A
Abies koreana: Hosta går bra att plantera på hösten men jag skulle rekommendera att köpa plantorna från någon svensk plantskola som garanterar att de är fria från virus. Hostavirus går inte att bekämpa ifall man fått en infekterad planta och riskerar att drabba övriga plantor i trädgården genom de verktyg man använder. https://www.pionhemmet.se/tips-och-rad/virusfria-hostor-funkior/
3 svar · 3,7k läst
BirgitS
BirgitS: Jag hade tagit bort sånt ogräs som nässlor, men låtit mycket av ormbunkar, hallon och sälg vara kvar och fått till en lummig liten lund gärna med en smal stig i. Titta på Abies koreanas alla vackra bilder från sin skogstomt: https://www.byggahus.se/inspiration/anv%C3%A4ndare/160127 Utnyttja det som trivs i just den jorden i stället för att slita med att få sånt som vill ha annan
1 svar · 884 läst
·
A
AndersS: Liknar Fingerborgsblomma (Digitalis). Frösår sig lätt, har du sådana i närheten?
6 svar · 1,6k läst
·
L
LinaOlsson: Tack för alla svar.
5 svar · 1,2k läst
Keexet
Keexet: Jag har köpt ett antal växter på Lidl, i början enligt tanken "det är billigt att misslyckas", men sen har rädslan för att råka importera främmande parasiter/sjukdomar vuxit sig till ett starkare motargument. Jag är inte längre så lockad av dessa lockvaror utan mer inne på det som Abies skriver här ovan, mer udda namnsorter som drivs upp på mindre plantskolor. Ofta bättre
4 svar · 5,0k läst
Keexet
Keexet: Jag är inte så lockad av att äta sniglarna, det finns tydligen en viss risk för att man kan få i sig parasiter. Går säkert komma runt det problemet också, men det är inte mitt intresse. Jag var snarast ute efter mer information i ämnet då det har varit lite svårhittat på nätet. Kanske på grund av att det inte finns något fog för tesen. Jag har ingen aning om HUR detta skulle gå
4 svar · 3,4k läst
L
Liteavvarje: [citat] Kommer aldrig att ske
11 svar · 12,1k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Strukturen och dräneringsförmågan kan ju skilja markant. Har en granne över gatan som köpte billig jord som innehöll mycket kompakt material. Inget växte på 3 år tills han fräste ner ordentligt med torvmull och sand. Då grodde det direkt. Kolla upp om det finns någon kommunal komposteringsanläggning i närheten. Ibland säljer de jordprodukter som vanligtvis är av prima kvalitet och
9 svar · 1,7k läst
K
Kallebo: [citat] Slipper man det med waran?
11 svar · 2,6k läst
S
Shiraz: Sant, nog bättre med grus eller stengång då... Tänkte jag skulle slippa kånka på sten...
2 svar · 1,3k läst
U
Uppsaladröm: [citat] Tack för råden! Då gödslar jag först och myllar ner innan jag lägger på täckduken. Sen kan vi vika undan den på vardera sida och gödsla någon gång per år. :ok:
6 svar · 16,8k läst
L
Liteavvarje: Då jämnar du av med lut ut från huset , kanske 1 - 2 cm viker in mattan över och lägger plattor där som i framkant är jäms med gräsmattan , Då kan du komma med gräsklipparen in på plattan resultatet blir inget gräs dom första åren mellan plattorna , sen kommer det , men rent och snyggt mot grundmuren , enklast och billigaste sättet , är ett GDS-jobb , bara fritid går bort
4 svar · 3,2k läst
·
L
Liteavvarje: Det där med plant underlag kan vara svårt att få till , går bra att lägga stenen så den ligger i våg ,Först ,spänn ett lite halvtunt snöre från ena ändan till den andra , så kommer muren all bli absolut rak , genom att ni följer snöret exakt , kommer muren att ha synliga stenar och fogar . vilken storlek är det på stenen
3 svar · 2,7k läst
Keexet
Keexet: Håller helt med Abies och Birigit här, "odla på höjden" torde vara minst ansträngande och ge bäst resultat. Så om orken är en begränsande faktor tänker du nog lite tvärt om. Det jobbigaste med att plantera är att gräva. Sedan jordförbättrar man varje år med döda löv, klipp, grenflis osv, precis som föreslagits. Hästgödsel är mitt absoluta favoritsubstrat och jag använder
5 svar · 3,6k läst
L
Liteavvarje: Gå till grannen och hör om han har en slagborrmaskin , vet inte hur hålen är som dom ska fästas med , du får ta skruv ,plugg , borr efter dom dim som är
4 svar · 2,8k läst
K
Kelly Jamieson: Någon bröt sig in på gården och plockade med sig igelkott och huset vi byggde för den. Vi är ledsna och vill hitta en ny..
