Trädgård allmänt
Dan_Johansson: Det enklaste är nog att gräva bort, köra till nån form av återvinningscentral, och sen fylla upp med nytt grus ..
Keexet: Ja det finns säkert specialfall där det kan vara motiverat med saltning, mitt uttalande gällde mer generellt. Jag menar sitter man i rullstol kanske man inte kan skotta själv alls, samt att hjulen river upp smala djupa spår överallt? Då kan det lätt bli en knölig isskorpa, håller man efter kan det förvisso bildas is, men då oftast släta isfläckar som nästan lättare forceras i en
BirgitS: Buxbom är känslig för uttorkning, särskilt så här års när solen värmer på bra men det kan vara tjäle i marken och därmed inget tillgängligt vatten, så av den anledningen är det ju bra om där inte är för mycket sol. Men den Buxbom som Plantagen säljer är 20-25 cm hög och de anger en höjd på upp till 2 meter efter 10 år, växtzon 1-3 (det finns områden kring Stockholm som
BirgitS: De kan ju i och för sig ha mer eller mindre uttorkande luftdrag från element. Vintertid flyttar vi vårt köksbord så att det står 10-20 cm från fönsterbrädan så att varmluften sprids ut mer innan den når upp till blommorna, men först förstod vi inte varför alla blad inåt rummet, på blommorna i mitten av fönstret, torkade in vintertid. Ohyra kan ge vita fläckar men det drabbar ju
KnockOnWood: Ris finns väl över allt där det inte är asfalterat? Men du är välkommen att hämta hur mycket du vill hos mig. Välkommen!
Gammelnörden: För barn finns böcker som t ex "Grodan Oscars stora Trädgårdsbok" Rebus isbn978-91-7397-072-3. Ta med dig tösabiten till biblioteket och sök på trädgårdsböcker på barnavdelningen tillsammans. Fråga också bibliotekarien om lämpliga böcker. Jag började med mina ungar att köpa kattgräs och så i en engångs-gratängform av metall på fönsterbrädan, som vi sedan satte ner
anha01: Problemet gäller min sommarstuga där vi i perioder är mycket, och andra perioder kan det gå länge mellan besöken. Det finns en jägare som vi ska kontakta, men rätt var det är är grisarna tillbaka. Det finns mycket vildsvin i Sörmland, och populationen minskar inte direkt. Tyvärr visar det sig att en av grannarna inte vill vara med på elstängsel, så jag måste tänka om lite...
Keexet: Det där var inspirerande. Har varit inne på att smida och svetsa ett staket, men det där var lite "utanför boxen". Man får nog tänka på att det inte bara blir ett sjuhelsikes tungt staket, beroende på utformning blir det rätt bra vindfång också! Kraftig förankring i backen är nog ett måste.
GoForIt: En vanlig lösning är ju att man lägger en större blocksten (typ 39x19x14 cm) så långt ner som möjligt, som genom sin tyngd har lättare att ligga stilla. Ibland gjuter man en klack (gärna med armering ner i marken) på insidan ytterligare stöd.
ilafudi: Jag har samma problem, haha.. Men de verkar inte omöjliga, jag ska bara ta tag i det. Men jag satte en skyffel som skydd för en av de små plantorna, dels skyddar det, och dels kanske det uppmärksammar dem att vi har växter där. De flesta gör nog inte sånt av ren elakhet, tänker jag. :)
skutten11: Har inte sett något , tror det är spec-tillverkat Smeden eller en plåtis fixar fästen , bara säga hur långa du vill ha för att få plats med amplarna har även med stolpens diameter att göra
Per_Eriksson: För Darda eller motsvarande brukar det behövas ca 40mm hål 40-50cm djupa. Ytterligare en metod som kan vara gångbar är sågning med motorkap . Lägg upp bild på hur det ser ut idag.
