Tjena. Har en ca 10m bred häck utav thuja som är helt död och torr. Häcken är en avgränsning till grannarna så jag vill bygga mig ett staket med ligganderibbor på ca 1.6m högt.
Fråga nr1:
Hur noggrant behöver jag göra mig av med thujorna? Det jag tänkt är att kapa av dom längs marken och bygga staketet över det som blev kvar.
Fråga nr2:
Staketet har jag tänkt att bygga med 75x75 stolpar med 1,5m avstång och förankra med jordankare 102x102mm
Vad tror ni? Har ni något tips? Se bilden.
Fråga nr1:
Hur noggrant behöver jag göra mig av med thujorna? Det jag tänkt är att kapa av dom längs marken och bygga staketet över det som blev kvar.
Fråga nr2:
Staketet har jag tänkt att bygga med 75x75 stolpar med 1,5m avstång och förankra med jordankare 102x102mm
Vad tror ni? Har ni något tips? Se bilden.
Skall du göra om/fint så gör det ordentligt. Tänk dig att gå och trimma bland gamla stubbar när du skall trimma bort gräset. Jag hade grävt upp skiten och passat på att lägga lite markduk och singel i rännan för att så länge som möjligt hålla borta ogräs och gräs.
Stubbar och rötter blir väldigt gärna övervuxna av ogräs, som du sen vill rensa bort, och därvidlag kommer du att uppfinna nya fula ord när du fastnar med röjsågen... gräv upp, gör ordentligt.
Jag hade tänk att kapa av dom i markhöjd och lägga markduk över rötterna och täcka med dekorsten. Tror det kan bli bra.Thiger skrev: