Trädgård allmänt
Bjelkan: Då får det bli reningsved. Slyt gör inte så mycket då det är en avlägsen skogsdunge, men bra att veta! Tack för kärnkonfirmerandet. Vilket träslag sägs lukta koskit? Ingen som har något bra boktips på träd?
Kerratron: Vad säger ni om märket HECO? Siktat in mig på en låda HECO 5mm tjock, klass 4.
uffen: Det är en berberis, inget fel på häcken. Brukar klippa den ett par gånger per år så den blir fin. Problemet är rensningen som tar för mycket tid.!
Rabbithole: Nu är vägen förtydligad. Det är annars hus runt vår tomt och bara en 20m instickare till tomten [bild]
JPW: Den här kanske funkar, om du har en röjsåg/stor grästrimmer: http://www.roachsweden.se/roachplattrensare.html
SweetTerrain: [citat] Dvs. jag är i ett läge där jag behöver göra om hela stenhögen, med början uppifrån, eller hålla mig undan för att inte hamna i vägen.
KnockOnWood: Jag har väl inte världens snyggaste lösning, men den är enkel, billig och praktisk: en rad med betongplattor 50x50 cm med sjöstensbeläggning, runt hus och garage. Sådana här alltså: [bild] Fick dem gratis av en forummedlem nere i Lundatrakten för många år sedan :) De ligger med lagom fall ut från huset, och förhindrar att det växer något där. Snyggare behöver det inte vara här
skutten11: Det går att få till det på ett bra sätt , viktigt är att det finns en stum botten som muren står på Muren ska vara min 30 cm ner i mark , på baksidan fylls med kross min 10 cm och en duk mot jorden Då kan den inte frysa ut p.g.a. tjälning och kan ankras , se förslag på skissen , det har fungerat bra på andra ställen med högre murar som är 2 m höga Angående infästning av ankaret
Jocke Best: Hur gick det sedan? Nyfiken i en strut
BirgitS: [citat] Jag håller med, är det bara kolsvart under duken så kommer ju inget att kunna växa där. Att täcka är ju ett vanligt sätt att ta död på rotogräs som kirskål t.ex.
Jocke Best: Ja L - stöd fungerar säkert jättebra. Sedan får man ju själv avgöra hur mycket det är värt för sin egen del med diverse lösningar. En billig lösning för grannen om han får ta hela kostnaden kanske resulterar i fulare utsikt för dig. Sådant spelar ju in också. Men man kan ju alltid göra klart först vad reglerna säger och sedan erbjuda tex arbetshjölp eller bidrag på annat
chrloc: Tack för svar Då får jag be att smeden fixar med galvat
Mazen: Igen, tack för all input. Kör på fällning och får hoppas att grannarna inte ser att det saknas ett par träd ... Tror iofs inte någon skulle ringa kommun för det.
Hektor66: [citat] [citat] Vi har själv 2 bilar. Framför garaget kommer det finnas plats för 2 bilar, men jag vill utöka parkeringen så det finns plats för besökande och eventuellt släpkärra/husvagn
BirgitS: När rosen inte har några uppsprickande knoppar så borde den kunna planteras, men risken är att den inte är van vid kyla och blåst om den stått väldigt skyddat i butiken och i så fall behöver den vänja sig långsamt.
BirgitS: [citat] Det låter troligt. Gräv bort en del så att det blir minst 20 cm jord, varav minst 10 cm bra gräsmattejord ovanpå sanden. Kan nog vara bra med en markduk emellan så att jorden inte blandar sig med sanden.
slacker: Håller med föregående talare - Gräv ut en bit, grus i botten och toppdressa med stenmjöl som du drar av med vattenpass för att få det rakt. Har själv en 6 meter lång välvd mur vid en rabatt på baksidan som stått i över 5 år nu byggd på det sättet. Jag använde däremot någon form av stenlim mellan samtliga stenar.
ANNIL: Tack, va rädd för det.... Tråkigt när man försöker göra nåt kul för kidsen. Får väl på den korkade kommunen så man inte slänger pengarna i sjön
vincentt: Jag skickade ut e-post till mina grannar, inte ens dem vill ha... jo en granne. G: Jag bheöver tre, inga mer. Två är knäckta av plogbilen och 1 i reserv. Jag: Säker du inte vill ha mer? Du får 20st. G. Är du dum eller... vet du hur fula dem är... Inget svar tillbaka Man tackar för dina svar!
Oldboy: Japp. Helt värdelöst. Hade samma situation 2007 eller 2008. E-ON skickade ut en gubbe som inte gjorde ngt annat än att titta på när vi fällde trädet.
Kallebo: [citat] Bilden ovan är färgad betong. Finns ett par trådar här på forumet med riktigt snygga exempel! Den första bilden är på gammeldags gatsten som är det snyggaste och dyraste.
BirgitS: Börja med att räfsa bort mossan och marktäckaren så att det går att se hur tätt det är mellan grässtråna. Gräset växer först när det är kring 10 grader i jorden medan mossan klarar ner till 5 så mossan får ett försprång på hösten och våren men får bara gräset näring växer det bättre än mossan. Under förutsättning att det inte är alltför kompakt eller blöt jord.
Keexet: [citat] Jag kanske överdrev en smula, men jag vet att jag odlar ganska trångt; i en låda ungefär 110x70x40 odlade jag sommaren 2017, fyra tomater, tre chili, två gurka, spenat, persilja och oregano. Då räknar jag inte ens dillen som självsår varje år. Det funkar bra mycket på grund av olika växters storlek och behov, tomat på höjden, gurka utanför kanten, chili längst fram och
mothership: Hej! Har idag en "ofärdig" gårdsplan som angränsar till gräsmatta, en strecka om ca 70-80 meter totalt, rektangulär form på gårdsplanen, så inga direkt "svängar" etc. Jag vill anlägga kantsten som avskiljare men känner att jag inte riktigt har tid till det själv då det jag har en del andra projekt att stå i, samtidigt som jag har 2 små barn hemma etc. Om jag ska vara ärlig har jag
Dan_Johansson: Det enklaste är nog att gräva bort, köra till nån form av återvinningscentral, och sen fylla upp med nytt grus ..
Keexet: Ja det finns säkert specialfall där det kan vara motiverat med saltning, mitt uttalande gällde mer generellt. Jag menar sitter man i rullstol kanske man inte kan skotta själv alls, samt att hjulen river upp smala djupa spår överallt? Då kan det lätt bli en knölig isskorpa, håller man efter kan det förvisso bildas is, men då oftast släta isfläckar som nästan lättare forceras i en
BirgitS: Buxbom är känslig för uttorkning, särskilt så här års när solen värmer på bra men det kan vara tjäle i marken och därmed inget tillgängligt vatten, så av den anledningen är det ju bra om där inte är för mycket sol. Men den Buxbom som Plantagen säljer är 20-25 cm hög och de anger en höjd på upp till 2 meter efter 10 år, växtzon 1-3 (det finns områden kring Stockholm som