Anonymiserad 122206: Jag har fått det gjort av en ”kompis kompis” för några år sedan, jag tror att jag betalade 1500:- kvittolöst. Resultatet var dock fantastiskt, från att ha sett ut som sopor, så blev de fantastiska, jag borde ha betalat för att få dem sprutlackade också, men snålheten bedrog visheten, så slutresultatet blev inte så perfekt som det borde. Jag tror att du får räkna med att betala
ylven: De äter bara färsk bark, så de lär inte göra någon skada på ett hus.
ricebridge: Gräventreprenad i Nissadalen AB, Crister Pettersson. Bäst. Han gör dessutom helst dräneringsjobben såhär års.
Hammarfall: Jag har ett måleri som granne. Idag 2m stängsel och thujor. Kommunen kräver bygglov för plank.
Hemmakatten: Valter Eklund Stenfirma, I Vällingby både säljer sten och utför alla stenarbeten. http://www.ve-sten.se Vi har handlat av de ett par gånger och de är seriösa och duktiga. Prismässigt vet jag inte hur de ligger till.
Anonymiserad 173289: Skaffa katt eller el-summer som skrämmer mössen. Fällor är hemska ting!
AndersS: Jag drog upp ett ej använt 2" rör som satt ca 2m ned i leran i höstas. Fäste en avgasklammer på röret och sedan en rundsling runt röret under avgasklammern. Använde en 12V elvinsch med 2,5 tons dragvikt. Elvinschen fästes i ett träd och sedan var det bara att mata ut vajern och kroka fast i rundslinget. Trots att dragvinkeln var 90 grader mot hur röret var nedslaget så drog vinschen
jackt: Har inte kommit så långt med detta, men när vi fick nästan 40cm med snö härom veckan lekte jag lite med snön jag skottade undan från infarten... [bild] [bild] Med snön får man känslan hur det kommer bli. Vi behöver inte så höga stödmurar som jag trodde först..
Daniel 109: Gräsrötter når inte långt ner. Materialet längrener än 5cm kan kanske påverka genom att buffra fukt, men gräset växer inte i det.
GoForIt: Du får väl kolla om han vill, och har tid att hjälpa dig också när grävaren ändå är på plats..
Mark0: Har diskuteras även i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-scannar-man-in-tomtterraengen-pa-datorn-foer-arkitektritning.280019/#post-2541864 Det är dessvärre inte bara importera och det blir klart utan man måste mecka lite med linjer och punkter för att få det att fungera, tar lite tid men resultatet blir helt ok :)
Xilona: Jag hade nog väntat på att tujorna skulle växa upp, nu när de ändå är planterade liksom. Vid berget så hade jag nog satsat på enskilda buskar/låga träd så att det känns luftigt och man fortfarande ser berget. Lite beroende på var er tomtgräns går förstås? Går ju att sätta ut stora krukor med växter också om man vill ha på något på/i anslutning till berget. Men som
Liteavvarje: [citat] Brukar inte bli vatten under , betong fäster inte på berg , det måste vara rent och vattenfritt på berget när betongen slås i hålet , det går även att borra ner snett , plugga sätta i några kraftigare franska bultar som håller på plats lite mer . Ha lite tjock betong , och försök lägga den som nedförbacke , och som utfyllnad kan du gunga ner sten i betongen , se bara till
ryggskott: jag skulle rekomendera att hyra in någon att göra det om man inte har vana av att köra maskin, jag är själv maskinförare och har varit på allt för många jobb där det är privatpersoner som hyrt en maskin och sen inte vet vad dom sysslar med..
kanonkula: Hej forat! Jag köpte en tomt tidigare iår som blivit uppfylld med ca 1000mm grus och 300-500mm matjord. Grusen var för att jämna till hela området (ca 150 tomter) varför de la så mycket matjord vet jag ej. Hela tomten sluttar med ca 30cm från syd till norr, på södersidan är nivån ganska bra men på resten av huset behöver jag fylla upp ca 300-500mm, dels för garageinfart/entré men