H
Huzzbutt: [citat] Det går att måla när träet är torrt, cuprinols vita väggfärg har funkat bra för mig. Livslängd beror förstås på dränering men en 15 år ska man nog kunna räkna med.
4 svar · 7,3k läst
D
Daniel 109: Pålstek bör funka bra, slig du den åt rätt håll? Jag var seriös och splitsade senast.
1 svar · 6,3k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Jag skulle ta tomt 48. Du får ändå mycket sol om du placerar huset rätt. (Ett soprum bredvid kan bli både otrevligt och luktande om det inte sköts rätt.)
1 svar · 1,9k läst
·
F
Fixarjon: byggt en blomlåda av lite överblivet tryckt virke. Satt markduk i botten och plast på sidorna. Hade en bit diffusionsplast så jag tog den. Är det dumt att ha sådan plast där tro? Är lite fukt mellan trät och platsen nu och kommer troligtvis vara det hela tiden känns det som
0 svar · 1,5k läst
H
hesalex95: Har läst de flesta trådar där gabioner nämns, men en del är riktigt gamla och det kan finnas mer erfarenheter idag, därför en ny tråd. Vad jag kan läsa mig till på nätet så kan en gabionmur med 100 cm höjd och 50 cm djup stå emot ett jordtryck på 1 meter där marken bakom sluttar högst 10 % (~5 grader) mot muren. Detta om gabionmuren står plant på 20 cm ordentligt packad makadam
0 svar · 2,1k läst
J
Jonas_81: [citat] Som sagt har jag endast pratat med försäljare om dessa då jag själv kollat lite på dem. Men jag tror om du har en sandbotten så går det nog jag har lite halvt lerigt på några ställen och det är nog för mjukt ( stå och gunga på fötterna sjunker du ner e det för mjukt typ )
3 svar · 2,7k läst
T
toolman77: PEM slang skarvar du med plast eller metal kopplingar för PEM slang. Kranen kallas vattenutkastare Plastkopplingar http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/PEM-plastrorsystem/PEM-koppling-2000031779/ Metallkoppling http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/PEM-plastrorsystem/Plastrorskoppling-for-PEM-slang-2000031390/ https://www.rinkabyror.se/artiklar/slang-och-slangkopplingar/prk-kopplingar/ Kran
3 svar · 8,1k läst
prototypen
prototypen: [citat] Och nedåt var den säkert vänd för att ingen skulle göra sig illa på kroken. Det värmde att det hjälpte med värme. Protte PS gångjärnet var rostfritt, jag kan då inte se någon rost på det galvade.
30 svar · 4,1k läst
·
Bernard24
Bernard24: [citat] Tusen tack för snabbt svar . Jo jag sökte väldigt mycket i Internet igår och kom fram till att det borde vara en ejektorpump som suttit där innan, i o med de 3st slangarna.dock så vill jag minnas att det är endast 2 slangar så går ner i röret.skall kontrollera senare ikväll samt ta bilder som jag tänkte dela med mig till er . Jag kontrollerade i registret och tyvärr så finns
3 svar · 892 läst
·
A
Alko: Jag klipper med cylinderklippare (handjagare, även en motordriven), tycker det blir fint klippt, och trevligt att klara sig utan bensinångor och störande ljud om möjligt. Robot klurigt på vår uppvuxna tomt med vårlökar, många rabatter, träd, grusgångar, mur etc. Problemet är dock höstlöven. Där vore det trevligt med en vanligt rotorklippare som kan mala löven ordentligt så de kan
0 svar · 1,5k läst
Per 64
Per 64: [citat] Faluns Återvinningscentral har Täckbark har jag sett
1 svar · 1,8k läst
S
stroy: Hej Har aldrig lagt någon sten förut men siktar på att hyfsa till gräns mellan rabatt och gräs. Har läst en del och fått lite proffstips. Men så ser jag denna. https://www.flisbyab.se/produkter-ute/kantsten-kantstod/kantsten-betong/l-kantsten/l-kantsten-grafit. Funktionellt passar det mig perfekt. Men, hur får jag den att stanna på plats om den bara ska ner 5cm? Någon som har
0 svar · 3,6k läst
Fulkemisten
Fulkemisten: Generellt en dum idé att isolera på varma sidan, särskilt under mark. Finns massor av trådar om detta. Det kan skapa fler problem än det löser, främst relaterade till fukt. Nivellgolv/ventilerat golv finns ju. Det sägs att det funkar av de som prövat, vet inget om priset dock. Jag dränerande och isolerade väggarna utvändigt och grävde ur golvet, isolerade och la en ny platta med
1 svar · 1,9k läst
P
Patrik_k: Här är en liten uppdatering. Brunn samt lutningar var utmärkta givetvis när vi skrev under. Dock var det svårt att visualisera exakt vilka lutningar man pratade om. När projektören tittade på området/terrängen så kom denna fram till att det kan samlas mycket vatten vid kraftigt regn eller när snö smälter- detta måste kunna tas om hand om inte jorden klarar av att suga upp allt,
20 svar · 13,5k läst
·
G
gurra81: Jag har en liten bit av min trädgård (ca 5 x 7 m) som jag håller på att konvertera från gräsmatta till en naturträdgård/stenträdgård av "japansk stil". Vi har grävt bort det övre lagret och kommer täcka större delen med markduk, det kommer också vara några avdelningar med vanlig rabatt för några träd och buskar. Min fråga gäller vilken typ av makadam eller singel jag bör ha
0 svar · 1,1k läst
harry73
harry73: Biodling gillar jag:) varje år får vi ett bålgetingbo i en fågelholk. Den går att stänga och då kan man transportera den. Vill du köpa den?
