P
Pagno: [citat] Japp, gillar, tror att han är dalmas, det måste han vara....;)
25 svar · 7,9k läst
·
M
millepag: [citat] Vad blev det för lösning till slut? Hoppas att du hittade något du blev nöjd med. Jag är ute efter precis samma sak.
6 svar · 8,5k läst
5.2 racing
5.2 racing: Jag kör med lågenergilampor. Gillar dom bättre. Bättre spridning på nåt sätt och varmare känsla.
8 svar · 5,9k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det var roligt :) Jag sökte på: fågelbad stort eftersom fågelbad var det ord jag kom på som var närmast det du var ute efter men antagligen missar man då andra typer fat eftersom fågelbad ställer en del krav på utformningen.
3 svar · 70,6k läst
·
Hojte
Hojte: Hide a lite har en blogg där dom gjort ett belysnings projekt iår i trädgård, där använder dom bara sina egna belysningsprodukter. http://blogg.hidealite.se
2 svar · 10,0k läst
C
Carl-Jo-han: Insåg att det blev för svårt att fånga in eller spärra av äggen. Det enklaste hade varit att fånga in dom vuxna fiskarna men dom hade nog inte trivts så bra i den grundare dammen. Avvaktar och ser om det blir några yngel. I så fall håvar jag in dom och lägger i den lilla dammen. Tack för tips i alla fall!
3 svar · 4,6k läst
·
Naturliv
Naturliv: Jag har tidigare funderat på att bygga en gabionmur och en sak jag minns att man ska göra är att först skapa en minst 30 cm stabil dränering under gabionmuren. Stenen köper du på närmaste grustag, det är framförallt transporten som är dyr så att minska avståndet sänker priset.
1 svar · 2,9k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Det finns ju fina förebilder på andra sidan jordklotet :) [bild] http://www.hovberg.se/blogg/2011/07/09/longshengs-terrasser/ Annars instämmer jag i mycket i det Keexet skriver. Det som kommer fram och växer "naturligt" är många gånger lika vackert eller vackrare än det vi planterar och sår. Det gäller att se skönheten i det lilla !
4 svar · 5,3k läst
·
prototypen
prototypen: Varför inte göra om "trappen" till en ramp, kan ju inte vara några problem att fotvandra på den rampen med så lite lutning. Alternativt att byta till en cross så kan man köra direkt i trappen. Protte
3 svar · 3,2k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Du har säkert rätt, om vi skall gå in på ordklyverier :) Men det finns ju väldränerad mark också. När vi byggde tittade KA ner på schaktbotten och sa "här behövs ingen dränering". Huset blir väl omöjligt att sälja, för köparna sticker efter att ha fått svaret på frågan "hur gammal är dräneringen?". Den är ju från senaste istiden :oops:
9 svar · 26,7k läst
C
Carl-Jo-han: Lite OT, blev biten av en spindel för några år sedan. Tror att arten heter Källarspindel. Den ramlade ner i nacken och jag råkade klämma den när det kittlades så den bet mig i självförsvar. Det kändes som ett kraftigt getingstick och svullnade och blev en ärtstor förhårdnad i nacken. Blev biten den 2a juli och bettet satt kvar långt in i november :worried: Fick tyvärr inga
5 svar · 6,1k läst
·
Ymer
Ymer: Du kan även lyfta blocket lite till och skjuta in ett par träreglar eller en rejäl plywoodskiva. Rören rullar mot reglarna/plywoodskiva och stenen glider inte av reglarna. Du kanske även måste ha reglar på marken men det beror naturligtvis på hur plan och hård din gräsmatta är.
2 svar · 3,4k läst
·
F
FRS05: Det är gräs jag har under. Ja, jag vill ju inte att det ser konstigt ut men samtidigt så är det lättare ju mer utrymme det finns under med skötseln. Dels då att måla men också att komma till bra med trimmern.
2 svar · 8,0k läst
L
Liteavvarje: Nog svårt att få något som sitter kvar genom enbart någon kant , det är i alla fall upp mot 30 cm då behöver det som går ned under jord vara minst 30 cm för att stå kvar och fogas ihop till en hel kant , det finns ingen garanti till 100% att det står kvar kanske 10 år , då den blir känslig för tjälskjutning , då måste den nog ner min 40 cm , L-profil har en annat utförande där
1 svar · 1,6k läst
H
Hammarfall: [citat] Låter ju inte helt omöjligt, men med 25m tar det en stund att fixa. Helst vill jag även höja planket från marknivån så att bevattningen inte orsakar för stor skada. Tror att jag behöver vågräta reglar då, och vilka dimensioner kan anses duga?
