Hej! Finns det någon bra litteratur i ämnet?
Min dotter på 8 år har börjat intressera sig för för att odla grönsaker, och jag kan inte ett pillevitten om förkultivering, rotering osv. Jag känner igen en gurka på Willys, men där någonstans går min gräns. Så, ett bra boktips om att odla grönsaker önskas. Tackar!

Redigerat:
Det smidigaste är att kolla youtubekanaler och olika hemsidor, tex odla.nu. Jag tycker att det är roligast att gå all in, med extraljus, värme, gödsling osv, och det är ett heltidsjobb med många plantor. Ett tips är dock att vänta med det och välja ut 3-4 grönsaker, läsa på om de enskilda. Tomat växer som ogräs och det går inte att göra fel. Det blir lätt 30+ växter som snabbt tar mycket plats och tid. Sen blir det lättare och därmed roligare med växthus/odlingslådor och tillgång till vatten.

Som svar på ämnet så gillar jag denna bok, men tycker jag om denna bok, även om jag gillar nätet mer.

• Bokomslag "Trädgården som hobby" med text om planering och växtval, katt sittande på trädäck omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tips: Böcker av Lena Israelsson (bl.a. "köksträdgården") eller Sara Bäckmo.
Vad vill ni odla? Ärtor och vaxbönor tycker jag är trevligt för de växer mycket och ger också bra retur. Tomater är också bra för det blir sååå mycket godare än köpta.
Vad har ni för förutsättningar? Trädgård? Balkong?

Gammelnörden
För barn finns böcker som t ex "Grodan Oscars stora Trädgårdsbok" Rebus
isbn978-91-7397-072-3. Ta med dig tösabiten till biblioteket och sök på trädgårdsböcker på barnavdelningen tillsammans. Fråga också bibliotekarien om lämpliga böcker.
Jag började med mina ungar att köpa kattgräs och så i en engångs-gratängform av metall på fönsterbrädan, som vi sedan satte ner påskkycklingarna av flörtkulor från skolan i. :love:

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.