51 svar · 41,7k läst
·
G
gaidin: För det priset kanske ni kan installera värmeslingor under vägen i stället...
36 svar · 7,8k läst
Bart
Bart: Jag har gjort din resa två gånger. Båda gångerna byggde vi nytt hus och grovplanerade tomten två innan vi fixade gräsmattan. Under de två åren gick jag över tomten regelbundet och slog av allt som växte så at det inte blev för högt. När det blev dags för att anlägga gräsmatta gjordes följande. Slog av ogräset så långt ned som möjligt, detta görs under tidig höst. Vi gjorde
6 svar · 4,7k läst
L
Liteavvarje: Det går att staga upp så den inte faller , slå ner om det går 16 mm armeringsjärn i marken ca 40-50 cm som sticker upp en stens höjd , med ca 1,5 till 2 meter emellan , gräva ur lite , kanske 10 cm strax under markytan , borra ett hål i stenen , min 25 mm så det går att ställa den över , slå i betong i botten under stenen , det blir en fot och rikta stenen så den står i våg ,
1 svar · 3,5k läst
·
Keexet
Keexet: De mer kostsamma och avancerade förslagen spar jag till framtiden, det är okej att vattna såsom det är nu, men man funderar alltid på små kostnadseffektiva förbättringar. Ska kontrollera trycket i hydroforen och strömbrytarens inställning och se om jag kan åtgärda det. Ska även pröva med kulventiler istället för tappkranar. Tack för alla tips!
8 svar · 8,9k läst
·
nino
nino: Har kompisar som jobbar med staket och dom hämtar ofta på släp, finns väl medel för att hindra att det brinner för snabbt. Sen ska man så klart inte vara dumsnål och överlasta
11 svar · 12,3k läst
·
Keexet
Keexet: Staffans förslag är helt i min smak, efter att ha testat detta själv på mina egna gräsmattor kan jag bara lovorda det. Jag klipper dock med mellanrum, men stora delar av trädgården har jag bara klippt en gång med klipparen i år! Dock ska tilläggas i zon 4 med senare sommar och i år en väldigt torr en. Jag trimmade dock utkanterna vid rabatterna ett par gånger mellan varven på
6 svar · 3,1k läst
·
harry73
harry73: [citat] Hoppas jag verkligen inte för TS. Kan du skicka bilder på eländet?
9 svar · 4,3k läst
M
Mad_Man: Till slut så nöjde jag mig att sätta fast reglarna i syllen. Trallens egenvikt var tydligen tillräckligt hög för att trycka ned rampen mot marken som den var. Det blev cc 70, eftersom jag inte fick plats med någon regel i mitten. (Leckablocket är ivägen). Hoppas att det fungerar.
13 svar · 25,0k läst
·
S
Shiraz: Var kan man billiga stolpar typ 20x20cm i tryckt limträ?
13 svar · 7,5k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Alldeles vanliga bladlöss. Fram med såpavatten!
2 svar · 1,7k läst
·
tensiden
tensiden: [citat] Vi har många olika sorters häck. Den enda jag finner ett nöje i att klippa är ligustern. Det är enkelt och blir snyggt direkt. Två gånger om året åker häcksaxen fram och den klipps _väldigt_ snabbt. Om du håller den lagom hög skulle jag vilja säga att arbetet är max 2x4h per år. Annars kan du välja tuja (eller annat) som kan gå att klippa off-season, dvs att du trimmar
5 svar · 2,8k läst
S
Simon_krontorp: Hej,, :) Har en enligt mig oanvändbar baksida,, (stor kulle) Bifogar bild,, [bild] min tanke är att plana ut,, men som ni ser på bild är det stor höjdskillnad från höger, till vänster, min plan är att plana ut,, sen göra en slänt längst in, Alt gjuta en mur och fylla med sten av något slag,,, Har någon tips så bomba på!! Bifogar en bild på hur jag tänker,,:rolleyes: [bild] Mvh
0 svar · 1,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Tyvärr, om det hade funnits något bra bekämpningsmedel så hade vi nog inte haft sådana problem med mördarsniglar :(
4 svar · 1,8k läst
O
ojamaa: Ok tack så mycket för informationen. Det blir det enklare alternativet, putsa upp med nytt bruk och sedan måla! Har du något tips på bruk?
2 svar · 18,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.