5 svar · 2,4k läst
·
L
Leif i Skåne: Är det anslutning på det kromade kopparröret så har du inte dragit tillräckligt ! Montera mutter och kona så röret sticker ut minst 3 mm utanför konan. Dra till anliggning, då det tar mot spänn sedan muttern minst 1och 1/4 varv så konan krymper och sätter sig i röret. Glöm inte stödhylsan inne i röret. http://sigro.sitedirect.se/sitedirect/pdf/vatette/Montering_VA_klamkoppling.pdf
1 svar · 7,6k läst
·
L
Liteavvarje: Finns en granulat som strös lite mellan plattorna är långtidsverkande , och duchas med lite vatten , det går ner mellan , sedan sköter naturen vattning effekten avtar om ca 2-3 år
1 svar · 2,0k läst
M
Marknissen: Strongt att skyffla så mycket massor får jag säga! Hög svettfaktor. Ser väldigt jämt och fint ut med :):ok:
3 svar · 4,1k läst
·
larsbj
larsbj: https://www.lundhede.se/kvalitets-solur-i-messing-hoejde-48-cm-med-tal-og-stjernetegn/?gclid=CJe8j7-i-9QCFZTKsgodKDUKaw
1 svar · 4,4k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Dåså. Ingen äkta pant längre då. De gamla flaskor jag bytte in var dock pant på. Pant lämnad till Air Liquid som Primagaz köpte upp på svenska marknaden. Hur som helst fick jag pengar för behållarna.
6 svar · 75,2k läst
Snigla
Snigla: Oavsett tror jag att ogräset finner en utväg.. Behöver så lite tyvärr.. Några gamla grässtrån, lite löv, smuts, jord..och plopp så får nått fäste! Men oavsett vad man väljer att göra, gäller det att hålla efter..
5 svar · 15,1k läst
·
Stenolofanders
Stenolofanders: [citat] Jätteröksvamp är en fin matsvamp, särskilt om inte insekterna hunnit före o gjort hål i den, fast är du tuff så bryr du dig inte om sånt. Skiva i typ 1,5 cm skivor, koka dem någon minut i liten mängd lättsaltat vatten, spara spadet. Panera skivorna med ströbröd med lite peppar och salt och stek i smör. Gör gräddsås av spadet med sojasås och rosmarin. Servera med
3 svar · 4,1k läst
·
A
Andenzz: [citat] Jag får dessutom gjuta en sula har jag märkt iom att det är mkt berg så svårt att få det plant annars. Detta bör ju göra muren starkare. Bra ide där att använda duken som ankare!
7 svar · 2,3k läst
harry73
harry73: för att förenkla snöröjningen och ha bra möjligheter för snöupplägg, skulle jag inte göra någonting. Bygger ni mur, blir vägen smalare och är det svårare att lägga snö i vägkanten. Skulle ni rensa kanten på sten och göra en rabatt där, blir det bara frustration om det efter snösmältningen finns en massa sten kvar i rabatten.
1 svar · 1,6k läst
·
M
MiniMii: Tre år senare och inget dekorgrus än... Många andra katastrofer har kommit emellan. Typ läckande tak och översvämningar i källaren. Sen kom en bebis också som inte blev en katastrof! Lite fixande har det blivit på framsidan men nu i höst är det tänkt grävning och sen blir det fix! Muren blir kvar samt en likadan innanför för att skapa en upphöjd rabatt så jag kan fortsätta ha
9 svar · 4,7k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Men t.ex. lavendel och perenner har ju inte alls sådana rotsystem utan för dem borde samma avstånd som för gräsmatta fungera.
6 svar · 9,8k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Hej alla! Nu i dagarna öppnar Kafé Gårdsskräppan för säsongen. Öppet varje lördag och söndag klockan 12.00 - 20.00 Samt alla andra dagar i veckan också förstås. Vi räknar med att hålla öppet ända till kyrkovalet i september. Alla, ung som gammal, vän som fiende, är välkomna att njuta av det kaféet har att erbjuda! [bild] Ni botanisk kunniga ser naturligtvis genast att den
0 svar · 1,6k läst
·
E
Earplugged: Ingen som tagit in hjälp med trädgårdsplaneringen?
1 svar · 2,0k läst
DennisCA
DennisCA: Förra året murade jag sen kom vintern emot. I år har jag gjutit. [bild] Tog några bilder på trädgården idag också, jag tycker den är för bar, för lite buskar, blommor och för lite färger. Infarten på vänster sida, där har vi sparat en remsa med naturskog som det såg ut innan vi kom dit. Men skulle gärna se nån rabatt eller växter och buskage runt stenpelaren, för det är så
20 svar · 5,8k läst
prototypen
prototypen: Skulle nog vara mera rädd för dessa [bild] Protte
1 svar · 1,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.