Trädgård allmänt
Kjell_G: Håller med ovan, har lagt ca 200 kvm utan skarv, fogsand i omgångar. Inte paddat, stenen ligger i flis (inte stenmjöl alltså) och kanske försvinner det lite extra sand där. Stabilt för övrigt även om jag inte haft bilkörning än, håller på med sista läggningen på uppfarten nu. Kjell G
prototypen: Enda problemet torde vara att den rostar. Protte
tihimas: Det är snålt om ni skall ha en lastbil på. Gräv djupare, använd grövre material i botten, jämna av med ett lager finare material och ha ett par cm, inte 8cm, 0-8 på topp. Glöm inte duken.
surfarn: Sol eller skugga tycker jag är en fin bok som beskriver ett antal olika trädgårdar i olika lägen. skriven av landskapsarkitekten Torsten Wallin
tihimas: Jag kan rekommendera biltemas halvtumsslang. Ok kvalitet till bra pris. De har också en sprutpistol som jag gillar. Vissa av deras slangkopplingar läcker och rapplar, så det är inget man skall köpa om man bor långt ifrån.
Milkshaken: Måste du ha en kran? då blir det ju överfullt... Jag borrar endast ett 12 mm hål och trär i en halvtums (Nästan 13mm) vattenslang... Den är ca 2 meter lång, vilket gör att tunnan svämmar aldrig över, liksom det vattnet som rinner ut går inte ned i grunden direkt heller...
yxet: kyl mässigt så tror jag säkert att det funkar ,lite osäker på hur det blir på vintern troligtvis blir det kallare inne efter ni har tagit bort jorden,men det kanske man löser med en frostvakt.
Posia: [citat] Mitt gamla däck är på sin största ytterdiameter ca 30 centimeter och det ser ut att vara max 25 millimeters frigång till korgen.
Kjell_G: Metoden med lecablock blir också billigare än ex. L-block (som är isolerade) även om det förstås blir lite dyrare än vanlig kantsten. När jag använder metoden blir det 9cm block i botten, passar med höjdbehovet jag har. Får se om det blir lite puts på sen. Totalt kostade blocken o bruk 1400, arbete tillkommer. L-block hade kostat det dubbla. Kjell G
GzO: Vinkelsurra! Hållbart och skonsamt.... http://www.aktivitetsbanken.se/wiki/Vinkelsurrning
fresve: Byarums bruk har ju schyssta grejjer, kolla vart de har återförsäljare!
Bolmeus: Tack för era svar. Då känns det som att det ska bli spännande att låta dem sitta kvar så här och invänta nästa vår för att se hur det blir med gästerna! Jag kommer återkomma med förhoppningsvis en film då med 24 små familjer av fåglar som flyger in och ut ur denna by ;-) Tack, B
hajof70: Mulpac, jättetack för ett utförligt svar! Strax efter att jag läste det så sprang jag förbi Hornbach där de hade en fram-o-tillbaka-spridare i metall som jag inte sett förut för 269kr. Står jäkligt stabilt jämfört med Gardenorna, helt annan räckvidd (!?) och går att ställa in vinkeln åt ena sidan utan att den andra hänger med. Kort sagt, efter en vattning gör den i alla fall
Benny_o_Lina: [citat] Har även jag gjort på exakt samma sätt och det funkar perfekt. Nästan inget gräs som smiter imellan stenarna.. bara att sopa över lite sand en gång om året så håller det sig, även nu efter ett antal år.
Göran.W: Det var då som jag misstänkt någon broms. Har aldrig sett någon så stor innan och deffinitivt inte sittades i solen när det är 29-30gr varmt ute. Tack för hjälpen.
pette: det finn alla möjligastenoljor och lackprodukter, problemet e att plattor e en slityta och tror inte att det sitter kvar länge, köpa högtryckstvätt o köra regelbundet kanske kan va nått....
Apprentice: Jag tycker 0/18 är ljusår mer praktiskt än makadam och singel. Vi har en del slänter på tomten och kan ju informera om att makadam kanar när hundar springer i det.
pette: jag skulle "kilat" me först stora stenar melan plint och hålvägg på alla sidor, sedan i med mindre sten ,packa me spadskaft el liknande, e du osäker på konstruktion, gör sluring o häll över
Mic70: Stort tack för svaren! Nu är allt vibbat o färdigt förutom sättsanden. Låter ju logiskt också att sätta kantstenen först med tanke på formen.
AnneFi: [citat] Naturligtvis, men jag har inte tänkt att köpa så mycket nya blommor och buskar. Jag har redan en hel del perenner som behöver mer utrymme. Svårt att förstå vilken guldgruva man egentligen sitter på när man har en trädgård full med perenner. Säkert därför förgående husägare förra sommaren kom och lurade av mig 1 rhododendron, ett antal liljor och pioner. 10 sopsäckar tog
perrand: Muren uppfördes under två dagar. Första dagen såg allt bra ut och när jag kom hem från jobbet andra dagen var allt klart och byggarna hade åkt.
storkarp: Du måste ha någon form av filter. Alger kommer alltid efter en tid och i en liten damm går det sällan att få balans enbart med hjälp av växter. Om du köper ett billigt filter med stora "plastbollar" i kan du köpa till en billig filtermatta och klippa denna i bitar och fylla filtret. räcker inte ett vanligt mekanikst filter är nästa steg att montera en UV-C enhet som dödar algerna.
styrman1: demex fungerar under vatten är jag tämligen säker på. då kan du dela den och få upp de mindre bitarna. Ligger den djupt? Borra fast en ögla och dra upp den med spel?
SusanneK: Har ett hus sedan 60-talet och gräsmattan är vanskött. Vi har använt en vertikalskärare för att få bort den värsta mossan och ogräset men nu är det stora kala fläckar överallt så vi måste så nytt gräs. Gräsetmattan är i alla väderstreck men finns det någon grässort som klarar det mesta eller som är mest vanlig vid dessa reparationer? Mvh Susanne
Moonrain: Hej! Jag letar också jord i Alingsåsområdet, gärna matjord utan ogräs... Har du hittat någon? Vad sa de på tippen? www.akericentralen.net har harpad jord för avhämtning om du inte lyckats hitta någon.
OppfinnarJocke: Mitt hus är på ena sidan omgärdat av en stenmur, mycket snyggt jobb men gjort på 1950-talet (tror jag). Nu har en stenskiva lossnat från själva muren, antagligen av vatten och is, och jag har lyft ner stenskivan, se bild. Bakom skivan verkar det som om murbruket blivit till jord (kan det vara så?). Jag har skrapat och borstat ut detta, men hur gör jag bäst nu? Är det nåt speciellt bruk
SusanneK: Detta kanske har kommit upp förut och du ber jag om ursäkt, lite krångel just nu och jag vet inte riktigt i vilken avdelning detta hör hemma i. Hursomhelst, någon som vet hur man bygger om en gammal utesoffa i trä till en hammock?
Vortex: Hej, vi har planer på att göra om i vår trädgård framöver, men med tajt budget så gäller det att göra rätt saker vid rätt tidpunkt och här står vi och velar lite. Vårt kortsiktiga mål är att få till en normal villagräsmatta, ca 350-400kvm, av det som idag består av hälften "skogsgräs" och andra hälften är mer eller mindre skog med tallar, blåbärsris osv. Med en massa berg