För cirka 20 år sedan lät jag asfaltera garageuppfarten utan problem. För cirka 5 år sedan breddades garageuppfarten och en mur byggdes mot grannens tomt och ny asfalt lades på breddningen. Inga problem fram tills nu och asfalten var slät.
Nu har det blivit bulor i asfalten och något konstigt växer under den, och det växer snabbt, Bulan eller skadan på bilden kom till på knappt 2 veckor och det verkar växa än. Skadan uppstod i skarven mellan gammal och 'ny' asfalt. Jag la en hopfälld tumstock framför för att få en referens till storleken. Tumstocken är drygt 20 cm lång.
Så nu undrar jag om någon vet vad det kan vara och hur man bäst åtgärdar det?
Det ser ut som runda knölar under asfalten.
Nu har det blivit bulor i asfalten och något konstigt växer under den, och det växer snabbt, Bulan eller skadan på bilden kom till på knappt 2 veckor och det verkar växa än. Skadan uppstod i skarven mellan gammal och 'ny' asfalt. Jag la en hopfälld tumstock framför för att få en referens till storleken. Tumstocken är drygt 20 cm lång.
Så nu undrar jag om någon vet vad det kan vara och hur man bäst åtgärdar det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som runda knölar under asfalten.
Demmpa skrev:
I samband med murbygget fälldes en björk några meter från bulan. I övrigt inga ändringar vad gäller träd. Björkstubben togs bort eftersom den annars skulle ha hamnat mitt i muren.
Kan en björkrot utan stubbe överleva 5 år under jorden?
På 25 års tid har vi inte lagt märke till några rötter på uppfarten och nu helt plötsligt sänder detta. Det är något kuperat där vi bor så grannens tomt ligger c:a 150 cm över vår och muren är således drygt 150 cm hög.
Björkrötter vet jag inte, men asprötter överlever många år utan stubbe över marken.
Grannen fällde flera aspar sportlovet -09, jag borrade i stubbarna och slog i massor med ecoplugg, slog även i ecoplugg i grövre rötter som låg i dager. I föra veckan så tittade ett aspträd upp i en rabatt 15 meter ifrån närmsta aspträdet stod, roten ligger närmare 1m ner i backen.
Grannen fällde flera aspar sportlovet -09, jag borrade i stubbarna och slog i massor med ecoplugg, slog även i ecoplugg i grövre rötter som låg i dager. I föra veckan så tittade ett aspträd upp i en rabatt 15 meter ifrån närmsta aspträdet stod, roten ligger närmare 1m ner i backen.
Det är svampar som växer där. Det är mycket möjligt att det är björken som är medskyldig. svampar växer gärna där det finns döda träddelar , här kanske det är en gammal rot. Men även asfaltsläggaren måste räknas med bland dom skyldiga. Det har gjorts för dåligt underarbete om gamla rotdelar ligger kvar nära under ytan, Sen ser asfalten tunn ut, för att vara på en uppfart.
Redigerat:
Hände det under sommaren är det en växt. Hände det under vintern är det en sten.
Lämpligt bekämpningsmedel är något som tar kål på det som växer där. Och sedan får du själv bestämma om t ex roundup funkar och om du vill använda det, eller om det räcker med ogräsättika
Lämpligt bekämpningsmedel är något som tar kål på det som växer där. Och sedan får du själv bestämma om t ex roundup funkar och om du vill använda det, eller om det räcker med ogräsättika
Bästa svaret
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
På ett tidigare jobb fick vi svamplyft asfalt mitt inne i en byggnad efter säkert 10 år. Helt sjukt!
Utan tvekan är det svamp. Den lever på organiskt avfall, t.ex. trädrötter som förmultnar. Inte för att jag har någon kunskap om asfalt men nog borde den hålla för trycket av några svampar.
Det man ser av svampen är endast fruktkroppen som är en ytterst liten del, svamptrådarna finns överallt i marken.
Det man ser av svampen är endast fruktkroppen som är en ytterst liten del, svamptrådarna finns överallt i marken.
Det ser ut som en skarv i asfalten vid genombrottet , troligtvis har vatten gått ner samt en liten solstråle , det räcker för att det ska gro
Är det svamplikt , då kan det vara Honungsskivling , den gillar gamla trädrötter och kan vara overksam i upp till 10 år , det är den sorten som för det mesta tar över hela gräsmattor efter några år i villaområden som har huggits ut , har en hel del själv efter fällning av träd ,
inget kul
Är det svamplikt , då kan det vara Honungsskivling , den gillar gamla trädrötter och kan vara overksam i upp till 10 år , det är den sorten som för det mesta tar över hela gräsmattor efter några år i villaområden som har huggits ut , har en hel del själv efter fällning av träd ,
inget kul
Tack för svaren,
det var svamp som hade spritt sig även under den över 20 år gamla asfalten. Vi fick hjälp av vår smidige granne som pillade ut 2 - 3 kilo svamp som förpassades till soptunnan. Tänk att sen sådan mjuk massa kan lyfta och spräcka asfalt.
Nu ska vi prova med RoundUp i förebyggande syfte och eftersom det är en sån blöt höst behöver vi inte spä ut den, inte särskilt mycket i alla fall. (Inga vattendrag i närheten)
det var svamp som hade spritt sig även under den över 20 år gamla asfalten. Vi fick hjälp av vår smidige granne som pillade ut 2 - 3 kilo svamp som förpassades till soptunnan. Tänk att sen sådan mjuk massa kan lyfta och spräcka asfalt.
Nu ska vi prova med RoundUp i förebyggande syfte och eftersom det är en sån blöt höst behöver vi inte spä ut den, inte särskilt mycket i alla fall. (Inga vattendrag i närheten)