13 svar · 16,2k läst
·
H
hempularen: Nästan vilken lösning som helst blir lite krystad. Även om man lämnar 50 cm, som borde räcka för framtida underhåll. Så blir det en oanvändbar remsa mark, som typiskt samlar upp kvarterets löv osv. En bättre men kanske omständigqare lösning skulle ju vara om man kan bygga upp en mur i garageväggen. Om du kan få med dig grannen på planen, så kan man stämpa upp väggen, kapa bort
3 svar · 3,5k läst
·
P
PeterP: Såg att det fanns färdiga munstycken att köpa från Kärcher att montera direkt på hetvattentvätten. Någon som testat dessa(WR 50)? Finns det även från någon annan tillverkare? Dessa kostar 5000kr för endast munstycket fram...
1 svar · 2,5k läst
GlennB
GlennB: Fast vissa saker kom ju på skam.. [citat] Såhär 9 år senare är studsmattor fortfarande oerhört populära :) Mina barn har också en, fast här är tomterna stora, vår är 4400kvm, och den står i mitten, så det är långt till grannarna. Jag stör mej dock betydligt mer på annat, som i huset jag är uppväxt i där en granne ENVISADES med att klippa gräsmattan med bensinklippare.. VARJE
46 svar · 14,7k läst
C
cinema101: [citat] Under den inne i huset är inkommande vatten samt va-beredare.... Gammalt hus.......
3 svar · 4,1k läst
·
prototypen
prototypen: Klippare kommer att meddela ”INGEN SLINGSIGNAL” kommer att stå pall, möjligen vrida sig 90 grader för att lyssna efter signalen. Är det en liten tomt är det inte så stort jobb att lägga slingan och lägger du den mot plattkanten går klipparen ca 35 cm in på plattorna. Protte
4 svar · 1,6k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Hurdant staket är det du ska bygga och hur? Det varierar lite från kommun till kommun hurdant staket man får bygga utan att söka bygglov. Bygglovsfritt får man på många ställen bygga staket om: - genomsiktligheten är minst 50% framifrån, men det kan skilja. En del tillåter tätare staket, vissa kräver grannarnas godkännande. - höjden max 110-120 cm, men på vissa håll kan man få
1 svar · 1,3k läst
M
MNJ9999: Hei! Jeg er på jakt etter stolper / reglar og annet konstruktionsvirke i träkomposit for å konstruere en planteringslåda. Jeg har sett at det i Danmark er flere forhandlere av slikt (www.kompositterrasse.dk), men finner ikke tilsvarende i Sverige (eller Norge). Hadde tenkt meg noe som på dette bildet, men er det noen som vet om man får kjøpt noe slikt i Sverige? [bild]
0 svar · 3,8k läst
·
Ö
Österlenskan: [citat] Ja! Visst är det så, vad jag förstår har de precis haft en omgång här hos oss. Men av någon anledning har det inte blivit på vår sida. Har tänkt ta upp det hela med dem men tänker också att det kommer ta tid innan något görs och till dess vill jag ju ha något som avgränsar.
2 svar · 2,0k läst
É
ÉlPon: Att tömma brunnen går bra, och nästa dag är den fylld igen. Men är ju väldigt svårt avgöra om det gör direkt skillnad. Som sagt hur stort upptagningaområde kan man förvänta sig brunnen har? Brunnen är nog lite mer än 2 meter djup. Fast nog under 3. Någon annan som tror sig veta nåt angående det Magnus5 skriver om påverkan på grundvattnet? Om vattnet filtreras upp i brunnen via
6 svar · 2,5k läst
·
N
Nerre: Det handlar väl om att om barnet når upp över så kan det ramla och kila fast halsen mellan? Men jag har ju som sagt var tänkt köra med trall, och eftersom jag tänker har mindre än brädans bredd mellan dem så kommer det ju att bli mindre än 9,5 cm så det bör inte vara nån fara. Det jag var ute efter var det estetiska alltså, hur högt kan man gå utan att det börjar se konstigt ut?
6 svar · 22,5k läst
·
T
tophee: [citat] Meningen med add sätta växterna ner i marken var (a) frostskydd och (b) mer "växtpower". Nu är din Summersnow tydligen ett exempel att man har mycket växt i en ganska liten kruka ändå. Men jag har redan minst en klematis inplanerat. Dessa diskuterades inte här eftersom de ska sitta i krukor. [citat] Ja, men som jag förstått menas med det att rotsystem sprider ut sig och det kan
10 svar · 21,9k läst
·
L
Lärospånet: [citat] hehe :)
3 svar · 2,8k läst
BirgitS
BirgitS: Det är normalt att man har mullhaltig jord ner till 50 cm när man planterar träd och stora buskar. En mullhaltig jord med bra konsistens innehåller luft, och den gör att rötterna kan ta sig fram till skillnad från i en tät kompakt jord. Även bönderna har kommit fram till att de behöver ha bra matjord på mer än 15 cm djup. Däremot gödning hör till det övre lagret (10-15 cm).
3 svar · 2,6k läst
Y
Yrrol: Inget nytt på schersminfronten? Hoppas på att något land genmanipulerar så det blommar och doftar hela året. ;)
11 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.