar bäst, stenen gör så mycket. fina
Rille_G: En kompis dränkte in trasor i diesel och stack/grävde ner dem i hålen, sorkarna försvann direkt och har efter två år ännu inte kommit tillbaks. Möjligt att de flyttade till grannen men det vet jag ej..