Tjena. Har kört fast lite om vilken metod som är bäst för att fästa grinden på bilden nedan. Jag har gångjärn och dyligt. Men det är själva låsningen jag går vet på. Vill helst undvika att borra i husväggen. Så då finns det lite alternativ dock bara ett som inte innefattar väggen.
Grinden är 105×110 väger en del. Och det ska "child proof" har frugan bestämt
1. Sätta ett stödhjul och sedan göra hål i sjöstens plattorna och montera en skjutregel.
2. Sätta ett stödhjul, borra ett hål i husväggen, sätta in en bussning och sedan en skjutregel som går in i bussningen.
3. Sätta en träregel i husväggen och köpa något färdigt kit med handtag å lås.
Finns fler lösningar men vad hade ni gjort?
Grinden är 105×110 väger en del. Och det ska "child proof" har frugan bestämt
1. Sätta ett stödhjul och sedan göra hål i sjöstens plattorna och montera en skjutregel.
2. Sätta ett stödhjul, borra ett hål i husväggen, sätta in en bussning och sedan en skjutregel som går in i bussningen.
3. Sätta en träregel i husväggen och köpa något färdigt kit med handtag å lås.
Finns fler lösningar men vad hade ni gjort?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 137 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 137 inlägg
En meter långt rundstål, avrunda ena änden vinkla andra så det bildar ett handtag
Fäst stålet med några klammer, ska vara lite glapp, borra ett hål i plattan där den hamnar i stängt läge
Fäst stålet med några klammer, ska vara lite glapp, borra ett hål i plattan där den hamnar i stängt läge
Fäst grinden i stolpen. och gör stängningen som HSD beskriver på utsidan av grinden. Då kan vuxna sträcka sig över men barn förblir instängda.
Om du tror att stolpen eller plinten är för klena för grindens tyngd hade jag åtgärdat det istället för att hålla på med hjul. Gräv en meter och gjut in en 90x90 stolpe så håller den för grinden.
Om du tror att stolpen eller plinten är för klena för grindens tyngd hade jag åtgärdat det istället för att hålla på med hjul. Gräv en meter och gjut in en 90x90 stolpe så håller den för grinden.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Håller med om att den är snygg!D Deadeas skrev:
Men om den skall vara riktigt barnsäker skall den väl inte ha vertikala ribbor? Fel menar inte ha horisontella.
Verkar väldigt lätt att klättra på; ända upp och sedan trilla ner.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
KnockOnWood skrev:
T toolman77 skrev:
Jo. Jag hade kollat upp det men jag resonerade att eftersom den hade hjul så kanske den blev stabilare om man gjorde tvärtom för tyngden blir på hjulet inte på gångjärnen. Men det var ju bara en teori jag själv kom på. Men de märker man antagligen med tiden.
Där e 15mm mellan ribborna så de är ju inte busenkelt. Men man får väll hålla ett öga.KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag tror det är hugget som stucket.D Deadeas skrev:
Sätter man ett diagonalstag av ett plåtband eller metallstång så brukar man sätta det så att det blir dragbelastning i staget.
Använder man en bräda/regel som nar så sätter man den så att krafterna på den blir trycklast.
Klicka här för att svara