Har en bergig tomt som jag skulle vilja lägga marksten på, endast gångar och någon form av cirkel framför växthuset. Hur gör man, är det ens möjligt? Det samlas vatten på berget där jag vill lägga en gång samt där jag vill ha cirkeln då berget givetvis inte är helt plant. Tips och ideer på hur man går vidare?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej Stedt, välkommen till Bygga Hus-forumet!
Vad menar du med marksten, inte betongplattor väl?
Jag skulle valt granit, skiffer eller kalksten, vilket som passar bäst tillsammans med omgivningen.
Och jag hade valt natursten med "ojämna", huggna kanter, så det inte ser stelt och sterilt ut.
Lite betong i en blaffa först, och sedan dit med stenplattan, så borde det väl funka!
Vad menar du med marksten, inte betongplattor väl?
Jag skulle valt granit, skiffer eller kalksten, vilket som passar bäst tillsammans med omgivningen.
Och jag hade valt natursten med "ojämna", huggna kanter, så det inte ser stelt och sterilt ut.
Lite betong i en blaffa först, och sedan dit med stenplattan, så borde det väl funka!
Hej tack! jag menar marksten för garaeuppfart, de är ganska tjocka med andra ord. (Fick tag på ett parti billigt)
Här är en bild så att man kan förstå bättre. Det rödmarkerade tänker jag lägga sten på. Framför det ser man formen där det inom kort ska stå ett växthus
Som du ser är det vattensamling där.
Här är det rödmarkerade bredvid formen, också en svacka där jag vill ha en stengång och sen upphöjda planteringar runt om. (samma samling med vatten där)
Ska man verkligen gjuta fast stenarna i berget? Man vill ju ev. kunna ta bort dem i framtiden?
Kan man inte fylla upp med grus lite högre än man kanske borde?
Här är en bild så att man kan förstå bättre. Det rödmarkerade tänker jag lägga sten på. Framför det ser man formen där det inom kort ska stå ett växthus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är det rödmarkerade bredvid formen, också en svacka där jag vill ha en stengång och sen upphöjda planteringar runt om. (samma samling med vatten där)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska man verkligen gjuta fast stenarna i berget? Man vill ju ev. kunna ta bort dem i framtiden?
Kan man inte fylla upp med grus lite högre än man kanske borde?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, om utseendet är ju smaken delad, så vi kanske inte skall diskutera det 
Fördjupningarna där vatten samlas fyller du väl lätt upp med lite betong?
Eventuellt, om det är djupa gropar, med lite grovt grus/makadam underst.
PS
Men jag tycker det vore synd att klä in dessa vackra naturhällar,
som är minnen från den senaste nedisningen, med betong, ursäkta att jag säger det
Fördjupningarna där vatten samlas fyller du väl lätt upp med lite betong?
Eventuellt, om det är djupa gropar, med lite grovt grus/makadam underst.
PS
Men jag tycker det vore synd att klä in dessa vackra naturhällar,
som är minnen från den senaste nedisningen, med betong, ursäkta att jag säger det
Medlem
· Blekinge
· 12 277 inlägg
Jag tycker också att berghällar ska sparas. Du kanske inte ens får täcka de med betong eller annat stadigt. Tänk om.
Vi hade en liknande problem på vår berghäll.
Vi hittade billiga överblivna skifferplattor. Vi la sedan grus underst, markduk och sen sand/jord blandning som vi hade överblivet sen ett tidigare projekt och på det skiffern. Vi slängde sedan lite gräsfrön så det växer gräs mellan plattorna och runt om. Ser väldigt naturligt ut och har hållit i 5 år nu iaf.
Vi hittade billiga överblivna skifferplattor. Vi la sedan grus underst, markduk och sen sand/jord blandning som vi hade överblivet sen ett tidigare projekt och på det skiffern. Vi slängde sedan lite gräsfrön så det växer gräs mellan plattorna och runt om. Ser väldigt naturligt ut och har hållit i 5 år nu iaf.
Medlem
· Blekinge
· 12 277 inlägg
Att sätta marksten på de vackra berghällarna kommer att se konstgjort ut hur du än gör, det blir så avvikande från sammanhanget att det blir iögonfallande. Blickarna kommer att dras till markstenen och inte den vackra omgivningen. Som att sätta en stol mitt på golvet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Försök få till lite dränering så vattnet kan rinna undan (verkar ju finnas någon större spricka mot den större pölen i alla fall som man borde kunna spola ren för att få ett utlopp) och/eller se till att få dit något organiskt – växter alltså – som tar upp vattnet. Sen typ som sir Erken föreslog.
Stenval är sen som sagt en smaksak.
Stenval är sen som sagt en smaksak.
Hej stort tack för allas svar. Jag kom hem en dag och då hade min sambo byggt en liten altan till mitt växthus, så mina stenfunderingar kunde jag lägga åt sidan...
När man har en hel tomt med berg och mycket få ytor med gräs och annat är bergshällen inte längre kul att bevara på alla ställen
När man har en hel tomt med berg och mycket få ytor med gräs och annat är bergshällen inte längre kul att bevara på alla ställen
Klicka här för att svara