Trädgård allmänt
Dublin: [citat] Jag är också nyfiken på den här lösningen, men hur har ni gjort på vintrarna? Det känns ju som en hel del bök när man ska ploga/skotta?
Liteavvarje: Det med att släta ut med en mindre maskin är en hel vetenskap när det är stora ytor . Som dom stora grabbarna säger , det ska vara plant inte en potatisåker , lätt hänt . Vart så för mig i början , hade inte erfarenhet nog ( egen maskin ) Lite överkurs kanske , du måste få till som en vägskrapa , har du dragkrok på bilen , ta en en tung ( gärna med hela släkten stående och
Stenolofanders: Pil och viden och andra Salix-arter är vanligen lätta att sticklingföröka, ta en kvist från en pil du tycker om och stoppa ner den i marken. Fråga pilens markägare om lov först. Ta unga lillfingertjocka skott med typ tre knoppar, som du klipper i tjugo -trettio cm bitar, plantera nu eller fram till våren. Har funkat för mig iaf.
Scout: Jag rev mina lecablocksmurar efter 9 år då de hade spruckit (inte bara putsen) och började luta. Långa lecamurar bör har kontreforer för att ta upp jordtrycket. Det kan kanske räcka med förankring. Vi hade tyvärr inget av alternativen men vi hade gjuten sula, lagt dränering och en bra singelbädd bakom och trots det sköt tjälen sönder murarna. Har man inte "mössa" på muren kommer
Liteavvarje: [citat] Då är det nog inte mer att tänka på än den jag sa i # 6 och bita i äpplet , finns nog ingen billigare Det är så att dom flesta som kasseras har frusit sönder eller ersatts med el-pump och gott på skroten
cosmos: [citat] Tack för ditt svar, jag ska be om en mer specifierad offert.
LinneaH: Aha! Tack! Har googlat nu dessutom och det stämmer bra. Kan inte minnas några blommor alls men det kan ju bero på att den står inne i en annan buske. Tar in några frukter i kväll för att testa
Keexet: Frågan är ju väldigt "brett" ställd, som jag ser det är det väl bara att greppa spaden och börja bygga nivåer, men det var nog inte det som det frågades efter. Men den här meningen förstår jag inte: "med träd, buskar och perenner än växter som får berstämma själva". Får inte perenner bestämma själva hur de ska växa? Till syvende och sist handlar det väl om som Birgit skrev
Liteavvarje: Klart är det snyggare med L-stöd i ett sådan läge , det jag mest tänker på är att dom ska stå kvar och inte kalva om några år , eftersom du ska ha ett garage strax intill , så rekomenderar jag dig att ankra upp dom bakläges i den blivande plattan och mark . med 3 - 4 meters mellanrum och lite tätare vid garaget , lovar att dom kommer aldrig att kalva annars har L-stöd en förmåga
Daniel 109: Men då är flödet närmast noll. Den som det länkad till är kanske motiverad om vattet är väldigt surt, annars duger nog någon av de billigare hydropresserna. Det är dock inte hydroforpumpar.
Liteavvarje: Blanda till en nästan smet med salt och vatten och töm ner , inga växter tål salt då det är frätande i koncentrerad form , Sen ska du försöka att värma upp det som höjt , det behövs rätt hög temp , och platta ner , när det kommit i nivå ,och är varmt , på med en gasolbrännare , asfalten ska smälta , då svetsar du ihop sidorna Det kan bli lite lågor om asfalten , vill brinna
BirgitS: Finns det buskar som är ett par meter bort eller träd inom de närmaste 10 metrarna? Det låter underligt att ogräs som bara består av blad skulle ha rötter som ser ut som trädrötter. Om du har ut ättika i tillräcklig mängd för att döda allt det som växer där nu så har du nog sänkt pH så mycket att inget annat vill växa där heller. Nu är ju växter inställda på att vintern
john68: på med algrengöring alternativt trallrent. Låt verka och spola av. Bleknar ytterligare efter ngr dagar.
stedt: Hej stort tack för allas svar. Jag kom hem en dag och då hade min sambo byggt en liten altan till mitt växthus, så mina stenfunderingar kunde jag lägga åt sidan... När man har en hel tomt med berg och mycket få ytor med gräs och annat är bergshällen inte längre kul att bevara på alla ställen :-)
BirgitS: Calathea är ett släkte som man väl kan säga är kusin till Mose stentavla och har många gånger väldigt likartade blad och samma beteende med bladen. Ja, bladen ser ju lite torra ut i kanterna. [citat] http://davesgarden.com/community/forums/t/1107764/
Keexet: Presenning i ett eller två lager beroende på presenning och hur envist ogräset är. För mig har det räckt med ett lager presenning för att tex bekämpa kirskål. En del av poängen är också att marken inte får något vatten under täckningen. Klart billigast per kvm. Kartonger och tidningar har enligt mig en något annorlunda funktion då de multnar ner efter ett kort tag. Jag använder
Snickarfrun: Ber om ursäkt för att jag inte svarat & tackat för alla svar Men vi tog ett snack med grannen & vi har nu tillsammans lagt barkmull i deras rabatt,så allt är frid å fröjd.Sedan glömde jag helt bort att jag gjort ett inlägg här Men jag vill tacka för alla tips & råd(stundtals väldigt roande-men samtidigt några oroande)Tag hand om er!!
Liteavvarje: Finns lite olika varianter på att fästa , här en av dom , vid montage sätts träkilar mellan plattorna så man får en fog som passar i storlek och fogar därefter med cementbruk http://www.jemfix.se/lim__3355/stenlim-pu-700_9031404
Mokim: Tack. Bra idée med den motoriserad skottkärra. Jag ska börja jämna till marken, men i första läget se till att själva boendet fungerar och även ta sig fram till respektive hus.Arkitekt för att bygga ut ( krav för att få bygglov) där nere. Ska bygga ett attefallshus, fixa linbana och börja jämna till marken nästa år eller året efter. Iår och nästa år är det lite "småsaker"
Liteavvarje: Det man har på jordkällare utifrån sett 1 en ytterdörr som är jämn och ligger an mot karmen tätspikad inga stora springor 2 en innerdörr med samma konstuktion 3 en avluftningsrör 75 mm som går ut i det fria från taknivå helst , då åker den mesta fukten som inte ska finnas ut , det ska alltid vara lite fukt i en jordkällare Tycker man att det blir för kallt så något fryser , tex
harry73: [citat] Jordabalken gäller, men det är viktigt att göra allting rätt och vara på den säkra sida när det handlar om kommunens träd
Liteavvarje: Varför ska det vara en hårdfog , ska din uppfart vara vattentät ? normalt lägges sten med bärlager och sättgrus eller sättsand och sedan sopas det ned finsand i fogarna
Abies koreana: Hosta går bra att plantera på hösten men jag skulle rekommendera att köpa plantorna från någon svensk plantskola som garanterar att de är fria från virus. Hostavirus går inte att bekämpa ifall man fått en infekterad planta och riskerar att drabba övriga plantor i trädgården genom de verktyg man använder. https://www.pionhemmet.se/tips-och-rad/virusfria-hostor-funkior/
BirgitS: Jag hade tagit bort sånt ogräs som nässlor, men låtit mycket av ormbunkar, hallon och sälg vara kvar och fått till en lummig liten lund gärna med en smal stig i. Titta på Abies koreanas alla vackra bilder från sin skogstomt: https://www.byggahus.se/inspiration/anv%C3%A4ndare/160127 Utnyttja det som trivs i just den jorden i stället för att slita med att få sånt som vill ha annan