18 151 läst ·
26 svar
18k läst
26 svar
Vilket stort djur bor under min mammas rhododendron (den dör)?
Det är nog inte att rötterna är avgnagda som är problemet, utan att rotsystemet inte får fukt samt skydd mot kyla. Det är därför jag rekommenderar omplantering för att rädda busken.jac skrev:
Jag tror också på kanin. Det ser ungefär likadant ut som det hål vi hade under en syrenbuske för många år sedan. Jag gissar att det är en hona som grävt hålet för att föda sina ungar där nere. Så verkade det ivarjefall vara i vårt fall.
Jag *tror* att honan gräver ett eget gryt när det är dags för ungarna och sedan så lämnar de detta när ungarna är tillräckligt stora. Isåfall så finns det antagligen inte fler ingångar. Det är nog tyvärr inte så mycket att göra.
Angående vår syrenbuske så kan jag tyvärr meddela att den aldrig återhämtade sig.
Antagligen var det för många rötter som blev avgnagda.
Just rhododendron har en tendens att efter några år bli ännu bättre än innan beskärningen om man planterar om den. Har några jättefina som jag flyttat på tomten. De ser mycket bättre ut än innan flytten. Men de klarar bara detta om man beskär dem kraftigt.
Hos oss rör det sig både sork, mullvad, möss, kanin och råttor.. (säkert fler ändå, känns som vi har minizoo)
Jag gjorde som din mor, jag täppte till hålen jag hittade MEN.. inte bara med jord! Skulle hen in fick den jobba! Stoppade in stenar, grus, jord..och när jag blev sur la jag en sån där 30x30 betongplatta över öppningen (stengolv du vet..) och lät den ligga ett tag.
Den hittade nog ett enklare ställe att hålla till på.
Jag gjorde som din mor, jag täppte till hålen jag hittade MEN.. inte bara med jord! Skulle hen in fick den jobba! Stoppade in stenar, grus, jord..och när jag blev sur la jag en sån där 30x30 betongplatta över öppningen (stengolv du vet..) och lät den ligga ett tag.
Den hittade nog ett enklare ställe att hålla till på.
Vi har löst sådana problem genom att hälla ner spadet från en surströmingsburk. Det var en eller flera kaniner som bara grävde upp hålen på nytt men efter surströmming så kom dom inte tillbaks häll ner det i hålet och täck över. Gör det nattetid så eventuella grannar inte störs av odören..Marlen Eskilsson skrev:
Min mamma är förtvivlad, för den rhododedron som hon hade satt för ett par år sedan håller på att dö. Något djur har bosatt sig under den. Hon har försökt att fylla igen hålet flera gånger, men på morgonen är det tillbaka.
Hålet är ganska stort. Hon har annars haft sorkar i trädgården och en mård. Hon tror inte att någon av de här är skyldiga den här gången på grund av hålets storlek. Sedan hon skaffade en robotgräsklippare har sorkarna försvunnit. Det här är ett djur som inte är rädd för roboten.
Är det någon här som känner på sig vad det kan vara för djur och hur man blir av med det?
[bild]
Det ser ut som kaninhål. De brukar gräva under buskar. Vår granne hade råkat ut för mångtalet kaniner runt deras småträd. Storleken, formen och placeringen av hålet tyder på det. Bäst att fånga kaninen och flytta långt till vildmarken, för de förökar sig bra.
Ibland går det att göra boet otrivsamt genom att fylla hålet med vatten. Finns det små kaninungar flyter de upp och försvinner alternativt att din mamma tar hand om dem då de kommer upp. Fylls hålet sedan igen så grävs det nog inte upp igen.
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Min mamma meddelar att hon på kvällen hällde en stor kanna vatten (8 liter) i hålet för att försäkra sig om att ingen var hemma. Sedan fyllde hon hålet med stora stenar. Hon har fortfarande inte sett vem det är, men den har inte grävt någon nytt hål ännu i alla fall. Hon ska plantera om sin rhododendron vid tillfälle och se om det går att återuppliva den.
Hon hälsar och tackar för bra tips och engagemang!
Hon hälsar och tackar för bra tips och engagemang!
Klicka här för att svara