S
Vårt nybygge gränsar mot en sommarstuga som ägarna är i mycket lite. Därför lägger de inte någon tid på att ta hand om trädgården så det växer schersminbuskar mot min tomt som jag fått kapa ner till tomtgräns. De hängde 2 m in på min tomt när jag började trimma.. Var ju tvungen då vi bygger nytt ..
Till saken hör att deras tomt är för djävligt vanskött och igenvuxen.

Men nu ser det för illa ut. Grova fula grenar som spretar som jag vill gömma. De är säkert 2m höga. Så hur gömmer jag detta enklast. Staket går men med 50% genomsikt o 1,2m högt enl plan. Men då ser jag skiten ändå . ..
Häck men den tar tid o är dyr. Spalje med murgröna är ett alternativ men inte så snyggt ..
Det är mot min ingång så jag vill få det stilfullt så det matchar mitt new-england hus

Tomtgräns är 38m så det är en bit att täcka mot grannen
 
Ge ett bud på grannfastigheten och köp bort den. Då kan du göra vad du vill.
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 6 till
  • Laddar…
Varför bry sig så mycket om grannens trädgård?

Fixa din egen tomt med ett staket i godkänd höjd mot grannen.
Plantera blommande buskar och färgglada rabatter med blommor så det blommar från vår till höst...
 

Bästa svaret

Ett förslag: Schersminer blir väldigt lummiga och täta så du behöver kanske inte komplettera med ytterligare buskar. Beskär årligen 25% av grannens buskar mot din sida ganska tätt intill marken och ta de kraftigaste grenarna först. Grenarna är sega så du får antagligen använda såg. Prata först med grannen - naturligtvis! Direkt efter beskärningen kommer det att se trist ut men i vårt skånska klimat hämtar sig buskarna snabbt och du får en fin grönskande vägg. Där eventuella "hålrum" finns kompletterar du med nya buskar som du planterar ett par meter in i din trädgård. Varför inte fortsätta med schersmin av annan sort med tidigare/senare blomningstid?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S
yonna yonna skrev:
Ett förslag: Schersminer blir väldigt lummiga och täta så du behöver kanske inte komplettera med ytterligare buskar. Beskär årligen 25% av grannens buskar mot din sida ganska tätt intill marken och ta de kraftigaste grenarna först. Grenarna är sega så du får antagligen använda såg. Prata först med grannen - naturligtvis! Direkt efter beskärningen kommer det att se trist ut men i vårt skånska klimat hämtar sig buskarna snabbt och du får en fin grönskande vägg. Där eventuella "hålrum" finns kompletterar du med nya buskar som du planterar ett par meter in i din trädgård. Varför inte fortsätta med schersmin av annan sort med tidigare/senare blomningstid?
Bra tanke, det enda som oroar är att det är bara 4.5m till tomtgräns från min entreveranda. Men jag kanske kan hålla mina schersmin små? Ska få plats med gång på dessa 4,5m med...
 
S
thomas33 thomas33 skrev:
Varför bry sig så mycket om grannens trädgård?

Fixa din egen tomt med ett staket i godkänd höjd mot grannen.
Plantera blommande buskar och färgglada rabatter med blommor så det blommar från vår till höst...
För att det bara är en risig snårskog så därför vill jag få npgot som gör att det ser vårdat ut genom att få ett igenomskinligt skydd
 
  • Ovårdad snårskog bredvid staplade genomskinliga plastskivor eller skydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Varför köpte ni den tomten över huvud taget?
Det såg väl likadant ut när ni köpte, så ni borde veta vad som väntade.
Att sedan göra om hela omgivningen efter sitt eget tycke och smak blir nog jobbigt tyvärr.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Acceptera att ditt rike slutar i tomtgränsen.
Sen, när ni lärt känna grannen, så kan du föreslå vid något lämpligt tillfälle att ni fräser ner lite.
 
  • Gilla
DakerScania
  • Laddar…
S
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför köpte ni den tomten över huvud taget?
Det såg väl likadant ut när ni köpte, så ni borde veta vad som väntade.
Att sedan göra om hela omgivningen efter sitt eget tycke och smak blir nog jobbigt tyvärr.
För vi har inte köpt den...
Jag vill ha råd inte någon som gnäller på mig..
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Se det också som en möjlighet att kunna motivera en framtida maskin i form av röjsåg om grannen går med på att du får röja lite på deras tomt ;)
 
  • Gilla
Shiraz
  • Laddar…
S
Fotografen Fotografen skrev:
Acceptera att ditt rike slutar i tomtgränsen.
Sen, när ni lärt känna grannen, så kan du föreslå vid något lämpligt tillfälle att ni fräser ner lite.
Jag har inga problem med att mitt tomt slutar vid tomtgräns, däremot vill jag inte att deras buskar går in på min tomt. På bilden hänger det in 1 till 1,5 m in på min tomt. Värst vad alla är stingsliga idag...
 
S
A AndersS skrev:
Se det också som en möjlighet att kunna motivera en framtida maskin i form av röjsåg om grannen går med på att du får röja lite på deras tomt ;)
Min tomt är rensad, finns inget kvar för en röjsåg. Tänkte köra med det men de fick ta det med grävaren när de var där..
Grannens hängande buskar tar jag efter snack med grannen med häcksaxen.

Grannen får ha det hur de vill men jag vill ha ordning och reda. Jag ska bo där 365 dagar per år medan de använder sin stuga typ en vecka och kan ha det hur de vill. Jag tvingar inte dem röja, jag vill bara ha råd på hur jag gör så fint som möjligt utan att deras ris lyser igenom för mycket .
 
  • Gilla
Solskensbonden
  • Laddar…
S Shiraz skrev:
För att det bara är en risig snårskog så därför vill jag få npgot som gör att det ser vårdat ut genom att få ett igenomskinligt skydd
Det ser ju inte så trevligt ut med alla spirorören, det håller jag med om :cool:
 
  • Gilla
Händig i hemmet och 2 till
  • Laddar…
Köp Roundup och hjälp grannen att spruta på hans sida
(när han inte är där)
(gärna i skydd av mörkret)
 
S
Hehe, riktigt så elak är jag inte.
Nä jag kommer nog att plantera nya schersminbuskar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.