48 105 läst ·
49 svar
48k läst
49 svar
Vår nylagda gräsmatta irriterar grannen
Apropå ogräs ... ett tips från "kemikalieinspektionen" 
Flytande MCPA håller ogräset borta till en bråkdel av Stroller Combi (även det använder MCPA), köps enkelt från Tyskland på eBay, typ:
http://www.ebay.com/itm/1-L-Banvel-...en-Anwender-/291908454209?hash=item43f7198741
1 liter räcker i "evigheter" (några centiliter till 1 liter), mycket mycket bättre och billigare än RoundUp eftersom MCPA endast dödar ogräset, inte gräsmattan
Hävdar att det här är mijövänligare (eller mindre skadligt) än Stroller Kombi, eftersom doseringen är mikroskopisk jämfört med Stroller Kombi ... Mycket effektivare att punktspreja ogräsen, än att massprida MCPA (=Stroller Kombi) över hela gräsmattan
Flytande MCPA håller ogräset borta till en bråkdel av Stroller Combi (även det använder MCPA), köps enkelt från Tyskland på eBay, typ:
http://www.ebay.com/itm/1-L-Banvel-...en-Anwender-/291908454209?hash=item43f7198741
1 liter räcker i "evigheter" (några centiliter till 1 liter), mycket mycket bättre och billigare än RoundUp eftersom MCPA endast dödar ogräset, inte gräsmattan
Hävdar att det här är mijövänligare (eller mindre skadligt) än Stroller Kombi, eftersom doseringen är mikroskopisk jämfört med Stroller Kombi ... Mycket effektivare att punktspreja ogräsen, än att massprida MCPA (=Stroller Kombi) över hela gräsmattan
Redigerat:
Jag vill avråda från att använda plast över huvudet taget i trädgården, men speciellt som rabattkant. Efter ett antal år har plasten blivit spröd och spricker lätt. Vill man då göra om, genom att gräva upp den ändå undermåligt fungerande gräsmattekanten, så har man plastkonfetti i hela rabatten när plasten frasar mot grävspadens blad. Trä är det givna valet för "harmoni" i trädgården, sten funkar också, skulle faktiskt hellre välja metall framför plast.hempularen skrev:Rent formellt så har du ingen skyldighet att hindra gräsmattan eller annan växtlighet att sprida sig in till grannen. Men för grannsämjans skull kanske det är bra med en avgränsning. Det finns ju olika varianter på avgränsningar. Enklast och billigast är i plast, som man gräver ner till ca 20 cm djup.
Har väl grävt upp ett femtiotal meter plastkanter i min trädgård och det är minst lika mycket kvar. Hälften är övervuxet och begravt i växtlighet och jord, rätt vad det är trampar man där med bara fötter och då gör det ont!
Redigerat:
G GurraGrus skrev:
På vår färd, (På vår färd)
I vår värld, (I vår värld)
Finns det regler som vi måste finna oss i
Men det kan, (Men det kan)
Ju ibland, (Ju ibland)
Gå till överdrift om vi tyder alla lagar blint
Ingen plockar en maskros och ger åt sin vän
Den får stå där den står tills den dör
Fast än lysande gul är den ansedd som ful
Den får stå där och känna sig utanför
Så jag plockar en maskros och två eller tre
Som jag ger till den vän jag har kär
Och nog låter mig gud nonchalera förbud
Som vi inte har nytta av här
Livet som, (Livet som)
Blir till tvång, (Blir till tvång)
När vi tvingas till sånt som vi ej tycker om
Men jag tror, (Men jag tror)
Att det bor, (Att det bor)
Någon gud inom oss som talar om när vi gör fel
Ber om ursäkt för att jag inte svarat & tackat för alla svar
Men vi tog ett snack med grannen & vi har nu tillsammans lagt barkmull i deras rabatt,så allt är frid å fröjd.Sedan glömde jag helt bort att jag gjort ett inlägg här Men jag vill tacka för alla tips & råd(stundtals väldigt roande-men samtidigt några oroande)Tag hand om er!!
Men vi tog ett snack med grannen & vi har nu tillsammans lagt barkmull i deras rabatt,så allt är frid å fröjd.Sedan glömde jag helt bort att jag gjort ett inlägg här Men jag vill tacka för alla tips & råd(stundtals väldigt roande-men samtidigt några oroande)Tag hand om er!!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden