ricebridge
ricebridge: [citat] Jo, om där är färdiglagt så. Kolla med nätägaren.
6 svar · 5,5k läst
·
catherineb
catherineb: [citat] Jorden kommer från svärmors åker tvärs över vägen. Det är det vi har, kommer inte betala för någon jord. Då finns det roligare saker att ha pengarna till.
7 svar · 2,9k läst
·
M
mj_little: Nice. Det jag kommit fram till med. Var dock ett helvete o få ren
4 svar · 1,8k läst
·
Stickan56
Stickan56: Ja, eller många små stenar lagda i murbruk så det blir både en stig och en trappa. Man får anpassa sig till förutsättningarna på platsen. Stickan
3 svar · 5,9k läst
·
T
TottoGBG: Jag kan inte svara på frågan om sprinkler eftersom jag bor på Gotland och här vattnar man inte gärna gräsmattan. Det brukar vara bevattningsförbud under växtsäsongen. Timer, däremot, har jag haft två, en Gardena och Hozelock, båda lika bra. Går på AA-batterier och kan programmers till i stort sett varje behov. Kostar ca 500--600:-. Fjärrstyrda har jag ingen erfarenhet av men jag
1 svar · 1,4k läst
dd88
dd88: [citat] Pressening låter lite tråkigt, många spänner upp ett solsegel. Tänker själv göra det när vi byggt vår
3 svar · 3,1k läst
S
snowjim: Har nu fått de 90 cm långa plattorna och efter att ha testat lite så kan man konstatera att det slår på mindre än vad jag var rätt för, skulle säga att det endast är någon mm här och där. Men det innebär ändå att plattan vippar något. Kör man på stenlim så finns det med andra ord risk för att plattorna inte har full anläggningsyta. Och har de inte full anläggningsyta så
1 svar · 2,2k läst
Fairlane
Fairlane: Jag köpte en stor plastlåda typ som den här: https://m.clasohlson.com/se/Förvaringslåda-SmartStore-Home/34-1552-24 Sen häller jag i vatten, bikarbonat och lite ättika. Efter någon timme är det lätt att rengöra. Det gäller bara att ha en låsta med yillräctillr stor yta för att gallret ska få plats.. Brasklapp: vårt galler är inte samma.material så jag garanterar inget, men
5 svar · 2,7k läst
O
obiti: [citat] Skrev lite fel där. Menar att jag ska använda mig utav 70x70 stolpar som ska förankras med långa jordankare.
5 svar · 2,7k läst
·
L
LiMe89: [citat] Tack för tips! Ska prova att plantera om och leta efter bladlöss ! :)
5 svar · 12,5k läst
·
S
sulfobus: Efter ha fräst vår gamla gräsmatta och lagt ut dressjord, drog jag en lastpall med några säckar sand på som tyngder för att jämna ut. Tänkte också välta, men det behövdes inte.
2 svar · 3,9k läst
C
Carl Andersson: [citat] Vad ska jag googla? Jag vet ju att det heter vangstycke.
9 svar · 4,9k läst
·
B
Beja123: Tack för alla synpunkter. Vi har inte tänkt på att det är någon större skillnad mellan vinter och sommar, det är ju också som någon skrev andra faktorer (dubbdäck, snö) som kan tänkas spela in. Provade i dag att lyssna något utanför tomten där det faktiskt är en liten glänta och märker ingen direkt skillnad. Samtidigt bullrar ju alla fordon olika mycket så det är svårt att
10 svar · 8,2k läst
F
fcbarca: Tackar för alla tips, det blev kantsten, ska lägga upp nån bild snart när det är klart!
12 svar · 2,4k läst
holmberg87
holmberg87: Borde gå bra tycker jag. Något bredare botten att gräva kanske. Osäker på om dom är lika bra att använda..
11 svar · 4,6k läst
·
A
Allinug: [citat] Det fanns en liknande produkt där. 4 rejäla paneler för 269 kr är ju helt OK. https://www.wexthuset.com/i-tradgarden/tradgard-inredning/vaxtstod-spaljeer/vaxtstod-fold-a-frame
4 svar · 1,9k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Jag tror det är hugget som stucket. Sätter man ett diagonalstag av ett plåtband eller metallstång så brukar man sätta det så att det blir dragbelastning i staget. Använder man en bräda/regel som nar så sätter man den så att krafterna på den blir trycklast.
11 svar · 7,8k läst
·
Dan_Johansson
Dan_Johansson: [citat] Då hade jag gått på 70x70 ... Jag tycker 45x45 i tryckt brukar vara rätt sorgliga, sneda och skruvade med massa kvistar, när man shoppar på den generella lågprisbyggmarknaden ....
4 svar · 6,9k läst
·
dd88
dd88: [bild] Fick ner 30m dräneringsrör förra veckan.
26 svar · 8,2k läst
·
P
Pappa1986: [citat] [citat] OBS att jag tänker högt,hehe :D Hur ser det ut under altanen? Om det går att leda bort det på något sätt under... Kanske går att mura upp en mur av natursten eller något annat material? Men bort med all jord, gräs mm. Hur ser det ut runtomkring? Nånstans borde man ju kunna leda bort vattnet. Eller så lägg om trallen med glipa mellan trallen?
2 svar · 2,0k läst
·
major_tom
major_tom: [citat] ättika funkar bra självt mot ogräs. behöver inte byta till roundup, bara skippa klorin? har aldrig hört om nån innan som använt klorin mot ogräs.........
9 svar · 9,0k läst
S
Shiraz: [citat] Ja vi kommer nog mixa lite i en blandhäck
19 svar · 6,1k läst
·
mg765
mg765: En gummiorm skrämmer ju effektivt bort fåglar, det kanske funkar mot kaniner också.
26 svar · 18,1k läst
·
Maresk
Maresk: Hej Undrar om nån har tips på hur man ska göra infarten på snyggaste sätt? Har fundera lite att fylla upp till den nivå huset är på typ till där vallgraven är och sen gjuta en stödmur.
0 svar · 2,1k läst
·
useless
useless: Staketbeslag kanske? http://www.biltema.se/sv/Bygg/Monteringsdetaljer/Stolp--och-balksko/Staketbeslag-2000017308/ Sen kan man ju ändå täcka skarven med en bräda som är bredare än stolpen så att det ser snyggare ut.
7 svar · 9,2k läst
·
F
Fundersam99: Vi har precis fällt 9st stora tallar och skulle vilja försöka få till en någorlunda jämn gräsmatta där det tidigare nästa var som en skog. Vi kommer givetvis behöva bygga någon lite stödmur och eventuellt ha en höjd rabatt längst in eftersom höjd skillnaden blir för stor annars. Vi har även bilat ut ett gammalt källar golv så min fråga är om ni tror att det skulle fungera att
0 svar · 1,3k läst
·
M
Marcussjogren: Vad är det för fel på vanlig fogsand? Har svårt att fatta varför man ska blanda in kemiska konstigheter i något så simpelt sammanhang.
3 svar · 2,0k läst
J
jordraketen: Är det nån som har erfarenhet av Plantagens ”Everest” belysning? Spotlight mm. Eller nåt annat märke som rekommenderas eller man ska avstå från?
0 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.