Har tagit bort ett solur som var fastgjutet (nåja) på en berghäll.

Inte helt oväntat är det nu en väldigt blek fläck där soluret stod. Undrar därför Blekt fyrkantig fläck på en berghäll där ett solur tidigare varit fastgjutet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
om nån har tips på hur man kan snabba på processen att få den mindre tydlig och markant?

Varför tar man bort ett solur? Stämde inte tiden när Det är sommartid? :rofl:

Prova med högtryckstvätt. Men är det finbetong så använd en dunk saltsyra som hälls på i små omgångar.
Det löser kalket i cementet och kvar blir bara sanden som kan spolas bort med vattenslangen.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Om det är på sten/berg så slå på en liter filmjölk, så växer lavar ( och senare mossa) efter ett tag.

Aha! Aldrig hört tidigare. Ja, skulle som sagt gärna få det lite bevuxet. Vad är det i filmjölken som lavar och mossor gillar?

D DejvidK skrev:
Aha! Aldrig hört tidigare. Ja, skulle som sagt gärna få det lite bevuxet. Vad är det i filmjölken som lavar och mossor gillar?
Antagligen skulle det gå lika bra med vilken bakteriesoppa som helst, men filmjölk är ju " snäll" och trevligast att handskas med. Funktionen är väl att du snabbt får en beläggning av levande biologiskt material, som lavarna kan fästa i. När sedan det finns lavar, så kommer ju mossan också så småningom. Tipset fick jag för många år sedan, när jag hade en stor kal " sprängsten", som låg på tomten och som jag ville ha kvar, fast med lavar på. Tror jag " behandlade" ett par gånger och det blev fint resultat.

• Gilla
raspen86
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.