3 501 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Letar efter helt ljustät markduk
Nyanlägger stor köksträdgård samt en massa häckar och dylikt i befintlig trädgård och behöver täcka stora ytor med något som inte släpper igenom ljus. Kartonger och tidningar i all ära men det går åt ofantliga mängder och är för fult/svårtäckt på en del platser. Alla ogräsdukar jag hittar släpper igenom alldeles för mycket ljus så hoppas någon har erfarenhet av en bra produkt och kan tipsa? Allra bäst vore en rejäl rulle på 100x2,5m eller så men allt som är helt ljustätt duger 
Presenning i ett eller två lager beroende på presenning och hur envist ogräset är. För mig har det räckt med ett lager presenning för att tex bekämpa kirskål. En del av poängen är också att marken inte får något vatten under täckningen. Klart billigast per kvm.
Kartonger och tidningar har enligt mig en något annorlunda funktion då de multnar ner efter ett kort tag. Jag använder det knepet ibland för nyanläggning då jag har tillgång till stora rena wellpappark, men det är inte så effektivt mot att bekämpa ogräs på sikt. Dessutom får man en massa "biprodukter" när de multnat ner, framförallt häftklammer, men en och annan tejpbit som man brukar missa att "skala av". Klammern kan jag leva med, den rostar väl och blir ett med jorden, men tejpen och plast hör inte hemma i min trädgård.
Kartonger och tidningar har enligt mig en något annorlunda funktion då de multnar ner efter ett kort tag. Jag använder det knepet ibland för nyanläggning då jag har tillgång till stora rena wellpappark, men det är inte så effektivt mot att bekämpa ogräs på sikt. Dessutom får man en massa "biprodukter" när de multnat ner, framförallt häftklammer, men en och annan tejpbit som man brukar missa att "skala av". Klammern kan jag leva med, den rostar väl och blir ett med jorden, men tejpen och plast hör inte hemma i min trädgård.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara