Trädgård allmänt
Teacer: Nu när jag mätt så är det nog vanligt byggtimmer 12x14. Såg så grovt ut bara.
HasseTeknik: [citat] Antagligen skulle det gå lika bra med vilken bakteriesoppa som helst, men filmjölk är ju " snäll" och trevligast att handskas med. Funktionen är väl att du snabbt får en beläggning av levande biologiskt material, som lavarna kan fästa i. När sedan det finns lavar, så kommer ju mossan också så småningom. Tipset fick jag för många år sedan, när jag hade en stor kal "
huggan: Här kan du läsa: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/boverkets-byggregler/sakerhet-vid-anvandning/racken-och-ledstanger/
Abies koreana: Det behöver inte vara något samband mellan spillningen och den upphackade jorden. Jag tror det är koltrastar som hackar upp jord när de letar efter föda. Vi får delar av vår trädgård vandaliserad av koltrastar varje dygn. Torvblocken hackas sönder och växterna hackas upp och den torra jorden sprids över gångarna. Normalt skall de gå och plocka mask i gräsmattorna men i denna torka
harry73: Jag skulle fästa repet högt upp i trädet och använda konstgrenen att hålla distansen från stammen. Då blir kraften på grenen och trädet mycket mindre. Jag skulle skydda stammen med tyg e.d. och sätta fast grenen med spikband rund stammen
DBT: [citat] Köpte samma klippare för 2000:- i höstas och kompletterade med trimmern för 999:- i år. Jag är helnöjd med klipparen, jag tidigare haft en greenworks med sladd som också fungerat väldigt bra. Trimmern är jag bara "nöjd" med. Den känns på något sätt obalanserad och efter en genomgång av trädgården så är det mer armarna som sätter stopp än batteriet. "Trimmern känns
Avemo: Getingarna skadar inte huset. Om de inte stör er verkar det onödigt med Anticimex.
Abies koreana: Ser ut som stockrosrost, en svampsjukdom som ofta drabbar stockrosor. Ev. också angrepp av löss, svårt att se på bilden men det kan du kolla själv. Tyvärr blir din stockros inte fin igen angreppet är omfattande så det är nog bara att ta bort. https://www.odla.nu/inspiration/hjalp-stockrosrost
kanelglass: Inte troligt att det är en hund, inte många lösa hundar här och detta är på baksidan, så svårt att komma dit. Här finns lite igelkottar, en del större kaniner och katter. Aldrig sett en grävling. Har däremot sett en räv ett par gånger en bit härifrån, så är kanske en sådan.
Ville_Vessla: [citat] Tänkte svara i den långa tråden men klåpade mig uppenbarligen och startade en ny:oops:
crazytok: Så hade jag också gjort. Asfaltering på hela den ytan blir INTE snyggt! Det kommer se ut som en industribyggnad.... Men plattsättning framför huset passar miljön och kommer bli riktigt snyggt. Kanske tom med en liten plantering i mitten så du får som en rondell eller vändplats. Beroende på hur mycket yta du kan avvara. Vid sidan, bakom garaget kanske det räcker med en uppfräschning
Leif i Skåne: Botten måste vara så bred som en padda är, kolla med muraren annars med ett hyrföretag på den smalaste vibropaddan troligen 300-350 mm.
radioshack: [citat] Billig för att vara metall, den behöver alltså ingen särskild finish, precision à la schweiziskt urverk etc.
Tvapac: Tack för länk. Kanske kan förstärka z ramen med järn på baksidan, har ett järn som skulle fungera bra till det. Tänkte kanske att grinden hänger i stolpen bort från boden, och bara själva stängningen är mot knutbrädan på boden?
DMOL: Det är en metadiskussion. De här steklarna lever på bekostnad av andra djur och deras boplatser. De har knappast något att säga om saken. Men tråden handlar inte om det.
rävlyan: Så du undrar om det går att ha armeringsjärn 10 mmm med dom fästena , så är svaret ja 1,2 m på ett sådant järn vill gärna gunga , svaja , ska det vara någotsånär stabilt är det nog 16 mm järn som behövs , då är frågan klarar fästena den tjockleken Som useless säger , blir bättre och myyyycket billigare med trästolpar , finns buntvis på billiga varuhusen
Keexet: Hmm, nu känns det som den här tråden avhandlar två olika frågor. Är det gängan i sprutmunstycket du är ute efter eller är det vattenslangskopplingen? Vad är det du vill göra? Använda slangen ihop med annat sprutmunstycke eller använda sprutmunstycket med annan slang? I vilket fall som helst så väljer man att byta vid snabbkopplingen, dvs man klickar i munstycket/slangen i ett annat
A-Man_08: Här kanske du finner svar på dina frågor. http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/handelmarknad/jordbruksgrodor/resaovergransenmedvaxter.4.207049b811dd8a513dc8000389.html
ebolasmurf: [citat] Det där var faktiskt en riktigt bra ide! Måste leta metalmeshnät :D Då behåller man gamla grindarna (som jag blästrat och lackat om för 3 år sedan) och på med mesh på baksidan.. :D
useless: 1/3 av stolpen låter mycket när den är fastgjuten. Det behövs ju bara några dm betong för att stolpen ska sitta precis som fastgjuten... däremot bör nog djupet på själva betongplinten vara motsvarande 1/3 av hela stolpen (eller 50% av stolpens längd ovan jord) om den ska klara lite belastningar.
LiMe89: [citat] Okej! Så kanske det kan vara . Lite tråkigt nr vi hade sååå mycket kart. Sedan blev det inga gubbar alls :( Smultronplantorna frodas iallafall, får hoppas på bättre lycka där.
Onsalakorven: Hej, Lyfter en gammal tråd eftersom jag har en liknande situation. I våras tog vi över ett hus med två körsbärsträd, ett ”vanligt” och ett enligt uppgift bigaråträd. De står bredvid varandra men det första har bra med frukt (om än små bär) men det andra inte ett enda. Vad kan detta bero på tror ni och kan det avhjälpas? Det ser även angriper ut som skulle kunna vara en del i
tompajo: [citat] Du har alldeles rätt. Hörnen är de stabilaste punkterna.
pacman42: Kraftig duk som är gjord att köra på. Finns speciella dukar för detta ändamål. De brukar vara vävda/flätade. Har även sett att man använder gamla kraftiga presenningar man haft över och bara spetsat dem med en grep över hela ytan. Men det är bättre med en duk som är gjord för ändamålet.
Nyfniken: Jag har 10 år gammalt staket i obehandlat, ej oljat, ej målat virke. Det står sig. Man har väl gjort staket av obehandlat trä i hundratals år innan tryckimpregneringen uppfanns?
ylven: Jag tycker svinmålla är jättegott. Brukar i princip äta upp den varefter jag rensar... Jag har inte så mycket sådant dock ;-)
Husköpare 8: [citat] Tack för ett intressant inlägg. Även jag har ibland känt att folk klipper gräsmattan för att "man "ska" klippa gräsmattan".Det verkar göras för att alla andra gör det. Man gör som alla andra,i något slags stelt mönster. Enda nackdelen med att inte klippa verkar vara för att då tror inbrottstjyvarna att man ej är hemma,och slår därför till mot ens hus. Men det kan dom