Nu har det gått ett år sedan gräsmattan gav vika, och jord etc rasade ned på parkeringen.. tanken är nu att ordna en stödmur till våren, och då funderade jag på att bygga utav lecablock!
Någon som har några synpunkter eller råd?
Bredden blir ca 9m, och höjden omkring 1.2m, dvs upp till gräsmattans nivå..
Underlaget på uppfarten är mindre grus, omkring 08-16 (eller vad det kallas)
Kan man sedan putsa stödmuren för att få den lite snyggare än lecablocks-utseende?
Om man gör det, är det hållbart, eller måste det underhållas vartannat år därefter?
Finns det några bra alternativ till lecablock, som inte blir alltför dyrt?
Tanken var att kunna göra hela stödmuren etc för omkring 8000kr
Någon som har några synpunkter eller råd?
Bredden blir ca 9m, och höjden omkring 1.2m, dvs upp till gräsmattans nivå..
Underlaget på uppfarten är mindre grus, omkring 08-16 (eller vad det kallas)
Kan man sedan putsa stödmuren för att få den lite snyggare än lecablocks-utseende?
Om man gör det, är det hållbart, eller måste det underhållas vartannat år därefter?
Finns det några bra alternativ till lecablock, som inte blir alltför dyrt?
Tanken var att kunna göra hela stödmuren etc för omkring 8000kr
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
L-stöd, nya eller begagnade.
Jag skulle satsa på gabioner. enkla att montera och du kommer åt att tippa fyllnadsstenen nära muren. Det gör det enklare att fylla dem.
Gabioner var ett intressant alternativ!K kristoffer1 skrev:
Då blir det ju utseendet av den "stenmur" vi var ute efter..
Är det svårt att placera/fästa dessa?
Samt får man tag i sten hos ett vanligt grustag?
Eller skall det vara större dimensioner som man fyller med?
Gabioner är inte fel , dom ska ha en stum botten att stå på i våg , lite kross under och padda ,
inte samma exakthet som L-stöd eller Leca , finns i lite olika format , och väger ton , då står dom emot det stora tryck från baksidan .
Angående fyllning med stenstorlek är det fritt för er att välja bara inte så små att dom går igenom maskorna , finns hos stenkrossarna , köps i m3 , lätt att räkna ut hur mycket
Men mycket jobb att trava dom i korgen , inte hälla ner
Leca och L-stöd har en förmåga att baksidan fryser och knuffar ut dom ( tar flera år ) om inte ankring på baksidan görs
inte samma exakthet som L-stöd eller Leca , finns i lite olika format , och väger ton , då står dom emot det stora tryck från baksidan .
Angående fyllning med stenstorlek är det fritt för er att välja bara inte så små att dom går igenom maskorna , finns hos stenkrossarna , köps i m3 , lätt att räkna ut hur mycket
Men mycket jobb att trava dom i korgen , inte hälla ner
Leca och L-stöd har en förmåga att baksidan fryser och knuffar ut dom ( tar flera år ) om inte ankring på baksidan görs
se det som gratis träning...bjud in lite vänner och ordna ett grillkalas efteråt.
Jag har byggt en stödmur hemmavid för liknande nivåskillnader, min är 14m lång och mellan 1.2 - 2m hög. Jag la en dränering i botten och gjöt en sula i betong och byggde med leca. Jag har hörn på min mur som ökar stabiliteten så den inte tippas utåt. Finns även dukar man kan lägga i fyllnadsmassorna som agerar ankare.
Jag har förankrat den i stenblock som ligger inne i jordmassorna med 30mm armeringsjärn.
Använde leca med hålrum så jag kunde trycka i armering uppifrån och gjuta vertikalt ner i dessa.
På "jordsidan" la jag 8-16 grus som dränerande ca 20-30cm tjockt med markduk mellan jord och grus.
Jag har förankrat den i stenblock som ligger inne i jordmassorna med 30mm armeringsjärn.
Använde leca med hålrum så jag kunde trycka i armering uppifrån och gjuta vertikalt ner i dessa.
På "jordsidan" la jag 8-16 grus som dränerande ca 20-30cm tjockt med markduk mellan jord och grus.


