Trädgård allmänt
Trenpa: Hej, Har en uteplats där det ligger gamla vita kalkstensplattor. Vill nu ha en grusad uteplats där. Kan jag ha plattorna som bärlager, eller behöver jag ta bort dem och börja från grunden med grusat bärlager? Är orolig för att med plattor som bärlager så "flyter" gruset runt.
AdslVerbe: [citat] Med Dicotexen följde jag bara anvisningarna. 1dl till 10L per 100m2. Dvd 1cl per liter vatten. Det var egentligen bara jordrevan eller viktorian jag inte fick full effekt på vilket även infobladet sa att det endast hade "bra" effekt på.(Om jag fick tyskan rätt :) ) Dock tog den runt 90% av beståndet vid första sprutningen. Däremot fick jag i princip ingen effekt när jag sprutade
peter_sweden: OK då får jag hitta en annan lösning. Tack för svaret!
Tobbe Arnesson: En tanke är att bränna sågsnittet med blåslampa om du kapar roten. Ger kanske visst skydd mot röta och andra angrepp.
Solrosen: Tänkte följa upp en gammal tråd. VAD hände egentligen och HUR blev det? Avslut så att säga :) Vi tog kontakt med en arkitekt och fick en plan utstakad plus ett par skisser. 2 timmars jobb. Följde faktiskt planen, och fick ett bättre flöde hur och var vi gick, genvägar och var vi befann oss. Umgänge, matplats, trappor etc. Vi byggde marknära trall, lade marksten, byggde 2 trappor
KnockOnWood: Det enklaste kanske är att såga av några cm av flaggstången.
Anonymiserad 134940: Tack, jag får köra på helt enkelt! .... Tipset om dammsugaren...ibte tänkt på men vilken fart. Bästa tipset på länge!
Jossan81: [citat] Det var ett enormt högt lövträd så den stubben kan vi inte gräva upp. Alldeles för stor och bred.
Mad_Man: Ibland tar saker och ting vändningar som man inte är beredd på... När jag kom hem från semestern så upptäckte jag att brunnen var tom, så det akuta behovet av sagda utrustning är flyttad på framtiden... Dock så gav det mig möjligheten att fundera kring brunnen beskaffenhet som källa till bevattning, brunnen var nämligen bara fyra ringar djup. Av avlagringarna och spindelnäten så
johnsilver: Hade getingar i en fågelholk har ca 10 holkar på olika ställen i trädgågren sprutade kylarglykol på dom då och då fotogen på en trassa i hålet sen var dom borta
KnockOnWood: [citat] Med de medel jag beskrev ovan. Det gäller att vara konsekvent och noggrann, framför allt med myggnät, myggdörrar och annan avskärmning mot den vilda naturen. Inga flugor inne hos oss idag :)
Holmspel: Har också från Jollyroom. Skitkvalité på färgen och virket har spruckit på flera ställen. I efterhand hade jag byggt ett själv men det här blev mer ett design-köp än ett nyttoköp :)
Buildgates: Var in en sväng till lokala staden här - ingen klätterbutik, ingen Biltema, inte ens en liten skruttig järnaffär. Men nöden har ingen lag - och vem behöver egentligen en karbinhake?? [bild] Pålsteken - snabb att knyta, lätt att knyta upp. https://sv.wikipedia.org/wiki/Pålstek
maah: Då skulle jag nog köra en 45x70 ståendes skruvad i stolparna så det blir stabilt även ovanför stolpen. Är dock tveksam till att köra 45x45 med den längden, tror garanterat att dom kommer att vrida sig och slå sig. En enkel lösning skulle ju kunna vara att ha en stående 45x45 mitt mellan stolparna som stöd. Den bör då inte gå hela vägen ner till marken utan sluta i underkant på
BirgitS: [citat] På 50 cm djup finns nog aldrig någon matjord utan det sterila jordlager som kallas för alv. Om du menar att det inte finns någon jord alls de översta 50 cm så behövs det nog ett så djupt jordlager. Vanlig planteringsjord är gjord för att blandas ut med befintlig jord.
Christoffer Olsson: Hej, Ska till att försöka mig på att anlägga en stödmur i framkant av tomten mot gatan. Stödmuren kommer bli ca 20 meter lång och 50 cm hög som högst. (har kollat av med kommunen och allt är OK att bygga) Jag har grävt ur ett dike som är ca 50 cm djupt och 80 cm brett i samband med att jag hyrde grävmaskin för häckdikesgrävning. Efter detta la jag ut markduk och återfyllt diket.
BirgitS: Bukettspirean blir ju bara översållad av blommor om man låter den få vara en friväxande buske och inte klipper den, annat än möjligen direkt efter blomningen.
ItWasntMe: haha, ja såklart man ska testa :P jag ville bara tipsa till nästa gång ngn tänker i samma banor. Istället för att köpa stål för samma peng, så kan man hyra en bamsemaskin med stål för samma slant. =)
Pagno: Vinrankor, citronträd trivs bra i friska/varma luften. [bild] Skyddade mellan växthusen och behövs inte vattnas mer än ett par liter/ vecka. [bild] [bild] Smultron och björnbär stortrivs i värmen. [bild] Bäcken som är drygt en meter under normal nivå klarar att fukta marken och många fruktträd. [bild] Valnötsträden står nära bäcken, 5 - 15 meter bort, pålroten klarar att hämta
Demmpa: Den lär stå löst ovanpå gallerbotten, på nederdelen av sidorna är det ”öglor” så att det går att ”skruva” fast sidorna i marken, [bild]
Korvgubbe: Kanske en fin bänk så du kan sitta och njuta av din vackra spaljé?
Keexet: Glöm inte att täckodla! Täckodla, täckodla, täckodla! :) Det lättryckta ogräset är tacksamt "bete" för planteringarna, dra igång kompostkvarnen och mal ner lite gamla grenar och lägg på, ta en sväng till närmsta stall och fråga efter utmockat gammalt hö/halm. Att det minskar bevattningsbehovet är bara en av fördelarna. När produktionen är ett problem kan man alltid se över
Avemo: Risken att rötterna förstör pålarna är nog försvinnande liten. Det kan vara problem att rötterna letar sig in i dräneringsrör och täpper till. Och så kan det förstöra asfalt. Hur är huset byggt? Om det är en 100 år gammal källare till ett flervåningshus i stan tror jag inte att det är mycket att oroas för.
rävlyan: Du bör ha en slang som räcker hela vägen , plus min höjden till marken , så du inte behöver nivella om , det brukar bli lite fel då Ta inte en för kort slang , det är längre än du tror , gärna 10 - 15 meter , Ett sådant pass kan vara upp till 50 meter , men då tar det lite längre tid för vattnet att komma i nivå , vill du vara säker på att se nivån kan du ha lite karamellfärg