Trädgård allmänt
NiclasR: Jag tänkte mig att man kunde ha "ankare" (ett T som håller emot trycket) in i slänten vid varje stolpe men det kanske blir för klent? Estetiskt spelar det inte någon roll eftersom andra sidan är mot allmän buskar och sly som knapt syns och ingen granne som behöver titta på baksidan.
LarsAgerstrand: Visade sig vara ganska enkelt att gräva upp roten i lerjorden. Tog 30 minuter med lite hackande och grävande. Tack för feedbacken.
hellohello: Hej! Sitter och funderar lite på om man på ett lätt sätt skulle kunna minska trafikbuller i trädgården. Jag tror vi ligger gott och väl under gränsvärdena men tystare är ju aldrig fel. På ena sidan tomten, där det finns en motorväg ca 100 meter ifrån dock med lite vallar och buskage emellan så upplevelsen är att det inte är där som det mesta ljudet kommer ifrån. På denna sida
Daniel 109: Blocken får du se till att hitta rätt köpare till om du ska få något för dem.
Larsa: [citat] Vill man vara fin får man lida pin
Gammelnörden: Ja, det måste det ju vara! Den finns ju i flera varianter och den här på bilden har ju bladen på TS bild, fast dom är små just nu. Som Anna_H så klokt påpekade, får vi veta med säkerhet när den blommar! :) [bild]
Maggi_68: [citat] Ja, på flera ställen står det att den är så anspråkslös och behöver inte mkt. Men det är kanske när den väl har etablerat sig...Jag har blandat ut lerjorden ordentligt med trädgårdsjord och en kompost som jag tog från en komposthög som fanns när jag köpte huset. Nu vet man ju inte vad som fann i den komposthögen när jag tänker efter. Ja, det skulle ju inte skada att
Peter2400: [citat] I den här tråden finns det en del läsvärt, https://www.byggahus.se/forum/threads/bladdubb-hur-far-jag-fast-dom.255034/
Husköpare 8: [citat] Riktigt så ensligt bor jag inte Har grannar omkring mig,men ingen av dom har insyn på min tomt.. Har kommunalt vatten. Avloppet är däremot enskilt. Men jag vattnar rätt sparsamt ändå. Vill inte slösa på vattnet bara för att det är kommunalt.
Jonas L 84: I såna här lägen är det bara att rekommendera klokopplingar typ rinkaby rör och en slangklämma (det kan ju såklart finnas andra ställen att köpa ifrån, men det är dessa jag har använt). De är prismässigt i klass med en halvbillig plastkoppling för trädgårdsslang men begränsar inte flödet för 1"-slang och verkar vara oförstörbara. Dessutom behöver man aldrig ha dubbelhanar
BirgitS: [citat] Ja Nej, du behöver ju plats för grenarna och bladen åt sidan så närmare än 2 dm från stammarna tror jag knappast att du kan ställa släpvagnen eller gå. [citat] Du behöver någon sorts uppstickande kant som håller kvar gruset på ena sidan och jorden/gräset på andra sidan.
Toblu: Vi hade problem med rådjur på fruktträden. Min fru sprutade på TRICO GARDEN (viltskydd mot hjortdjur) - efter det inga rådjur på typ två månader. När vi såg första igen så sprutade vi igen och nu borta. Lycka till
yuphin: [citat] Smart! Det jag var mest orolig för hur jag skulle spänna fast den men det löste du galant med ditt förslag om 2 reglar!
Thomas_Blekinge: Det är väl mycket tradition utan direkt anledning. Jag har andra exempel: Ytterdörr i småhus öppnas i Sverige utåt, i Tyskland inåt. Vid krog och restaurang oftast tvärtom. Belysningsknapp för toan sitter i Sverige inne i toarummet, i Tyskland utanför. Sedan tror jag att vv och kv sitter i Sverige på ett sätt (om inte rörisen hade en dålig dag) men tvärtom i några andra länder.
TottoGBG: Framförallt ska ni se till att alla transporter går via ytor som ska bli hårdgjorda så att ni inte kompakterar områden som ska planteras. I kompakt jord växer inget.
Johan Gunverth: Inte rostskyddsfärg. Metallgrundfärg. Det gäller att grundfärgen griper tag i porerna ordentligt och skapar en bra gund för nästa färgskikt.
Roundup: Precis, spetta och så klubba ner direkt i jorden. Granngården/lantmännen brukar ha så man kan köpa stolparna styckvis och till vettigt pris.
tommib: Kaliumpermanganat verkar man kunna köpa på VVS-butiker. Frågan är väl hur det påverkar roundup? Man ska nog inte blanda kemikalier bara sådär.... Har du frågat tillverkaren?
BirgitS: Allting är ju relativt förstås, men vanliga mindre perenner har ju mer rötter som går 10 cm ner och sedum, saxifraga och liknande bara några enstaka cm (spindelvävstaklök kan växa ovanpå en sten med bara några mm jord). [citat] Troligen, men det kräver ju en fukthållande jord.
fiskbuggaren: [citat] Du behöver inte skeppa bort jorden, bara vända ned den. Jämför med att plöja. Gräs växer inte upp genom hur tjocka jordlager som helst.
Peter2400: [citat] Håller med, men vår häck behöver ha en viss höjd för att vi ska få helt insynsskyddat, det är värt det extra jobbet det innebär att klippa den.
Korsfarare: Jag har tänkt om. Jag kommer lägga murblock som kant runt avgrusningen och på så sätt bygga på höjden istället. Tror det kan se riktigt trevlig ut med en förhöjd yta under pergolan.
kenneth5828: Vet inte om detta är rätt, men prova här. https://www.specialbeslag.se/skruv-partier/mobelskruv-hylsor
fgo: Funderar på att ordna riktig bevattning av trädgården för att slippa gå med slang och vattna. någon här inne som installerat pop-up vattenspridare? Vad har ni valt för märke? Klarar de vintern? Några andra problem? Tack på förhand!
pacman42: Syftet med gärdsgården kan vara lite olika, men vanliga syften är: 1) att visa på vart gränsen för markerna går 2) att förhindra djur från att lämna markerna (gärdsgården i sten är väldigt effektiv här, den fungerar som en färist för djuren och livslängden på denna är väldigt lång) 3) avyttring av material man inte behöver på ett sätt att det gör nytta (exempelvis
Mikael_L: Vägsaltet och broar är en dålig kombo, men kanske inte helt att jämföra med husgrunder dock. Såvitt jag förstått är det negativa med saltet för broars välbefinnande att det orsakar rost i armeringen, men jag tror inte betongen i sig påverkas i någon nämnvärd grad. Man använder en mycket bättre och tätare betongkvalitet till vägbroar, för att minska vatten och
faf: Markduk är en liten kostnad i sammanhanget som håller materialen separerade vilket medför mindre sättningsskador.