Nu har det gått ett år sedan gräsmattan gav vika, och jord etc rasade ned på parkeringen.. tanken är nu att ordna en stödmur till våren, och då funderade jag på att bygga utav lecablock!

Någon som har några synpunkter eller råd?

Bredden blir ca 9m, och höjden omkring 1.2m, dvs upp till gräsmattans nivå..

Underlaget på uppfarten är mindre grus, omkring 08-16 (eller vad det kallas)

Kan man sedan putsa stödmuren för att få den lite snyggare än lecablocks-utseende?
Om man gör det, är det hållbart, eller måste det underhållas vartannat år därefter?

Finns det några bra alternativ till lecablock, som inte blir alltför dyrt?
Tanken var att kunna göra hela stödmuren etc för omkring 8000kr

Eroderad kant av gräsmatta vid parkering med mindre grus och grå bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L-stöd, nya eller begagnade.
 
känns som en ganska kostsam lösning på 9m bredd och 1m höjd..

hur funkar lecablock - blir det hållbart nog?
 
Nej, leca kommer inte hålla om du inte gjuter in ankare in under gräsmattan. Finns ju en anledning att L-stöd just set ut som L.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
gäller det även om det inte blir belastning mot stödmuren?

tanken var att sätta upp den en liten bit ifrån, och sedan bara fylla upp med matjord mellan
 
  • Gilla
Freddedan
  • Laddar…
Ja, har du någonsin sett en spikrak kubiskt formad hög med matjord?
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle också säga L-stöd. Går snabbare, håller mot massorna med dess egna tyngd och klarar av vintern utan att det blir frostsprängningar.
 
Jag skulle satsa på gabioner. enkla att montera och du kommer åt att tippa fyllnadsstenen nära muren. Det gör det enklare att fylla dem.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
K kristoffer1 skrev:
Jag skulle satsa på gabioner. enkla att montera och du kommer åt att tippa fyllnadsstenen nära muren. Det gör det enklare att fylla dem.
Gabioner var ett intressant alternativ! :)

Då blir det ju utseendet av den "stenmur" vi var ute efter..

Är det svårt att placera/fästa dessa?

Samt får man tag i sten hos ett vanligt grustag?
Eller skall det vara större dimensioner som man fyller med?
 
L
Gabioner är inte fel , dom ska ha en stum botten att stå på i våg , lite kross under och padda ,
inte samma exakthet som L-stöd eller Leca , finns i lite olika format , och väger ton , då står dom emot det stora tryck från baksidan .
Angående fyllning med stenstorlek är det fritt för er att välja bara inte så små att dom går igenom maskorna , finns hos stenkrossarna , köps i m3 , lätt att räkna ut hur mycket
Men mycket jobb att trava dom i korgen , inte hälla ner
Leca och L-stöd har en förmåga att baksidan fryser och knuffar ut dom ( tar flera år ) om inte ankring på baksidan görs
 
  • Gilla
Scout
  • Laddar…
se det som gratis träning...bjud in lite vänner och ordna ett grillkalas efteråt.
 
S
Jag har byggt en stödmur hemmavid för liknande nivåskillnader, min är 14m lång och mellan 1.2 - 2m hög. Jag la en dränering i botten och gjöt en sula i betong och byggde med leca. Jag har hörn på min mur som ökar stabiliteten så den inte tippas utåt. Finns även dukar man kan lägga i fyllnadsmassorna som agerar ankare.
Jag har förankrat den i stenblock som ligger inne i jordmassorna med 30mm armeringsjärn.
Använde leca med hålrum så jag kunde trycka i armering uppifrån och gjuta vertikalt ner i dessa.
På "jordsidan" la jag 8-16 grus som dränerande ca 20-30cm tjockt med markduk mellan jord och grus.
 
  • Grundläggning av en stödmur med armeringsjärn, dräneringsgrus och betong på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd stödmur av lecablock med armeringsjärn och grusdränering vid en skogsbryn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd stödmur i leca-block med nivåskillnader i en trädgård intill skog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lulle82 och 4 till
  • Laddar…
L
Grattis till en stadig stödmur :), du har ankrat den på ett utmärkt sätt , min H2 m X L6 m är byggd på samma sätt och har inte rört sig på 10 år :)
 
S
L Liteavvarje skrev:
Grattis till en stadig stödmur :), du har ankrat den på ett utmärkt sätt , min H2 m X L6 m är byggd på samma sätt och har inte rört sig på 10 år :)
Härligt att höra, man hoppas ju att det inte ska röra sig! Det blir första vintern nu så lite nervöst men känner mig lugnare nu :D
 
L
Det är inte muren i sig som ramlar , det är tjälen bakom som fäller den , har du då bra med grus bakom och som du gjort med duken så blir det ingen issprängning bakom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.