Har 8 bryggrör som sitter minst tre meter ned i blålera. Det sitter som faan... Satte ett kättingsspel på bryggan och drog rakt uppåt.. Kättingsspelet har en maxlast på ett ton
Drog så mycket jag orkade.

Tips på att få upp rören på annat sätt?

Har ingen tillgång till land.

Det går inte att sätta spännband eller liknande mellan ett par rör och på så sätt "vicka" loss dem innan du drar de uppåt? Om du är med på hur jag menar:)

Det är ganska vanligt att man monterar bryggrör genom att fästa en skruvformad spets i nedre ändan och skruvar ner dom. För själva skruvandet så finns det ett handtag man fäster på röret med en klämma. Prova att göra ett rejält tvärhandtag så du kan försöka skruva upp röret.

Bästa redskapet att dra dom rakt upp är nog en kranfärja/pråm om du har någon sådan i närheten. Är djupet litet så kan det fungera att bygga en trefot som står på botten, med rejäla fötter, så inte den sjunker i leran istället. En trefot tål stora krafter neråt utan att bli för tung i sig själv.

Annars, dyka ner och såga av längs botten? Att kapa bryggrör med bågfil är rätt så drygt, men fullt görbart. Luftverktyg fungerar också under vattnet, i alla fall på måttliga djup. Prio 1 borde dock vara att ta bort dom helt och inte lämna skrot i vattnet.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Prövat att snurra dem med stor rörtång.
Ska pröva vicka och lyfta samtidigt.

Man kan ha tålamod och låta isen ta dom. De flesta bryggägare är snarare rädda att brygginfästningen inte klarar isen.
Går det att vicka lite?

Det går att vicka på. Men väldigt stumma Har redan dragit alla rakt upp med närmare tons kraft.

Dynamit kanske

B behedwin skrev:
Dynamit kanske
Lugnt i backarna.
Törs man fråga varför dom ska väck? Andra bryggägare suktar efter välförankrade pinnar. Tänk om du kan använda dom i ett framtida bryggprojekt? Bara en försiktig fråga.

Fråga är okej såklart :)

En flotte som legat förankrad med 8 rör.
En storm tog den nu, gick av på mitten :)

Flotten ska bort, där den legat har ingen framtida funktion förutom bad och båtar.
Så pinnarna vill jag gärna ha väck.

1. Dra lite mer, dra som fan med kättingspel och kanske även få tag på någon kompressor... fixa något åtslutande lock till rören på något vis och försöka pressa in luft så det blir övertryck i det och börjar sippra ut i botten... samtidigt som jag drar och vrider.....

I värsta fal tar jag på dykstället när vattnet börjar bli varmare och går ned med en bågfil och sågar av skiten i nivå med botten.

Dynamit är såklart också ett alternativ för att få lite fart på dem :)

Jag drog upp ett ej använt 2" rör som satt ca 2m ned i leran i höstas. Fäste en avgasklammer på röret och sedan en rundsling runt röret under avgasklammern.
Använde en 12V elvinsch med 2,5 tons dragvikt. Elvinschen fästes i ett träd och sedan var det bara att mata ut vajern och kroka fast i rundslinget. Trots att dragvinkeln var 90 grader mot hur röret var nedslaget så drog vinschen upp det utan problem ur leran sakta men säkert.
Kolla dragvikten på vinschen för de höga värden som ofta anges är med rullande last och kan vara 3-4ggr högre än dragvikt. Vi använder även vinschen till att dra upp flytbryggor och båt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.