Hemmakatten
Jag har en kärleksört som är ca 50 år gammal. Har stått i en stor kruka tillsammans med en dvärgsyren. Enligt min gudmor så hållet kärleken i sig så länrge kärleksörten frodas

För 5-10 år grävde vi ner dvärgsyrenen och trodde kärleksörten var borta. Men den hade trillat över kanten och växer nu i en bergsskreva.

Jag vill flytta ned dem till Algarvekusten med bil

Hur gör jag? Tar upp en bit nu och sätter i kruka så att den blir van med 5,-6 dagars bilkörning eller väntar jag till i höst? Lite osäker på tidpunkten. Ska jag ta två plantor och kruka och hoppas någon överlever?

Superviktigt att den överlever resan!

Mikael_L
Jag personligen tycker man ska vara både restriktiv och observant innan man flyttar flora eller fauna geografiskt.

Idag är vi inte så glada åt Parkslide, som exempel.

Men du tänker kanske hålla den strikt i någon kruka sen.

Mikael_L
Nåja.
Sverige kanske inte är dess ursprungliga växtplats ...

Ur wikipedia:
Kärleksörten fanns ursprungligen bara i Europa, men har introducerats av människan på flera andra ställen och förekommer nu vilt i exempelvis USA.

Habitat
I Sverige finns två underarter av kärleksört; den vilda H. ssp maximum med utbredning i nästan hela Europa, som har svagt gulaktiga blommor, och den odlade och ibland förvildade ssp H. telephium, som förekommer vild i centrala och östra Europa och har ljusrosa blommor (ofta med rosa toppar). När de inte blommar kan dessa lätt förväxlas. Ytterligare två underarter förekommer – H. ssp fabaria (från västra och centrala Europa) och H. ssp ruprechtii (från nordöstra Europa).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kärleksört

Hösten är väl generellt en bättre tid att flytta växter men när det gäller kärleksört skulle jag inte oroa mig alls, den tål det mesta. Men vill du gardera dig så plantera i två krukor, vattna igenom ordentligt. Den bör ju få lite ljus under resan, 5-6 dygn i totalt mörker är ganska mycket för en växt men inte omöjligt.

Hemmakatten
Kärleksörten kommer att stå i kruka i Portugal. Tänker mer på huruvida det är smart att sätta den i kruka nu eller i höst. Kommer att åka ner i höst eller vinter.

Vet inte om det har någon betydelse men eventuellt kanske bättre om den får etablera sig i krukan innan resan. Hur som helst måste du ta upp den innan frosten kommer.

Hemmakatten
Tack för svaren! Jag tror jag snart tar upp delar av den och sätter i två krukor och gör som Abues koreana föreslår. Krukan/orna kommer att stå i bilen och kommer att få lite ljus iaf.

Kolla importregler också vet att vissa länder är känsliga och inte tillåter att man tar in växter i kruka. Blir det några plantor kvar? :angel:

Hemmakatten
Självklart kan jag skicka nån planta till dig, fia. Den jag har är mycket äldre än vad jag skrev tidigare. Min gudmor, född 1910, numera avliden, hade fått den av sin mormor och då är vi långt nere på 1800-talet.

Importregler har jag inte tänkt på, utan trott att man inom EU fritt kan föra mat och växter. Det kan man nog inte. Ska absolut kolla upp detta. Tack för tipset!

Har hund, och han har varit tvungen att ha sprutor för rabies, valpsjuka, kennelhosta och mask mm för att resa inom EU

Redigerat:
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.