personstar

Plank vid befintligt staket

2k läst  11 svar

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Är granne med en mindre verkstad, högt 2,5m stängsel staket och en 3,5m hög häck (gles under vintern)
    Kan jag bygga ett lika högt plank som stängslet är högt utan bygglov?

Hälsningar

2. Immobil
    Medlem · Nivå 15
    Nej, ett så högt plank är bygglovspliktigt.

3. E
    Medlem Nivå 5
    Är din tomt en industritomt ? Det är andra regler för industrimark och bostadsmark.

4. J
    Medlem Nivå 1
    Min tomt är bostadsmark, ligger i direkt anslutning med en mindre industritomt (Uppställningsplats för traktorer)

MH1001 gillar
  5. J
    Medlem Nivå 1
    Magkänslan säger bygglov, men man vet aldrig om det skulle kunna vara andra regler om det är anslutning till industrimark.:)

6. Immobil
    Medlem · Nivå 15
    Kolla med bygglovsavdelningen.

episcopus gillar
  7. O
    Medlem Nivå 1
    Tror att bygglovet träder in vid 1.8m

8. A
    Medlem · Nivå 15
    Det gäller när du bygger plank/mur t.ex. runt uteplats i anslutning till byggnad, som fastighetsgräns är det andra höjder beroende av utformning.

Men häck/träd kan man sätta för där finns ingen gräns och det nog faktiskt även en spalje. Så att få det högt och tätt utan bygglov går bra om man använder växter.

mathiash77 och yonna gillar
  9. F
    Medlem Nivå 10
    Det är inte svårt att skriva en bygglovsansökan för plank, och kostnaden är ett par tusenlappar dvs oftast en mindre del av vad planket kostar. Hör först med byggnadskontoret så att det inte finns någon regel som helt förbjuder plank.

10. sir_daniel
    Självbyggare Nivå 12
    Plantera tuja eller annat tätväxande, inget bygglov på det även om plank är snyggare o tar mindre plats

11. Anna_H
    Husägare · Nivå 15
    Prata med kommunen om problemet. Att få hjälp med avskärmning mot industri brukar de vara behjälpliga med, de vill inte ha problem pga störningar mellan industri och hus. Med lite tur och skicklighet kanske kommunen bygger det åt dig?

Polos gillar
  12. H
    Medlem · Nivå 9
    Jag har ett måleri som granne. Idag 2m stängsel och thujor. Kommunen kräver bygglov för plank.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: